Prof. Dr. Hans Bossert deed onderzoek naar de problemen bij het tot standkomen van de BSWW, de gezamenlijke belastingheffing en -inning. 
               
            Inleiding 
            Bij het samenvoegen van de afdelingen die belasting heffen  in Stichtse Vecht, Weesp en Wijdemeren ging er de afgelopen twee jaar veel fout.  Toch blijkt dat er onder de streep een financieel voordeel werd behaald,  waardoor het beeld er op dit moment wat rooskleuriger uitziet dan het lange tijd  leek. Dat is de conclusie die prof. Dr. Hans Bossert trekt nadat hij de  afgelopen maanden diepgaand onderzoek deed naar de gang van zaken rond de  samenwerking tussen de drie gemeenten. 
              
              Links burgemeester en BSWW voorzitter Freek Ossel, rechts 
            Prof. Dr. Hans Bossert 
            De omgevingsfactoren 
            De Wet van Murphy zegt dat als iets mis kan gaan, dat dan  ook bijna altijd gebeurt. De vorming van Belastingen Stichtse Vecht (SV), Weesp  (WS) en Wijdemeren (BSWW) gebeurde onder een ongelukkig gesternte zo stelt Hans  Bossert vast. Bij de start was de samenwerking op belastinggebied een onderdeel  van veel meer samenwerkingsverbanden tussen de drie gemeenten. Ook in het sociale domein.  En er waren voornemens om die samenwerking nog verder te intensiveren, mede  onder druk van minister Plasterk die vond dat gemeenten minimaal 100.000 inwoners  moesten hebben. (En laten de SWW gemeenten nu samen 105.000 inwoners hebben.) Het CDA, de PvdA en GroenLinks zagen in juni 2013 geen enkel heil in samenwerking met Stichtse Vecht en Weesp in het sociale domein. 
            Wijdemeren: DB weg, CDA aan de macht 
            Dat werd anders na de verkiezingen in maart 2014, toen  in Wijdemeren DorpsBelangen afgestraft werd en het CDA op de troon werd gehesen. Was de focus  eerst op samenwerking binnen SWW, na de verkiezingen werd de blik door het CDA weer naar de  regio Gooi en Vechtstreek gericht. De aandacht voor de samenwerkingsverbanden met  SV en WE droogde op, ook voor BSWW. Maar de belastingtrein leek niet meer te  stoppen.  
            Alarmbellen 
            Van september 2014 tot februari 2015 liep een tenderprocedure om het  belastingsysteem (software) aan te schaffen voor BSWW. De keuze viel op GOUW IT  BV, die verreweg de goedkoopste aanbieder was. Uit het onderzoek blijkt dat met  die keuze al de eerste problemen in huis gehaald werden. Alle aanbieders scoorden  op alle punten goed, maar de aangeboden prijzen lagen zeer ver uit elkaar. De  eerste alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen. Volgens Hans Bossert waren de  specificaties niet diep genoeg uitgediept en was er te weinig aandacht voor de  inrichting van de nieuwe organisatie en met name voor de kosten van en het werk aan de transitie  (conversie) van de drie oude systemen naar één nieuw systeem. 
              
              V.l.n.r. drie burgemeesters Marc Witteman (SV), Bas Jan Bochove (WS), Freek Ossel (Wdm) en onderzoeker Hans Bossert. 
              Op de achtergrond Carolina Ligter (communicatie Wdm).
             
            De kosten vallen mee 
            De som van de  kosten die de drie gemeenten voor de samenwerking aan belastingheffing uitgaven  was 2,5 miljoen euro per jaar. De colleges van de drie gemeenten verwachtten  een opbrengst uit efficiencyverbetering van 1 miljoen euro per jaar. Die winst werd  meteen ingeboekt, waardoor er 1,5 miljoen euro per jaar werd begroot aan kosten nadat de  samenwerking vorm had gekregen in zomer 2015. De transitiekosten om van de oude  systemen over te gaan naar de nieuwe werden vergeten of op nul geschat. Vanaf februari werd  begonnen met de implementatie van het nieuwe (GOUW IT) belastingsysteem. In  augustus 2015 zou dat opgeleverd worden. In de loop van de maanden bleek dat  het overbrengen van de gegevens uit de oude systemen naar het nieuwe op grote  problemen stuitte, waardoor de kosten uit de hand liepen. Er werd als nog 5 ton  extra uitgetrokken om de transitiekosten   te dekken. Politiek gaf dat flink wat beroering, maar Hans Bossert rekende  voor dat daarmee nog steeds 5 ton voordeel werd behaald ten opzichte van  de drie aparte gemeenten. 
              
