| 
               
			    Reactie 
              Wat speelt er rond het vliegveld Hilversum? 
              Door Wim van Oudheusden, Provinciale Staten Noord-Holland, 8 oktober 2006, 
Loosdrecht . 
                                In 1993 is het bestemmingsplan waar ter Sype in valt tot stand gekomen.  
                   
                  Begin 1996 lag er een bestuurlijk conflict over de herinrichting van het  
                  vliegveld. Hilversum dacht aan bebouwing of teruggeven aan de natuur.  
                  Loosdrecht wilde de woonwijk ter Sype bouwen.  
                   
                  De bevolking van Loosdrecht kreeg fraaie brochures in de bus en massaal  
                  werd ingeschreven op een nieuwe woning. Dat daar veel jonge starters bij  
                  zaten was logisch.  
                   
                  Om de impasse te doorbreken bedacht ik als fractievoorzitter in de raad  
                  van Loosdrecht een compromis: Hilversum zou een contingent woningen  
                  krijgen in ter Sype, Loosdrecht kon bouwen voor de jeugd en de senioren,  
                  de baan die over ter Sype vliegt zou worden gedraaid en het vliegveld kon  
                  blijven bestaan. Lia Moote, Leen ten Rouwelaar, Frank van Rijk en Paul de  
                  Vos werkten hard mee.  
                   
                  Ambtelijk werd dit in gemeentes, Provincies en zelfs op de Ministeries het  
                  ei van Columbus gevonden. Voltooiing lag voor de hand, ware het niet dat  
                  de Colleges van B&W roet in het eten gooiden. De naam Gooi & VECHTstreek 
                  deed zijn naam weer eens eer aan.  
                   
                  Paul de Vos (PvdA en geluidsdeskundige bij uitstek) hielp me op het juiste  
                  moment een handje. Ik zat inmiddels in de Noord-Hollandse Provinciale  
                  Staten en Paul gaf me de kans om als spreker op te treden op een landelijk  
                  congres over geluidshinder. Half 2003 voegde ik als nieuw idee aan eerder  
                  genoemd compromis toe het sluiten van baan 13-31. Juist, de baan die over ter Sype vliegt. Draaien en verlengen van de andere banen zou leiden tot  
                  een verminderde hinder voor nagenoeg alle omliggende woningen. Weer werd 
                  dit enthousiast ontvangen, zeker door de Provinciale ambtenaar, die het 
                  idee oppakte en er met de Gedeputeerde Moens (Groen Links) stevig mee aan 
                  de slag ging. Eindelijk een praktijkvoorbeeld met een oplossing, zei men.  
                   
                  Het bouwplan struikelde bij de Raad van State omdat 13 bewoners van de  
                  Schakel bezwaar maakten namens de toekomstige bewoners (?) van ter Sype 
                  vanwege het risico op ongelukken. Of lagen er andere redenen achter  
                  verborgen als verminderd uitzicht, meer autoverkeer, waardevermindering  
                  woningen? Dat zullen we nooit weten.  
                   
                  Inmiddels was echter door de Staatssecretaris de nieuwe contour  
                  vastgesteld op basis van een maximaal aantal vliegbewegingen van 76.000 per jaar.  
                   
                  Noord-Holland tekende in het nieuwe streekplan Noord-Holland Zuid 2003 ter 
                  Sype wel in als een toekomstige bouwlocatie, waartegen geen afdoende 
                  bezwaar werd gemaakt. Er kan dus zonder Provinciale problemen een bouwplan 
                  worden ontwikkeld. De zogenaamde rode contour geeft hier alle ruimte voor! 
                  Blijft de kwestie van het vliegveld en het baangebruik.  
                   
                  Dat liep september 2004 weer spaak, omdat er een nieuwe CDA-wethouder  
                  namens Hilversum een politieke ommezwaai van 180 graden maakte en  
                  plotseling tegen stemde terwijl zijn voorganger nooit bezwaar maakte. Het  
                  probleem lag wel altijd bij de milieubeweging en Maartensdijk.  
                  Gevolg was dat de stemmen staakten in de commissie milieuhygiëne vliegveld 
                  Hilversum onder voorzitterschap van Moens. Vlak daarvoor had Kees Bosdijk 
                  al vragen hierover gesteld in de gemeenteraad.  
                   
                  Toen werd er radiostilte betracht tot de gemeenteraadsverkiezing in  
                  Hilversum zorgde voor een positief standpunt in het Collegeprogramma,  
                  wederom dankzij de PvdA.  
                   
                  Begin augustus 2006 nodigde B&W van Hilversum haar collega's van  
                  Wijdemeren uit voor een vertrouwelijk overleg. Dat was voor mij in nauw  
                  overleg met Lia reden om samen met de beide fractievoorzitters van de PvdA 
                  en het CDA schriftelijke vragen te stellen aan Moens. Hier is de tekst  
                ervan: 
              Start citaat: 
              Wat ging eraan vooraf.  
                   
                  In de commissie milieuhygiëne ex artikel 28 voor het vliegveld Hilversum  
                  staakten op 23 september 2004 de stemmen toen een voorkeur kon worden 
                  uitgesproken voor variant 2b uit het rapport "Milieueffecten herinrichting 
                  luchtvaartterrein Hilversum".  
                  Onder de tegenstemmers bevonden zich de Provincie Utrecht en de gemeente 
                  De Bilt, maar tot ieders verrassing ook de gemeente Hilversum.  
                  De nieuwe wethouder brak met de lijn die zijn voorganger tot op dat moment 
                  had gekozen, namelijk geen principiële bezwaren te hebben tegen de conform 
                  het streekplan ingezette wijziging van het banenstelsel.  
                   
