ingezonden brief
Hilverbeek & Natuurmonumenten
De actie van Mevr. De Wit ‘stippen verzamelen’ op Hilverbeek is begrijpelijk. De landgoederen in ’s-Graveland worden op systematische wijze ontdaan van hun natuurlijke karakter. Na Bantam, Boekestein, Schaep en Burgh, Trompenburg, etc. is Hilverbeek het volgende ontbossingsproject.
Bakken met geld worden over de balk gesmeten om het gevarieerde landgoedbos om te vormen naar een modern, aangeharkt stadspark.
Natuurmonumenten trekt zich niks aan van de huidige waarde. Die natuurwaarde is van ondergeschikt belang voor hun eigen dogma; cultuurbehoud. Bomen, die door hun natuurlijke groeivorm afwijken van een rechtdoorgaande spil worden verwijderd. Bomen met een gaffelkroon, dubbele top of gewoon scheefstaand. Het past duidelijk binnen de filosofie van Natuurmonumenten: alles wat natuurlijk is gaat voor de bijl. Een boom moet duidelijk zijn aangeplant, wil hij overleven. Spontaniteit is een vloek op de landgoederen.
In de Kortenhoefse en Ankeveense plassen wordt door Natuurmonumenten onder het motto ‘Nieuw leven in het veen’ gewerkt aan betere leefgebieden voor onder meer de Zwarte Stern, Grote Karekiet, Porseleinhoen en de Purperreiger.
In de ’s-Gravelandse polder (ja, ooit was het een polder) is juist het tegenovergestelde proces in gang gezet. Ten behoeve van doorkijkjes, zichtassen, en overzichtelijke bosjes worden waardevolle broedvogelbiotopen om zeep geholpen. Het sleutelwoord is netheid. IJsvogels, holenduiven en andere vreemde vogels moeten hun heil maar ergens anders zoeken.
Ook op het hoofdkwartier van Natuurmonumenten op Schaep en Burgh worden nog
steeds oude bomen gerooid.
Het is bizar, dat Natuurmonumenten ten koste van natuurwaarden het landschap mag cultiveren. Natuurmonumenten heeft de eeuwige waarheid in pacht, dus mag het ongestoord haar gang gaan. Het is onvoorstelbaar zuur dat natuur wordt geofferd aan ideeën, die 200 jaar geleden, door iemand zijn bedacht. Natuurmonumenten kokketeert met het Oerr-gevoel in haar marketingcampagne, maar ondertussen is het ‘business as usual’. Natuurmonumenten hou(d)t uitverkoop. Kennelijk moet de kassa rinkelen, ook voor een goede-doelen-club èn non-profitorganisatie als Natuurmonumenten.
Jan Loggen
Ankeveen |