uittreksel m.b.t. Wijdemeren uit standpunt GS
Notitie Standpunt GS over advies “Gooi en Vechtstreek:
regio met een plus!?”
Advies Verkenners:
De samenwerking tussen Stichtse Vecht, Wijdemeren en Weesp wordt niet
geïntensiveerd. Wijdemeren en Weesp versterken hun bestuurskracht door intensieve
samenwerking met Hilversum en met samenwerking in de regio.
Reactie GS:
Bij het bepalen van een standpunt van GS over deze aanbeveling van de Verkenners staat het
oplossen van de bestuurskrachtproblematiek van Weesp centraal.
De Verkenners geven inhoudelijke argumenten (sterke oriëntatie Weesp op Amsterdam,
woningbouwopgave voor Amsterdam en Gooi) om Weesp en Wijdemeren in de regio Gooi en
Vechtstreek te houden.
Op basis van de zienswijzen hebben we de balans opgemaakt. Weesp heeft een
bestuurskrachtprobleem. Ook Wijdemeren geeft in haar reactie aan dat haar bestuurskracht
onder druk staat. Weesp en Wijdemeren willen met elkaar blijven samenwerken, op de korte en
op de middellange termijn. GS zien de bereidheid tot verdere samenwerking van Weesp en
Wijdemeren om hun bestuurskracht te versterken als een positief punt. Samen hebben de
gemeenten meer dan 40.000 inwoners. Deze samenwerking is het vertrekpunt vanwaaruit
diverse scenario’s voor de middellange termijn denkbaar zijn.
Stichtse Vecht, Weesp en Wijdemeren (SWW) zijn hun samenwerking gestart met enthousiasme
en energie. GS hebben deze ontwikkeling ook als perspectiefrijk gezien en gesteund.
GS constateren dat er een nieuwe situatie is ontstaan na de gemeenteraadsverkiezingen. De raad
van Wijdemeren heeft zich na een uitvoerig proces uitgesproken over het toekomstperspectief
van de gemeente. GS waarderen het dat Wijdemeren ervoor heeft gekozen om het initiatief te
nemen om in een aantal stappen tot een onderbouwde reactie te komen op het advies van de
Verkenners. Wijdemeren wil voor de kortere termijn de komende jaren de samenwerking met
Stichtse Vecht en Weesp voortzetten. Men richt zich daar voor de langere termijn bestuurlijk nu
op een mogelijke fusie met Weesp en Hilversum (HWW per 2019 of 2020). Wijdemeren vindt het
samenwerken in twee regio’s (Gooi en Vechtstreek en met Stichtse Vecht, Utrecht-West) als
structurele situatie niet efficiënt, onnodig bureaucratisch en onvoldoende transparant. Ook vindt
de raad dat het zijn controlerende taak minder kan uitoefenen door de vele
samenwerkingsverbanden. Deze koerswijziging van de raad van Wijdemeren kan leiden tot
nieuwe ontwikkelingen in de opstelling van Weesp en Hilversum.
GS vinden het verstandig dat Weesp, Wijdemeren en Stichtse Vecht hun samenwerking
voortzetten voor de eerstkomende tijd en de beoogde duur daarvan vastleggen. De aangegane
samenwerking voor de decentralisatie van het sociaal domein in 2015 dient doorgang te vinden.
GS constateren dat er nog geen onomkeerbare besluiten zijn genomen in de samenwerking.
Het intensiveren van de samenwerking tussen Stichtse Vecht, Weesp en Wijdemeren achten wij
door de gewijzigde situatie thans geen reëel perspectief meer.
Concluderend zien wij geen perspectief voor de samenwerking in SWW verband voor de langere
termijn.
Het is positief dat Weesp en Wijdemeren ook op de langere termijn willen samenwerken en er
daarmee perspectief is voor het versterken van hun bestuurskracht.
GS zijn het met Weesp eens dat het beter is de bestuurskrachtmeting later dan eind 2015 te
verrichten. GS willen de bestuurskrachtmeting voor de gehele regio, met uitzondering van de
nieuwe gemeente Bussum, Muiden, Naarden, medio 2016 laten doen. De
samenwerkingsverbanden in de regio hebben dan voldoende tijd om zich te ontwikkelen. En het
is tijdig voor het realiseren van eventuele fusie per 2019. Ook voorkomt een latere
bestuurskrachtmeting dat de decentralisaties van het sociale domein het beeld van gemeenten
vertekenen.
Het vervolgperspectief zien wij als volgt.
GS willen de minister voorstellen dat voor de korte termijn de gemeenten Weesp en Wijdemeren
blijven samenwerken en dat de Utrechtse gemeente Stichtse Vecht een partner is. Op de
middellange termijn fuseren Weesp en Wijdemeren. Hilversum kan worden beschouwd als een
mogelijke derde fusiepartner.
GS zijn van mening dat de Verkenners terecht wijzen op de sterke oriëntatie van Weesp op de
Agglomeratie Amsterdam en het belang van de gemeenten voor de ontwikkeling van de Gooi en
Vechtstreek als geheel. Hieraan moet voldoende gewicht worden toegekend bij het maken van
een afweging voor het vervolgperspectief.
Weesp en Wijdemeren kunnen samen een bestuurskrachtige gemeente vormen. Daarnaast
speelt de opstelling van Hilversum een cruciale rol. Mocht Hilversum zich op basis van de
uitspraken van de raad van Wijdemeren verdergaand willen committeren aan een bestuurlijke
toekomst met Weesp en Wijdemeren, dan zal de provincie dit positief benaderen. Daarbij moet
dan uiteraard ook de positie van Weesp worden meegewogen. Weesp gaat uit van
zelfstandigheid en vindt dat Hilversum nog de nodige stappen heeft te zetten om een
samenwerkingspartner te kunnen zijn. Het eindperspectief wordt bepaald na de
bestuurskrachtmeting, die medio 2016 plaatsvindt.
Advies Verkenners:
Hilversum blijft voorlopig zelfstandig, maar niet zonder meer. Hilversum
biedt zich ten eerste aan als een aantrekkelijke en op een gelijkwaardige samenwerking gerichte
partner van Wijdemeren en Weesp. En ten tweede neemt Hilversum zijn positie als
centrumgemeente ten volle in.
Reactie GS:
GS constateren dat Hilversum ervoor open staat met Weesp en Wijdemeren te
spreken of en zo ja, waarop men kan samenwerken.
Hilversum wil zijn centrumfunctie vervullen en uitbouwen. In de reacties op de Verkenning
hebben andere gemeenten zich niet uitgesproken over de positie van Hilversum als
centrumgemeente. Dat duidt erop dat bij andere gemeenten blijkbaar geen concrete wensen
bestaan en/of men geen concrete voordelen ziet. Hilversum heeft het initiatief bij het invullen
van de centrumfunctie. Essentieel daarbij is dat Hilversum dit in samenspraak met andere
gemeenten weet te doen. GS zijn dan bereid op verzoek van de regio dit proces, waar dit
gewenst is te ondersteunen. De provincie vindt het daarbij in ieder geval belangrijk dat de
regionale bestuurskracht ten aanzien van de provinciale kerntaken (o.a. natuur, regionale
economie en infrastructuur) wordt versterkt.
|