ingezonden brief 
            Graag wil ik reageren op "Bakken, of geen bakken?" 
               
            Mw. Humme: “die paar   inwoners die aan de Einden en de Vaartwegen….”               
            Die bewoners hebben het recht   op een leefbare omgeving net zoals mw. Humme dat recht heeft. 
              Mijn ervaring,   als bewoner, nu de bloembakken er staan is dat het leefbaarder is geworden. Niet   ideaal meer wel leefbaarder. De oude situatie is er één die niet aanvaardbaar   was vanwege 1. de vaak veel te hoge en gevaarlijke snelheden en 2. het aantal   ongelukken dat heeft plaats gevonden op deze wegen. 
              Foto’s van auto’s die   achter bakken geparkeerd staan? Tsja, waar moet je anders naar toe als de   overkant helemaal vol staat?  Achter zo’n bak staat je auto tenminste veilig.   Zonder de bakken was je auto vogelvrij.  
              Over de opmerking dat het te hopen   is dat het ongeval van afgelopen zaterdag hopelijk niet misbruikt zal worden het   volgende. Dat hoop ik ook maar…. ieder ongeluk is er 1 te veel. Onderstaande   lijst laat zien wat er in de loop der jaren is gebeurd aan ongelukken. De   intensiteit en slechte afloop lijkt toe te nemen. Niet alle ongelukken zijn te   wijten aan (veel) te hoge snelheden maar het geeft wel aan dat   verkeersmaatregelen dringend noodzakelijk zijn. Niets doen is geen optie!  
               
              Halen de bakken het niet? Persoonlijk zou ik dat heel jammer vinden van   alle energie die daar in is gestopt maar wellicht dat onderstaand overzicht de   Burgemeester over kan halen om zich hard te maken voor flitspalen. Dan is   iedereen blij.  
              Deze lijst is samengesteld met hulp van internet, een aantal   inwoners en ongelukken die ik zelf heb meegemaakt sinds ik hier woon (1995). Het   kan zijn dat een jaartal niet helemaal klopt maar de ongelukken hebben wel   plaats gevonden. Afgezien van deze zware ongelukken is er jaarlijks heel veel   blikschade door geparkeerde auto’s die kapot worden gereden door voorbij rijdend   verkeer. Op het Zuidereinde staan de auto’s niet voor niets ver op de stoep (er   kan geen bejaarde met rollator of invalide met rolstoel meer door). Verder   worden funderingen aan flarden gereden door het te hard rijdende zware verkeer   in de vroege ochtenduren. Dit laatste is gelukkig niet meer het geval nu de   bakken er staan. 
               
              1984:   
              Zuidereinde, er wordt een bejaarde man bij   het oversteken met zijn fiets aangereden en overlijdt later in het ziekenhuis.   De man is aangereden door een automobilist die naar schatting tussen de 80 en   100 km/h reed, en is na de klap achter de auto terechtgekomen en tientallen   meters meegesleept..  
               
              1990:  
              Zuidereinde, een auto botst met zeer   grote snelheid tegen een boom bij de bocht (vlakbij de N201) waar de eerste   huizen van het Zuidereinde beginnen, schampt en passant een andere auto.  
               
              1997/1998?  
              Noordereinde, een auto rijdt vanuit het noorden met zo’n   100 km/u over de Kerkbrug. De auto ging vliegen en kwam tot stilstand in de   achterkant van een BMW die net voorbij de snackbar aan de huizenkant geparkeerd   stond. De kofferbak zat op de achterbank. De auto in kwestie is om zijn as   gedraaid en reed ondertussen auto aan overkant aan. De bestuurder is aan de   passagierskant uit de auto geslingerd en lag bij het fietspad. Zwaar gewond.  
               
              2002 
              Noordereinde, auto vliegt uit de bocht richting Bussum en crasht   tegen houten schutting. 
               
              2008? 
              Noordereinde 7 uur ’s morgens.   Schoonmaakster van Top Executive wilde het vuilnis aan de overkant zetten.   Geschept door een busje. Ze lag 25 meter verderop in de goot. Zwaar gewond…..   Het is nooit meer goed gekomen met deze mevrouw. 
               
              2011 
              Noordereinde   auto tegen huis gereden (gewoon op het rechte eind).  
               
              2012 
              Noordereinde auto rijdt richting Smidsbrug en is met veel te   hoge snelheid boven op geparkeerde auto geklapt. Bestuurder zwaar   gewond. 
               
              2012 
              Noordereinde een auto met 100 km/u de bocht gemist   richting Bussum. Heeft niet eens geremd en is door een paar tuinen tegen de hoek   van een huis tot stilstand gekomen. De bestuurder? Die moest zwaar gewond uit de   auto worden geknipt. De remsporen die er stonden waren niet van deze bestuurder   maar van een ander die eerder die dag ook veel te hard de bocht door kwam maar   wel op tijd kon remmen. 
               
              2012 
              Noordereinde meisje dood gereden bij de   Klapbrug. 
               
              2012 
              Zuidereinde, auto klapt frontaal met te hoge snelheid   op uit parkerende auto. 
               
              2012 
              Zuidereinde, een man geschept door   vrachtwagen met dodelijke afloop. 
               
              2013 
              Zuidereinde, vrouw rijdt met   hoge snelheid tegen geparkeerde auto. 
               
              2013 
              Zuidereinde, auto rijdt   tegen brugleuning. Passagier, meisje zwaar hoofdletsel door leuning.  
               
              Kortom, 13 zware tot zeer zware ongelukken en 3 doden teveel. Maar het   hadden er ook meer kunnen zijn maar gelukkig liep er op die moment niemand. Het   wachten is op het moment dat dit wel het geval is. Nogmaals, niets doen is geen   optie! 
               
            Ella Blom 
            's-Graveland  |