                  De eerste week van augustus 2006 stuurde het nieuwe college van B&W  
                  Hilversum een brief aan B&W Wijdemeren, waarin zij haar bereidheid onder  
                  voorwaarden tot medewerking alsnog uitspreekt. Daarin staat "zo mag de  
                  geluidsoverlast boven Hilversum niet of nauwelijks toenemen." zoals te  
                  lezen valt in een artikel in de Gooi&Eemlander van 8 augustus.  
                   
                  In een brief van 7 augustus meldt uw College echter "de inspanning om de  
                  gewenste wijziging binnen de vigerende wetgeving te realiseren, te  
                  staken."  
                   
                  Dit vanwege een brief van staatssecretaris Schultz van Hagen van 20 april  
                  2006, waarin zij deze op tweeërlei wijze uit te leggen zinnen schrijft:  
"In uw brieven geeft u aan dat de regionale bestuurlijke overeenstemming  
ontbreekt over wijziging van het banenstelsel .. Dit was één van de door  
mij gestelde voorwaarden om mee te werken aan een baanwijziging, om zo te 
  bereiken dat locatie ter Sype buiten het gebied met ruimtelijke  
  beperkingen valt.  
  Nu aan deze belangrijke voorwaarde niet kan worden voldaan wil ik samen  
  met u de alternatieven verkennen die de bouw van een woonwijk op locatie  
  Ter Sype mogelijk maken, zonder dat dit leidt tot verschuiving van  
  overlast naar omliggende gemeenten. Hiertoe zie ik zeker mogelijkheden die 
  na decentralisatie door de provincie benut kunnen worden."  
   
  Sinds 22 augustus 1996 - u leest het goed - is het onderhavige compromis  
  aan de orde in genoemde commissie. Het impliceert een verminderde  
  geluidsbelasting voor vele woningen in zowel Wijdemeren als De Bilt  
  (waarom tegengestemd?) .Volgens recente rapporten van To70 kan dit bij  
  variant 2b oplopen tot 543 woningen, uiteraard ook gepaard gaande met een 
  lagere risicofactor voor de woonomgeving.  
  Bovendien kan een binnen het vigerende streekplan toegestane nieuwbouwwijk 
  van 500 tot 600 woningen worden ontwikkeld.  
  Ter illustratie: Wijdemeren alleen al kent 800 - 1200 woningzoekenden. Dit  
  toont al aan hoe groot het regionaal belang is.  
   
  Wij willen het volgende vragen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland               
                -  Klopt het dat de ontwikkeling van de nieuwe wet luchtvaart (het 
 
                    wetsvoorstel RBML) voor het huidige kabinet geen prioriteit heeft en niet 
                    voor 22 november tot een besluit zal leiden?  
                -  Wij gaan ervan uit dat dit tot vertraging van de wetgeving zal leiden, 
 
                    wat wel eens kan betekenen dat realisatie van de nieuwbouw Ter Sype voor 
                      jaren wordt vertraagd. Deelt u onze vrees, en zo nee waarom niet?  
                - Bent u het met ons eens dat vertraging aan de bevolking onverdedigbaar 
                    is, gezien de grote woonbehoefte?
 
                - Deelt u onze vrees dat door vertraging de nieuwbouwprijzen alleen maar 
                    zullen stijgen en daardoor de kansen voor starters en ouderen sterk 
                    afnemen om in Ter Sype te kunnen gaan wonen? Zo nee, waarom niet?
 
                -  Wat betekent dit in uw ogen voor de doorstroming in het woningbestand?
 
                -  Volgens ons mist de Staatssecretaris vooral (wellicht zelfs (uitsluitend) een regionale bestuurlijke overeenstemming. Een 
                      meerderheidsstandpunt dus in de voornoemde commissie. Zo'n 
                      meerderheidsstandpunt lijkt ons dichterbij dan ooit tevoren. Bent u bereid 
                      om alles in het werk te stellen om die meerderheid snel te bereiken in de 
                      commissie, zodat mogelijk de Staatssecretaris (danwel haar 
                      plaatsvervanger) het besluit alsnog onder de huidige wetgeving zal nemen?
                      Zo ja, wat gaat u daarvoor doen, zo nee waarom wilt u dat niet doen?
 
                             
  Einde citaat. 
   Moens (gedeputeerde Albert Moens (GL), red.) is gehouden binnen 30 dagen te antwoorden. Het gaat er dus om 
      spannen deze week! Laten we duimen voor een goede afloop. Hoe kan Groen Links anders straks bij de verkiezingen aan de kiezers uitleggen waarom ze het hebben tegengehouden? Wat jammer dat het CDA het in 2004 willens en wetens liet mislukken!  
                   
                  Onbegrijpelijk is het dat de Bilt tegenstemde terwijl het aantal geluidsgehinderde woningen AFNEEMT in het voorgenomen plan. Wie maakt hen dat nog eens duidelijk?    Wim van Oudheusden 
                Statenlid NH PvdA, Loosdrecht
                  |