            De implementatie 
            De toepassing zou volgens de eerste planning in augustus  2015 opgeleverd worden. Dat werd steeds een maand later. Uiteindelijk ging het  systeem in november in productie. Maar nog steeds zaten er fouten in de  overgezette gegevens, waardoor de belastingheffing in februari in gevaar dreigde te komen.  Dat was iets dat koste wat kost voorkomen moest worden. De BSWW medewerkers  werkten zich drie keer in de rondte met een onvolledig en kreupel systeem dat  niet formeel opgeleverd was en bovendien foute gegevens bevatte. De verzending van de aanslagen OZB in  februari werd niet gehaald. Maart werd wel gehaald, al werd er een voorbehoud gemaakt dat er hier en daar iets fout zou kunnen zijn.             
             De organisatie 
            Hans Bossert stelde vast dat de BSWW organisatie een stiefkindje  werd nadat het enthousiasme in Wijdemeren om over de volle breedte met de drie gemeenten  samen te werken bekoeld was. Een deel van de functies ging niet mee,  maar werd nog binnen de gemeentelijke  organisaties uitgevoerd. Bossert stelt dat de PIOFAH 1) functies niet mee gingen naar de BSWW, maar achterbleven  bij de gemeenten. Rapportages, informatievoorziening  en financiën krijgen niet de aandacht  die nodig is. De managementlaag is volgens  Bossert te zwaar in verhouding tot het kleine aantal BSWW-teamleden (ca. 20). 
              
            Hans Bossert wordt geinterviewd door RTV Stichtse Vecht. 
            (Het interview met RTV Stichtse Vecht vindt u hier.) 
            Het bestuur, wethouders buiten spel 
            De BSWW werd opgezet als een lichte gemeenschappelijke  regeling, een samenwerkingsverband tussen meerdere gemeenten. Het bestuur van  de BSWW werd gevormd door de drie burgemeesters. Door deze constructie te  kiezen kwamen die in een lastige positie met twee petten op. Als de BSWW een  belang had dat tegenstrijdig was met dat van een deelnemende gemeente, dan werd  het lastig kiezen. Nog lastiger werd het, omdat de wethouders financiën,  formeel de opdrachtgevers van de BSWW geen enkele positie in de BSWW hadden.  Vroeg de raad iets aan de wethouder over de BSWW (logisch), dan stond die met  de mond vol tanden, omdat hij geen rapportages kreeg die het bestuur wel kreeg.  Hans Bossert wees nog op een andere zwakte die met de keuze voor de  burgemeesters als bestuur geïntroduceerd werd. Als er iets grondig mis ging,  dan kon er niet hogerop in de gemeentelijke hiërarchie meer bijgestuurd worden,  want er was geen hogerop.  
            De drie burgemeesters Marc Witteman (SV), Bas Jan van  Bochove (WS) en Freek Ossel  (WDM) namen  bij de persconferentie van gisteren de volledige verantwoordelijkheid voor de  problematiek in de BSWW samenwerking. Hans Bossert wees erop dat alle besluiten  met de beste bedoelingen werden genomen, maar niet altijd het gewenste effect  hadden. Ook op dit punt gaven de burgemeesters toe dat de keuzen niet gelukkig waren geweest. 
            Hoe nu verder? 
            Prof. Hans Bossert legde drie keuzen voor, omdat doorgaan op de huidige voet niet kan. Stoppen ,  doorgaan en uittreden. Stoppen en uittreden achtte hij zeer risicovol voor het  heffing- en inningproces van de drie gemeenten. Hij pleitte voor doorgaan met  de nodige investeringen om de BSWW als organisatie “de nodige vlieghoogte” te  geven. Daarbij leek het hem het beste om aansluiting te zoeken bij (een) andere  gemeente(n) om tot versterking te komen. De vraag kwan of de eventuele  herindelingsvoorstellen die de provincie in november gaat doen geen roet in het  eten kunnen gooien. Burgemeester Marc Witteman van Stichtse Vecht zei dat hij  in een vorige functie ook een dergelijke samenwerking had ervaren die zich niet  noodzakelijk aan provinciegrenzen hoeft te houden. Er werd ook opgemerkt dat gemeentelijke  belastingheffing en -inning wellicht een landelijke taak zou moeten worden. 
            Conclusie 
            Er is veel mis gegaan. De problemen met de BSWW systemen  zijn kenmerkend voor de manier waarop de overheid bijna altijd te licht denkt over  automatisering en dan op de koffie komt. Kijk naar de PGB problemen bij de SVB ,  minister Plasterk die het geldverslindende BRP project stopt   en zo zijn er tal van voorbeelden te geven. Een deel van die problemen komt  door (meestal  politieke) onderschatting van de inspanningen om automatiseringsprojecten  binnen tijd en binnen budget te  realiseren. Het budget wordt te laag begroot, waarna er additioneel regelmatig extra geld nodig is, waardoor het imago van het project helemaal ter ziele gaat. De politiek heeft haast en vraagt dingen die niet kunnen. Zo ook  hier. Automatisering is een vak! 
          En dan is bij de BSWW nog het voordeel dat er tot nu toe, ondanks alles, toch een besparing is bereikt. Count your blessings BSWW. 
          1) PIOFAH staat voor:  Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering en  Huisvesting 
           
          Lees ook: 
          27022017 OZB-aanslag Later 
          17032017 Aanslag eind Maart op de Mat 
          18032017 Referendum en BSWW 
          28032017 OZB aanslag komt er aan!           
          24042017 BSWW en de Rolverdeling           
          01052017  Wat ging er mis? 
          05052017 Raad: Toekomst Kiezen           
          02062017 De Raad en De Informatie           
          17072017 Curatele voor Burgemeesters |