Wethoudersbrief Wijdemeren
Snippergroen
Brief gemeente Wijdemeren
Onderwerp : 1e evaluatie project Snippergroen
Datum : 1 mei 2015
Na mijn korte introductie nam de onafhankelijke communicatiespecialist het stokje over. Zij
heeft na de presentatie van Eiffel de discussie in goede banen geleid. Er zijn veel vragen
gesteld, de toon was kritisch en de aanwezigen waren gericht op een oplossing. Veel vragen
gingen over de wijze van vaststelling van verjaring. Ook de rol van Eiffel is uitgebreid
besproken. Ter informatie treft u bijgaand de presentatie aan.
Bewonersbezoeken
Na de bewonersavond hebben de betrokken inwoners van Kortenhoef en 's Graveland een
brief ontvangen met het verzoek contact op te nemen voor het maken van een afspraak.
Tijdens deze bezoeken ter plaatse geven de projectmedewerkers uitleg over het project en
bespreken zij de mogelijkheden met de bewoner. Er wordt gelijk in de tuin gekeken hoe de
situatie precies is.
Op dit moment zijn er al circa veertig bewonersbezoeken afgelegd. De reacties van de
bewoners zijn erg positief. Door het persoonlijke contact kunnen veel vragen direct
beantwoord worden en eventueel ontstane onduidelijkheden uit het verleden worden
weggenomen. De bewoners krijgen weer vertrouwen en de behandeling van de dossiers
verloopt daardoor soepeler.
Lopende dossiers
In Kortenhoef en 's Graveland zijn 60 dossiers opgepakt. Hiervan zijn 6 dossiers al
afgehandeld. Dit heeft te maken met het feit dat ter plaatse is geconstateerd dat geen
gemeentegrond in gebruik is genomen, dat een afspraak over het gebruik van de grond is
gemaakt of dat de grond ontruimd is.
Van de overgebleven 54 opgestarte dossiers hebben 10 bewoners aangegeven over te
willen gaan tot aankoop van de grond en hebben 34 bewoners een beroep op verjaring
gedaan. In de overige 10 dossiers is nog geen standpunt ingenomen door de bewoner.
Verder hebben 10 bewoners de gemeente verzocht om grond te mogen kopen. Dit betreft
adressen die niet zijn aangeschreven over onrechtmatig gebruik van gemeentegrond, dus
grond die nog niet in gebruik is.
Op dit moment zijn dus in totaal 64 dossiers in behandeling:
De koopverzoeken worden getoetst waarna besluitvorming plaatsvindt. Als koop mogelijk
blijkt wordt een koopovereenkomst opgesteld en wordt de afhandeling in gang gezet. Als
koop niet mogelijk blijkt wordt gekeken of huur mogelijk is.
De huurverzoeken worden getoetst waarna besluitvorming plaatsvindt. Als huur mogelijk
blijkt wordt een huurovereenkomst opgesteld en wordt deze geregistreerd en
gefactureerd.
Als huur (ook niet) mogelijk blijkt moet de grond ontruimd worden.
Als inwoners een beroep doen op verjaring moeten zij dit aantonen met bewijs. De
stukken worden beoordeeld op basis van de wet en de huidige stand van de rechtspraak
(jurisprudentie). Als het beroep op verjaring terecht blijkt werkt de gemeente mee aan de
registratie van de verjaring via de notaris bij het Kadaster. Als het beroep op verjaring
onterecht blijkt moet de gemeentelijke grond gekocht, gehuurd of ontruimd worden.
Planning
De planning van de werkzaamheden is naar aanleiding van de eerste ervaringen bijgesteld en is nu als volgt:
Kern |
Start |
Kortenhoef en 's Graveland |
1e kwartaal 2015 |
Nederhorst den Berg en Ankeveen |
2e helft 2015 |
Loosdrecht |
1e helft 2016 |
In totaal maken circa 475 dossiers deel uit van het project, naast de nieuw te ontvangen
koopverzoeken die ook door het projectteam worden behandeld. Naar verwachting wordt het
project vóór 1 januari 2017 afgerond.
Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd over de voortgang in het eerste
halfjaar van het project.
Met vriendelijke groet,
de heer J.H. Frijdal, wethouder |