Rik Jungmann

---

Wijdemeerse Webkrant
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Onderzoek Vliegtuighinder

Wijdemeren, 5 oktober 2005

De Tweede Kamer laat onderzoek doen naar vliegtuighinder. Gisteren werden enkele Kortenhoevers ondervraagd.

Ruim een week geleden stonden er enkele vriendelijke dames op winkelcentrum De Meenthof te enquêteren. Er werden vragen gesteld over de leefomgeving. Wat vind u van de groenvoorziening? Heeft u last van hondenpoep? Heeft u last van vliegtuiglawaai? Heeft u last van uw buren? En zo nog wat vragen. De laatste vraag was: "Bent u bereid om over deze onderwerpen te praten met een tiental mensen uit Kortenhoef?". Uw redacteur was daartoe bereid en reisde gisteravond dan ook af naar een wijkcentrum in Hilversum-Noord waar hij enkele andere Kortenhoevers trof.

Valse Voorwendselen

Bij de inleiding van het onderzoek bleek dat wij onder valse voorwendselen naar Hilversum gelokt waren. Het ging helemaal niet over de leefomgeving. Die vragen waren gesteld om een soort rookgordijn op te trekken. Het ging uitsluitend over vliegtuighinder. Voor twee van de zes opgedaagde deelnemers was dat reden om meteen weer te vertrekken. Zij voelden zich genomen door het onderzoeksbureau dat in opdracht van TNO het onderzoek voor de Tweede Kamer uitvoert.

Onder het spiedend oog van een camera werden wij bevraagd over vliegtuiglawaai. Hebben wij er last van? Hoeveel? Hoe zouden wij dat willen typeren? Hoe vaak?, Enzovoort, enzovoort. De unanieme klacht was dat in de zomer soms de televisie niet verstaan kon worden en in de tuin het gesprek gestaakt moet worden. Voor het overige was men niet zeer ongelukkig met de situatie van dit moment.

Wilt u dit weten?

Vervolgens werd ons een serie grafieken, kaarten en andere informatie voorgeschoteld over vluchtbewegingen, geluidscontouren, decibellen, dag- en nachtvluchten, radarsporen, enzovoort. Bij al die informatie was de vraag: "Wilt u dit weten en moet het gepubliceerd worden?" De aanwezigen wilden het in meerderheid niet weten, omdat ze niets met de informatie kunnen. "Wat heb je eraan om op een kaartje te kunnen zien dat er gisteren veel vliegtuigen over kwamen?": was de meest gehoorde reactie. "Dat hebben we zelf ook wel gehoord." Voer voor gemeentebesturen, provincie, parlement en Schiphol, maar niet voor een willekeurige individuele burger, die er niets mee kan, lijkt ons.

Helikopters

De onderzoeker vertelde dat hij nogal verrast was dat hij zowel uit Hilversum als uit Kortenhoef veel opmerkingen kreeg over laag overvliegende helikopters. Hij was dat elders nergens tegengekomen.

Eye-opener

Eén van de kaartjes was een eye-opener. Kortenhoef en daarachter Hilversum, liggen op een vastgestelde start- en landingsroute met intensief vliegverkeer. Bussum, toch ook dichtbij, daarentegen ligt daar ver buiten. En Vinkeveen, veel dichter bij Schiphol, ligt buiten die route, waardoor de geluidsbelasting in Vinkeveen min of meer gelijk is aan die in Kortenhoef.


Wijdemeren. Deel van het onderstaande kaartje met radarsporen.
Rechts onder het midden Hilversum. In het midden Kortenhoef.
Middenonder Loosdrecht. Groen stijgers, oranje landers.

Als u naar de radarsporen van de landende en startende vliegtuigen en de intensiteit van het vliegverkeer boven Wijdemeren wilt kijken, dan kunt u die dagelijks vinden op de website van CROS (Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol).


Radarsporen dinsdag 4 oktober van 17.00 tot 23.00 uur. Groen zijn startende vliegtuigen, oranje zijn landende vliegtuigen. (Bron: website CROS.)

Update 5-10-2005, 14.15:

Historie Wijdemeren

Enig zoekwerk in het archief van de WWK leverde het volgende op:

Tijdens de parlementaire enquête naar de Bijlmerramp (die gisteren herdacht werd) was op de televisie een kaartje te zien met de route van het rampvliegtuig. Daarop was te zien hoe het, nadat het al motoren en andere onderdelen kwijt was, over de Smidsbrug en de Zuidsingel in 's-Graveland vloog om zich 5 minuten later in de flat in Amsterdam-ZuidOost te boren.

In 2001 voerde Wim van Oudheusden, nu statenlid, toen fractievoorzitter van de PvdA in Loosdrecht actie tegen vliegtuighinder. Ook in 2002 liet hij op dat vlak van zich horen. In juni 2002 werd de minimum aanvlieghoogte verlaagd van 2000 naar 1000 meter. Dat kon toen omdat Soesterberg dicht ging. In de raad van mei 2003 stelde André Spils (DBL) de zaak aan de orde. Hij verweet wethouder Bert Nagel toen dat deze niet actief genoeg was op dit vlak.

In de commissie van 13 augustus 2003 stond een verzoek van Milieudefensie op de agenda om geluidsmeters te plaatsen. Dat verzoek werd van tafel geveegd.


De wekelijkse nieuwsbrief Zonnig Windstil 15º Naar volgende bericht