persbericht
Pianorecital Nino Gvetadze
Op 5 oktober begint Kunst aan de Dijk Kortenhoef het nieuwe seizoen met een prachtig pianorecital van niemand minder dan Nino Gvetadze. De van oorsprong Georgische pianiste maakt al meer dan tien jaar furore in Nederland. Zij won op een van de meest prestigieuze muziekconcoursen, het driejaarlijkse Internationale Franz Liszt Concours in Utrecht maar liefst drie prijzen: naast de hoofdprijs ontving zij ook de pers- én de publieksprijs.
Nino Gvetadze
NRC Handelsblad omschreef Nino Gvetadze als ‘...een geboren pianiste, met de gave recht tot het hart te spreken’ en BBC Music Magazine schreef over haar pianospel: ‘Er is altijd een gevoel van mijmerende, meditatieve intelligentie waarmee tijdens de handeling van het spelen diepere lagen van betekenis worden verkend, alsof ze de muziek spontaan onder haar vingers creëert, met een subtiel pedaalgebruik en een bijna Paderewski-achtig gevoel voor rubato.’
In een interview met Wenneke Savenije in het blad Pianowereld vertelt Gvetadze dat ze in Tbilisi tweemaal per week pianoles kreeg van de beste leraren. Eerst bij Veronika Tumanishvili, een hele degelijke docente, en later bij Nodar Gabunia, die zelf ook musiceerde en componeerde. Hij verruimde in alle opzichten haar horizon. Dat had zij als 16-jarige nodig want ze was toen heel erg nieuwsgierig naar de wereld en alles wat daarin bestaat. En daar appelleerde Gabunia aan. Ze kan zich nog goed uitspraken van hem herinneren waarvan ze vaak nu pas, jaren later, de betekenis begrijpt. Na zijn dood nam ze les van Nana Khubutia, een hele intellectuele vrouw met een uitgebreide kennis van alle details van het musiceren.
Toen Gvetadze 23 jaar was leerde ze pianist Paul Komen kennen. Hij haalde haar over naar Nederland te komen en bij hem aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag te komen studeren. Zij vond een sponsor en vertrok. Toen zat zij ineens in een ander land met een onbekende taal en zonder familie – maar het was een nieuw avontuur en ze deed nieuwe kennis op.
Later stapte ze over naar Jan Wijn, een pianodocent van wie ze leerde dat een pianist niet alles op dezelfde manier kan spelen. Het volledig recht doen aan de componist en zijn partituur én tegelijk als pianist zo dicht mogelijk bij jezelf blijven, dat is volgens Gvetadze de kunst van een waarachtige uitvoering.
Op het programma in Het Oude Kerkje staan: Kinderszenen opus 15 van Robert Schumann, Klavierstücke opus 118 van Johannes Brahms en Preludes opus 28 van Frédéric Chopin. Tevens wordt deze avond de nieuwe CD van Gvetadze, Ghost, gepresenteerd, twee dagen na de eerste presentatie in het Concertgebouw in Amsterdam. |