ingezonden brief 
             
            Vaart in de vaart 
              Geen droom, maar een nachtmerrie
              
            Als bewoners van het Zuidereinde zijn we  geschrokken van plannen van watersportorganisaties om o.a. de  's-Gravelandse Vaart open te stellen voor de kleine recreatieve vaart.  
Zie deze links voor info en kaart  vaarnetwerk: Watersportverbond 1 en Watersportverbond 2 
Op 4 februari werd bekend dat er nu eindelijk  vaart wordt gemaakt met de ‘s-Gravelandse Vaart. 
  Onder de noemer ‘Vaart in de Vaart’ presenteren  de watersportorganisaties een wensbeeld van de uitbreiding van de recreatieve  vaarwegen in de regio. Een gedetaileerd plan volgt in maart. Allerlei  instanties zijn er bij betrokken, behalve de bewoners. 
            In eerste instantie klinkt het aantrekkelijk.  Echter, inmiddels zien de meeste bewoners in dat het plan voor veel overlast  zal zorgen. Privacy, rust, geluidsoverlast, stank, veiligheid,  beschadiging beschoeiing, waardevermindering  huizen, gezondheid, milieu, etc etc. Het gedroomde bootje voor het terras,  wordt een nachtmerrie.  
            DOEL VAN DIT BERICHT IS DAT DE BEWONERS ZICH  REALISEREN WAT DE GEVOLGEN VAN DEZE INGREEP ZIJN.  
            DE BEZWAREN TEGEN OPENSTELLING VAN DE VAART OP EEN RIJTJE  
            Recht op rust, stilte en privacy 
                          De huizen van de bewoners staan DIREKT aan de  zeer drukke wegen, Noorder- en Zuidereinde, Cannenburgerweg  en Emmaweg. Het hoge aantal decibels vliegt  je hier om de oren. Nu krijgen de bewoners er aan de vaartkant nog het nodige  bij. Dat is niet alleen onmenselijk, maar waarschijnlijk ook wettelijk niet  toegestaan. 
              Recreanten zijn een dagje uit, luidruchtig en  praten boven het lawaai van de motoren uit. Samen met de draagwijdte van water  een onaanvaardbaar ongemak voor de bewoners. Bootjes hoor je al van ver  aankomen. 
            Rust, stilte en privacy zijn basisbehoeften voor  de mens. Recent onderzoek van de Gezondheidsraad wijst uit dat voortdurende  blootstelling aan lawaai leidt tot stress en verhoogde kans op hart- en  vaatziekten. 
            De bewoners kunnen geen kant op. De vaart aan de  achterkant is de enige mogelijkheid tot rust en privacy. Er zijn niet of  nauwelijks tuintjes. De meesten zijn aangewezen op hun kleine terras aan de  waterkant achter het huis. Daarbij moet worden aangemerkt dat de vaart, in  vergelijk bv met de Vecht, smal is, daardoor wordt alles en iedereen  gesandwiched. De vaartuigen komen zo dichtbij dat het beleg letterlijk van je  brood wordt gekeken. 
            Denk ook aan kinderen, mensen die in  ploegendienst werken, ouderen, etc die overdag moeten rusten? Vanwege het  lawaai aan de straatkant, slapen de meeste mensen aan de vaartkant. 
            Veiligheid - Toename aantal inbraken 
                          Veiligheid is een basisrecht voor elk individu. 
              De vaartuigen varen zo dicht langs de terrassen  dat spullen makkelijk gestolen kunnen worden.              Dat komt neer op alles opruimen en afsluiten als  je even naar binnen gaat. 
              Verder zal het een stuk gemakkelijker worden om  inbraken te plegen. 
            Beschadiging beschoeiingen. 
                          Als de beschoeiing niet diep genoeg gaat, krijg  je erosie onder de plank door onderwaartse stroming en zal de grond achter de  beschoeiing afbrokkelen. Alleen planken, die verticaal enkele meters de grond  ingaan zullen toereikend zijn. Dat is bijna nergens het geval. De provincie zal  dus zowel voor de bewoonde als voor de groene stukken moeten zorgen voor nieuwe  afdoende beschoeiingen. Wie gaat het maken en onderhouden van de beschoeiingen  betalen? 
