De bestuurskracht van Wijdemeren was onvoldoende en moet daarom in ieder geval weer op peil gebracht worden, wat de toekomst ook brengt.
Burgemeester Freek Ossel
De afgelopen tijd is onderzocht waar de knelpunten in de organisatie zich voor doen. Het bleek dat die zich voordeden op minder op de voorgrond tredende functies in het backoffice en ondersteunende taken als ict, intranet en websiteonderhoud. In 2016 werd geschat dat er tussen € 800.000 en € 1.000.000 nodig was om versterking aan te kunnen trekken.
Structuur is aangepast
In juli 2017 stelde de raad een bedrag van € 800.000 beschikbaar voor de oplossing van de knelpunten en de aanpassing van de structuur. Met dat budget is men al aan de gang gegaan gebaseerd op de adviezen van Rijnconsult (dat vaststelde dat er sprake was van een gebrek aan bestuurskracht (in dit geval te lezen als gebrek aan ambtelijke slagkracht)). De structuur is inmiddels aangepast.
Circa 20 Fte tekort
Uit de laatste inventarisatie rolt een raming van 1,2 miljoen euro voor extra personeel. Burgemeester Freek Ossel benadrukte dat het hier om een raming gaat. Het ambtelijk apparaat bestaat nu uit 130 Fte, verdeeld over 152 medewerkers. Om de tekorten aan te vullen zijn circa 20 Fte nodig.
Wat nog onderzocht moet worden is welke effecten samenwerking met andere gemeenten of binnen de regio kan hebben op de behoefte aan extra personeel.
De uitkomst van de lijst met personele knelpunten samen met het resultaat van het onderzoek naar samnwerkingsmogelijkheden wordt volgend jaar mee gegeven aan het dan aantredende college.
|