De buslijnen 105 en 106 zijn niet veiliggesteld. Dat bleek vanavond tijdens een politiek café van de VVD in De Fuik dat ging over openbaar vervoer.
Kaalslag
In oktober kwamen de eerste berichten naar buiten over de dreigende kaalslag in de buslijnen in Wijdemeren. Dat viel op te maken uit de voorbereidingen die de provincie maakte om tot een aanbesteding van het OV in de Gooi en Vechtstreek te komen. Later verschenen er berichten in de pers dat er extra geld (1 miljoen euro) was uitgetrokken om het OV hier op een hoger niveau te houden en de lijnen 105 en 106 te behouden. Hier en daar werd een zucht van verlichting geslaakt.
Niet vol, wel gezellig druk. Rechts gespreksleider Wim Kozijn.
Middenvoor Herman Stuijver.
Het kan vriezen, het kan dooien
Ten onrechte naar vanavond bleek. Elisabeth Post (Gedeputeerde van de provincie Noord-Holland met OV in haar portefeuille (VVD)) legde uit hoe het precies zit. Op grond van een rekenmodel waarin bevolkingsdichtheid, bedrijventerreinen en een aantal andere parameters worden gestopt komt een minimumscenario tot stand. In het minimumscenario zijn in dit geval de lijnen 105 en 106 gehalveerd. Met dat minimumscenario, vastgesteld door GS, doet de provincie een aanbesteding voor het OV in een regio. De provincie hoopt en verwacht dat de bedrijven die aanbiedingen doen op de aanbesteding meer aanbieden dan de vereiste minimumvariant om zich te onderscheiden van de concurrent. Gegarandeerd is dat allerminst! Net zo min als gegarandeerd is dat de aanbieders juist de lijnen 105 en 106 beter aanbieden dan de minimumeis die de provincie stelt. Het kan, maar het kan ook niet.
V.l.n.r. Bruno Bruins (Connexxion), Elisabeth Post (VVD gedeputeerde) en Wim Kozijn gespreksleider.
Geanimeerd
De VVD had een geanimeerd politiek café georganiseerd in Sportcafé De Fuik in Kortenhoef. De bezoekers waren vrijwel uitsluitend lijsttrekkers en politici van andere partijen. Burgers lieten het afweten. De discussie werd geleid door Wim Kozijn. Gasten waren Elisabeth Post (GS NH VVD) en Bruno Bruins, lid van de raad van bestuur van Connexxion en oud VVD-wethouder in Den Haag. Wim Kozijn daagde de beide gesprekspartners en de zaal regelmatig behoorlijk uit. Ook betrok hij de zaal flink bij de discussie, waarbij hij dankbaar gebruik maakte van de kennis over de lokale politiek, opgedaan bij zijn dagelijkse bezoeken aan de WWK, zoals hij zelf verklaarde.
Grote bussen, kleine bussen
Er werd vrij diep ingegaan op het organiseren van buslijnen en alles wat daarbij komt kijken. Volle bussen, lege bussen, grote bussen, kleine bussen. Vaak rijden, weinig rijden en op afroep rijden. Er bleek een vrij scherp meningsverschil tussen de provinciebestuurder en de bestuurder van Connexxion. De eerste stelt vrij strakke eisen aan de invulling van het contract, de tweede vraagt daarin meer flexibliteit om te kunnen optimaliseren. De komst van de OV chipkaart zal enerzijds veel nauwkeuriger gegevens gaan opleveren over aantallen buspassagiers, anderzijds de mogelijkheid gaan bieden om speciale tariven voor doelgroepen te introduceren.
Casper Stevens, PS lid voor het CDA, zorgde voor enige verwarring.
"Ik ben ook hier uitgenodigd.
Het CDA heeft voor dat extra miljoen voor OV gezorgd."
Deja Vu
Voor diegenen die Wim Kozijn meegemaakt hebben als burgemeester en voorzitter van hun gemeenteraad was er veel deja vu te beleven. Regelmatig een kwinkslag en soms een opmerking die heel grappig was, maar soms ook een beetje ten koste van iemand ging. Oude 's-Gravelandse tijden herleefden een beetje. Leuk!
Een boeketje Kozijntjes:
- Meneer Rozenboom, u zult op de vleugels van het Pechtold effect de raad wel weer betreden. Ohh, Rosenschoon, neemt u mij niet kwalijk.
- Laten we dat eens vragen aan de heer Zagt, de nieuwe rekenmeester van Wijdemeren als ik de WWK mag geloven.
- U denkt misschien dat ik van kleur verschoten ben omdat ik hier bij de VVD optreedt. Ik moet u teleurstellen. Onlangs kreeg ik een onderscheiding voor 40 jaar lidmaatschap van de PvdA. En dat blijft zo.
- Ja, Mevrouw Schenkkan, wethouder Schenkkan moet ik zeggen, heeft haar eigen OV georganiseerd.
- Meneer Van Reijn, staat u voor het CDA op de Meenthof actie te voeren voor het behoud van de lijnen 105 en 106, zie ik daarover niets in uw verkiezingsprogramma staan. Hoe kan dat?
- Leuk hoor, dat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma schrijven over openbaar vervoer. Ze gaan er helemaal niet over.
- Hoe heet u? Mario Wouters. Ah, ik ken u van de Wijdemeerse Webkrant.
- Meneer Flameling u zegt "wij". Wie bedoelt u met wij? De PvdA, D66 of GL?
- Meneer Voigt. Ja, geen lijsttrekker meer, dat zal wel even wennen zijn. Tja, Loosdrecht heeft de macht overgenomen....
- Lijn 104? Waar rijdt die? O, in Loosdrecht. Hij stopt niet bij het gemeentehuis? Nou ja wie wil daar nu uitstappen, bij die soepfabriek. O, u heeft daar ook nog lijn 121 en 122. Dames en heren u hoort het al er rijden ontzettend veel bussen in Loosdrecht.
René Voigt (DB) kon de kwinkslagen wel waarderen, maar verzuchtte op zeker moment: "Wim je hoort jezelf nog altijd graag praten."
Bloedhekel
Al met al was het een zeer geanimeerd politiek café. Of het kiezers oplevert voor de VVD valt zeer te bezien, gezien het hoge gehalte partijtijgers. Toen Wim Kozijn de avond opende met de vraag: "Wie heeft er dit jaar in de bus gezeten?". Staken twee mensen hun vinger op, onder wie Nelleke Schenkkan. In een VVD gezelschap was die uitslag niet geheel verrassend.
Wim Kozijn verklaarde dat hij zelf een bloedhekel heeft aan de bus omdat die om de haverklap stopt en omdat natte jassen in de bus gaan stinken. "Het is een mooi vervoermiddel, maar voor anderen." |