            De Kosten 
                          En dan de kosten! Aanpassingen van bruggen,  sluizen, aanlegsteigers, parkeerplaatsen, toiletten, afvalbakken, onderhoud en  natuurlijk de beschoeiingen gaan vele miljoenen kosten, die alleen maar door de  provincie betaalt kunnen worden. De kosten zullen NOOIT terugverdiend worden,  welk rekenmodel je ook toepast. M.a.w. de belastingbetaler draait hier voor op. 
              Alleen al om deze reden is het hele idee  onzinnig en een verspilling van ons aller tijd, energie en geld. 
            Economisch belang 
                          Als er geen nieuwe waterwegen gecreëerd worden,  is er nauwelijks sprake van economisch belang. Een gemiddeld klein  recreatievaartuig (sloepen, fluisterboten, kano's en roeiboten) geeft slechts  10 à 15 euro per dag uit. Eten en drank worden   meegenomen, hooguit aan het eind van de dag wordt er ergens gegeten,  voornamelijk door sloepen. Er wordt maar zelden voor een kop koffie, etc  gestopt. 
              Na veel rapporten bestudeerd te hebben, kan men  concluderen dat er met de openstelling van de vaart, etc hooguit één  arbeidsplaats gecreëerd wordt. Let wel: HOOGUIT.              Ook in de toekomst zal dit niet veranderen. Het  aantal 'waterrecreanten' neemt al jaren niet toe of af. Het aantal sloepen zal  afnemen, daar het lang een mode artikel geweest is, maar eigenlijk te duur voor  de kwaliteit, waardoor de consumptie in de horeca verder afneemt. De  fluistervaart (die nauwelijks consumeert) zal wel toenemen en het 'gat' van de  sloep opvullen.              Kortom er zijn geen economische redenen om de  vaarmogelijkheden uit te breiden. 
            Fauna en flora 
                          Binnen één dag zal alle fauna en niet lang  daarna alle flora verdwenen zijn. 
              De vaart begint zich net te herstellen van het  baggeren, enkele jaren geleden. De zwanen, eenden, waterhoentjes, meerkoeten,  ganzen, futen, reigers, aalscholvers, zelfs ijsvogels en allerlei soorten  zangvogels, zullen voorgoed verdwijnen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. 
            Te hard varen 
                          De waterrecreant staat erom bekend de snelheid  regelmatig te overschrijden, er is immers geen controle. Moeten de bewoners  politieagent gaan spelen? Nee, er zal dus zal controle moeten zijn, wat ook weer  kosten met zich meebrengt. 
            Waarde huizen 
                          Je zou kunnen denken dat  huizenprijzen zullen stijgen voor woningen  met aanlegsteiger en met  toegang tot  'openbaar' water. Dat is echter alleen het geval als de voordelen opwegen tegen  de nadelen. Aangezien hier het tegenovergestelde het geval is, zullen de  huizenprijzen dalen. 
            Logistiek 
                          Waar gaan al die bootjes wachten voor de  sluizen? Toiletten? Aanlegsteigers? Daar is zonder veel overlast geen  mogelijkheid voor.  
              Wat gaat er gebeuren met de braakliggende terreinen.  Deze zijn privedomein. Worden deze gebruikt als parkeerplek, picknickplek,  urinoir? Je kunt ook verwachten dat mensen hun auto's langs de Emmaweg,  Koninginneweg, Cannenburgerweg en Noorder- en Zuidereinde zullen parkeren en  vanaf de braakliggende terreintjes hun boten te water laten. 
            Milieu - vervuiling 
                          Waarom staat de provincie in principe positief  tegenover plannen om de vervuilende, storende en ongezonde recreatievaart met  conventionele motoren te bevorderen?              Een dergelijk beleid is verouderd en dus niet  meer van deze tijd. In deze tijd is de kleine recreatievaart met conventionele  motoren NERGENS meer wenselijk. 
              De overheid zou het  goede voorbeeld moeten geven door dit soort  activiteiten te ontmoedigen ipv stimuleren.              Straks rijden alle auto's electrisch en zijn de  vaartuigen nog steeds grote vervuilers.  
            Recreatievaart leidt tot vervuiling van water  door motorolie en door spullen, die overboord worden gegooid. Wie gaat al die  troep opruimen aan het eind van de dag? Het is bekend dat het milieu bewustzijn  van de gemiddelde vaarrecreant niet erg hoog is. 
            Stank 
                          De gemotoriseerde niet-electrische boten  produceren een ontoelaatbare stank voor de bewoners. Bijna alle vaartbewoners  wonen aan de oostkant van de vaart. Meestal waait de wind vanuit het westen,  zodat bewoners voortdurend de ongezonde uitlaatgassen inademen.              Echter het zijn niet alleen de motoren, die  stank veroorzaken! 
