WIJDEMEERSE WEBKRANT
Noordereinde op de Schop
's-Graveland, wo 25 april 2007

Vanavond spreekt de raadscommissie R&E over de plannen van het college om het Noordereinde volgend jaar compleet te renoveren.

Dicht van maart tot juli

Volgens de planning zal het Noordereinde in 's-Graveland vanaf half maart tot de bouwvakvakantie afgesloten zijn. In 2005 reden er 7.700 motorvoertuigen over de weg, waarvan 11% vrachtverkeer (hoger dan het gemiddelde van 5%). De gemeente gaat uit van een toename van het verkeer met 3% per jaar. De gemeente erkent dat het Noordereinde een belangrijke noord-zuid verkeersader is. Bij de vele onderzoeken die in het verleden zijn gedaan, bijvoorbeeld naar het weren van vrachtverkeer, kwam steevast aan het licht dat er niets aan de verkeersstroom te doen is. (In februari 2000 werd geconcludeerd dat de gemeente 's-Graveland acht ton guldens had uitgegeven aan onderzoeken, die niets opleverden.) Daarom dat het college die discussie niet opnieuw heropent. De weg moet opgeknapt worden omdat het wegdek slecht is, de bruggen vervangen moeten worden en de riolering op is.

Bomen

Voor de bomen langs het Noordereinde geldt hetzelfde als in eerdere discussies. Op somige plaatsen is de bomenrij al uitgedund en zijn de resterende bomen er slecht aan toe. Omdat er voor nieuw te planten bomen flinke investeringen in de groeiplaats gedaan moeten worden, wordt voorgesteld om minder bomen terug te planten dan er nu staan.

Stukje 30 km zone

Hoewel de weg op sommige plaatsen niet veilig aanvoelt (Klapbrug), blijkt dat de ongevalscijfers laag zijn en dus wel veilig is. Met het gewest is afgesproken dat de weg een 50 km weg blijft, behalve een stuk van circa 200 meter bij de Klapbrug dat 30 km zone wordt met plateaus. Dit mede om de hulpdiensten vlot te laten doorstromen, alsmede het vrachtverkeer en het OV. Vlotte doorstroming van het vrachtverkeer geeft minder overlast en vervuiling. Om dezelfde reden wordt niet gedacht aan asverspringingen. Die zouden de capaciteit van de weg alleen maar beperken en meer vervuiling geven.

Bruggen

De Claertjesbrug en de Noorderslootbrug zullen compleet vervangen worden door twee indentieke lagere bruggen. Daarmee wordt "de bult" in de weg sterk verminderd. Gepoogd zal worden om de bestaande brugleuningen op te knappen en op de nieuwe bruggen te plaatsen om het aanzicht te behouden.

Parkeren

Er zullen meer parkeervakken gemaakt worden, tot een maximum van 25% meer dan nu. Daarmee wordt het parkeren in de berm tegengegaan. Lang geleden werd toegezegd dat er lngs het Luie Gat meer parkeervakken zouden komen. In het kader van deze reconstructie wordt die toezegging opnieuw bekeken.

Omleiding

Tijdens de werkzaamheden zullen de bewoners van de percelen toegang blijven houden tot hun woning. Het overige verkeer wordt omgeleid over de Franse Kampweg, de Naarderweg en de Leeuwenlaan. De Cannenburgerweg zal geheel worden afgesloten voor vrachtverkeer, omdat het personenautoverkeer over die weg sterk zal toenemen. De politie zal hier streng op toezien.

Klankbordgroep

Gezien de ingrijpendheid van de reconstructie zal een klankbordgroep worden ingesteld waarin belanghebbende kunnen meepraten over de reconstructie. Op 15 mei wordt de eerste informatieavond over de reconstructie georganiseerd. Op die avond zal de klankbordgroep worden samengesteld. Het raadsbesluit over de reconstructie is gepland op 31 mei.

bron
WWK
foto
---
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
stralend
25 gr.
windkr. 1