Wethouder Jan-Jaap de Kloet gaf de eerste contouren aan van het door VVD en D66 op 6 juli gevraagde te ontwikkelen kernenbeleid.
Wethouder Jan-Jaap de Kloet (DB)
Er wordt al lang gesproken over kernenbeleid. De afgelopen jaren bestond er al zoiets als een informeel kernenbeleid dat min of meer spontaan ontstond. Er ontstonden in de diverse kernen regelmatig initiatieven vanuit de bevolking om de sociale samenhang te versterken. Ook de gemeente draagt bij aan dat streven met het project De Appelboom.
Maar een echt kernenbeleid gaat verder. Kernenbeleid ziet dan op het gehele functioneren van een kern met daarbij het sociale netwerk in een kern als ankerpunt. Ofwel, de leefbaarheid in een kern. Die leefbaarheid wordt beïnvloed door omstandigheden als woningbouw, sociale- en leeftijdsopbouw van de bewoners, mate van participatie in het dorpsleven, scholen, winkelvoorzieningen, bejaardenvoorzieningen, etc.
Borgen en continueren
De behoefte om het kernenbeleid te intensiveren komt voort uit de behoefte om het te ontwikelen kernenbeleid te borgen, te continueren en vast te leggen. Met andere woorden hoe houd je dat kernenbeleid ook in stand bij veranderende omstandigheden? Een vraag die op dit moment zeer actueel is.
Een eerste stap wordt gezet door iedere Wijdemeerse kern toe te wijzen aan een ambtenaar. Die ambtenaar is vraagbaak/coördinator voor alle vragen, initiatieven en processen die rond die kern spelen. Daarmee wordt bereikt dat het duidelijker en simpeler dan nu is met wie iemand uit een kern contact moet hebben in het gemeentelijke apparaat.
Organische ontwikkeling
Bij het ontwikkelen van kernenbeleid zijn twee sporen mogelijk. Enerzijds een instrumentele benadering, zoals die bij de vorming van Wijdemeren door GroenLinks bepleit werd. De instrumentele benadering houdt in dat er dorpsraden worden gevormd die een budget ontvangen waarmee lokale initiatieven ontplooid kunnen worden. Deze benadering is wel aanleiding tot discussies over verantwoordelijkheden, competenties en grenzen.
Het alternatief is de organische benadering, waarbij de initiatieven uit de bewoners komen en gefaciliteerd worden door de gemeente. De rol van de gemeente is in dat geval ook het wegnemen van wettelijke of andere barrières. Het college denkt dat deze samenwerkingsvorm (een soort Appelboom Plus) in combinatie met de hulp van een coördinerende ambtenaar zal leiden tot een hechte samenwerkingsrelatie om resultaten te bereiken.
Voor de verkiezingen klaar
De komende maanden zullen worden gebruikt om het kernenbeleid verder te ontwikkelen samen met de bevolking van de verschillende kernen. Het doel is om het kernenbeleid voor de verkiezingen vastgesteld te hebben en mee te geven aan het college dat na 18 maart aantreedt. Bij het proces voor de vaststelling en ontwikkeling van het kernenbeleid wordt de hulp ingeroepen van een gespecialiseerd bureau.
Definitie kernenbeleid
Het college van B&W geeft onderstaande definitie:
"Wij willen komen tot een "toespitsing en intensivering"
van het kernenbeleid, waarbij toespitsing staat voor een op de kern gerichte integrale benadering over beleidsterreinen heen. Intensivering betekent dat wij dit proces veel nadrukkelijker vorm gaan geven. Steeds gaat het daarbij om het overkoepelende begrip "leefbaarheid". Wat is nodig om "leefbare kernen" te behouden, dan wel daarin nog verbetering aan te brengen? We werken met het één account principe, dat wil zeggen dat één ambtenaar een kern toegewezen krijgt en integraal verantwoordelijk is voor de afhandeling van alle vragen, initiatieven, processen, etc. uit die kern en ten behoeve van die kern. Niet om vervolgens alles zelf uit te voeren, maar wel om daarin een coördinerende rol te vervullen"
|