              De bodem wordt omgewoeld  waardoor er methaan vrij komt en dat zal ook behoorlijk wat stank veroorzaken  en is ongezond. Dit effect wordt natuurlijk ook door fluisterboten veroorzaakt. 
            Wettelijk kader luchtkwaliteit 
                          Sinds 2007 is de regelgeving van de  luchtkwaliteitseisen vastgelegd in de Wet  milieubeheer.              De grenswaarden zijn zodanig bepaald dat daarmee  zover als mogelijk schade aan de gezondheid wordt voorkomen. Bij concentraties  boven de grenswaarden is er een verhoogd risico dat er voor de mens schadelijke  effecten optreden.              De lucht die de omwonenden inademen zal zo  slecht zijn dat het wettelijk ontoelaatbaar zal zijn (zeker gezien de meestal  waaiende westenwind).  
            Gezondheid 
                          We vragen ons af waarom de provincie positief  staat tegenover een activiteit die behalve schadelijk voor het milieu ongezond  is voor de mens. 
              Tegenwoordig hebben de meeste mensen een zittend  beroep. Daarnaast zit men in de vrije tijd achter de computer of voor de TV.  Het stimuleren van bewegen, zoals fietsen, wandelen, roeien, etc. 
              i.p.v. het stimuleren van de passieve  recreatievaart zou een beter idee zijn. 
            NATURA 2000 - Karnemelksloot 
                          Openstelling van de Karnemelksloot voor de  gemotoriseerde recreatievaart vaart zal significante effecten hebben op het  Natura 2000 gebied. Dat zou uitgesloten moeten zijn. Uit onderzoek blijkt dat  de storingsgevoeligheid van pleziervaart 100 tot wel 300 meter ver reikt,  afhankelijk van soort vogel. 
              De pleziervaart staat bekent als een van de  omvangrijkste en verstorende activiteiten. Hoe kan de overheid zo'n activiteit  bevorderen in deze sloot?  
              Geen enkel vaarverkeer zou in de Karnemelksloot  toegelaten mogen worden.Rondom zo'n belangrijk natuurgebied als het Naardermeer  zou zoveel mogelijk een buffer van rust gecreëerd moeten worden, dus elke vorm  van recreatievaart, behalve kano's, is niet wenselijk in de Karnemelksloot. 
            Cultuur historisch belang 
                          Voorstanders hebben het over het cultuur  historisch belang van o.a. 's-Graveland. Dat belang is er inderdaad, maar in  een bootje ervaar je daar weinig van. Daarbij is er op een drukke dag geen  ruimte om aan te leggen voor een substantieel aantal bezoekers. Alleen fietsend  of wandelend kan men het historisch erfgoed ervaren.  
            CONCLUSIE 
                          Je kunt nu eenmaal niet door Baambrugge een  autoweg leggen, net zo min kun je de 's-Gravelandse Vaart open stellen voor de  recreatieve gemotoriseerde vaart. 
              Het basisidee is aantrekkelijk, maar helaas niet  levensvatbaar, op vele punten onuitvoerbaar, véél te kostbaar en een  onaanvaardbare aantasting van milieu en vooral de rust, privacy en gezondheid  van de bewoners. Alleen kano's en roeiboten zijn toelaatbaar. Maar gezien de  afstanden zullen dat er zo weinig zijn dat infrastructurele aanpassing  onwenselijk is. 90% van de 'kano-recreanten' gaat niet verder dan 10km. De  roeiboot haalt dat niet eens.  
              Niet veel kanovaarders zullen de 'oversteek'  maken naar de nieuwe kano route rondom het Naardermeer.  
            Er is dus geen enkele urgentie om de vaarroutes  uit te breiden. Volgens de Provincie Noord-Holland zal het aantal  vaarrecreanten in de toekomst niet toenemen. 
               
              Als alle negatieve effecten aan de normen van de  overheid getoetst worden, is het plan voor motorvaartuigen (inclusief  fluisterboten) onhaalbaar. 
            We hopen dat de 's-Gravelandse Vaart (en  Karnemelksloot) op korte termijn een ecologische bestemming krijgen. Dat is de  beste oplossing voor mens en milieu. 
            Mede namens vele bewoners van de vaart, 
          Frans Lemmens en Marjolijn van Steeden  |