ingezonden brief  
            Vaart in de Vaart? 
            Er zijn vele voor en tegens, de ongerustheid van veel   mensen kan ik me voorstellen. 
            Het kan echter ook anders.  
            De vaart slechts   open stellen voor roeiboten, kano's en fluistervaart. Het merendeel van de   tuinen ligt een stuk boven het waterpeil zodat men je niet het broodbeleg van je   bord kijkt vanuit een van de door mij genoemde boten. 
            Echt druk zal het ook   niet worden omdat maar een beperkte hoeveelheid boten gebruik zal maken van de   vaart. Want een roeiboot heeft al gauw onvoldoende ruimte, voor de lange   peddels, die zitten liever op het Hilversums kanaal. Blijven dus slechts de   kayakvaarders en de fluisterboten over.  
            Voor een kano/kayak is het goedkoper de   knelpunten op te lossen met goede kanosteigers. Dus alleen voor de fluistervaart   moet dan alles verbouwd worden. Ik zou zeggen gemeente, bouw een paar goede   kayaksteigers en houdt het daarbij. Zeilboten kunnen er sowieso niet door, daar   zijn de bruggen te laag voor, en als er een fluisterboot door de sluis kan kan   er ook een motorboot doorheen glippen. Dat is uiteraard niet gewenst.  
            Doorgaans   houden motorboten geen rekening met roeiers of kanoërs, liefst varen ze er vlak   langs met een flinke snelheid, opdat je als peddelaar alle kanten op golft en   eventueel nog een plens water in je boot krijgt ook. Kun je nagaan wat er dan op   die smalle vaart gebeurt, met alle risico's van dien op evenetueel omslaan en   ongelukken. 
                          Dus om geld te besparen roep ik kortweg: Plaats die kayaksteigers   en hou de sluizen maar dicht, alleen er moet wel goede veiligheid zijn voor   mensen die met hun kayak de weg over moeten steken. Dus verkeersborden en eventueel drempels. 
            Patrick Kreuning 
          Ankeveen  |