WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
VB-EKC en WADW zijn Blij
Wijdemeren, vr 13 april 2012

De bewonersverenigingen links en rechts van de 's-Gravelandse Vaart zijn blij dat het categoriseringsplan is vrijgegeven voor inspraak.

(De beide verenigingen zonden ons gisteren onderstaand bericht. De indruk zou kunnen ontstaan dat de inspraak nu gestart is. Om misverstanden te voorkomen. De inspraaktermijn liep afgelopen woensdag af en is dus afgesloten. Red. WWK)

Dossier Verkeer

ingezonden bericht

Bewonersverenigingen VB-EKC en WadW.NU blij met voorstel wegcategorisering

Een bericht van VB-EKC en WadW.NU dat alle bewoners van de dorpskernen van Wijdemeren goed zal doen. Het college heeft een voorstel tot wegcategorisering aangeboden aan de commissie Ruimte & Economie. Deze heeft dit voorstel op haar beurt vrijgegeven voor inspraak.

Als bewonersverenigingen van de ‘vaartwegen’ zijn wij hier zeer verheugd over. Alle wegen rondom de ’s-Gravelandse Vaart’ worden tot 30 km wegen bestempeld, de EKC-wegen waren dat al en het Noorder- en Zuidereinde worden dit nu ook. Zodra dit ook de goedkeuring krijgt van de gemeenteraad, kunnen verdere verkeersmaatregelen genomen worden. Maatregelen die 30 km op deze wegen faciliteren. Dit voorstel houdt een overduidelijke verbetering in ten opzichte van de huidige verkeerssituatie.

Ter voorbereiding op deze maatregelen hebben de beide bewonersverenigingen voorstellen gedaan in de projectgroep Verkeer. U zult het nog wel weten: deze voorstellen zijn oorspronkelijk ontwikkeld in nauwe samenwerking met de bewoners. In de projectgroep Verkeer heeft daarna toetsing plaats gevonden. Voor deze toetsing heeft een verkeers-en stedebouwkundige, gebruikmakend van de huidig geldende regelgeving (de zogenaamde CROW-toetsing) een aantal aanpassingen gemaakt. Uiteraard zijn ook deze aanpassingen naar de bewonersgroepen teruggekoppeld.

Beide verenigingen hebben steeds voor ogen gehad dat maatregelen, te nemen op de ‘vaartwegen’, niet tot substantiële overlast zouden moeten leiden op andere plaatsen in onze gemeente. Daarom hebben wij aan het college een reactie gestuurd met daarin tevens het verzoek nog enige aanpassingen aan te brengen, te weten:

  • de Kortenhoefsedijk: 30km
  • de Kerklaan: 30km
  • de Herenweg vanaf de Klapbrug tot na de bocht: 30km
  • de Kwakel zou naar ons idee extra maatregelen nodig hebben, bijvoorbeeld volledig fietspad met de mogelijkheid “Auto te gast max. 30 km” voor aanwonenden.

Onze gemeente loopt zeker niet voorop in het nemen van dit soort maatregelen en het effectueren daarvan, de meerderheid van Nederlandse gemeenten is ons al voor gegaan. Het is bij deze gemeenten duidelijk geworden dat de verkeersveiligheid toeneemt door dergelijke maatregelen. Dit is aangetoond in diverse wetenschappelijke onderzoeken, onder andere uitgevoerd door het verkeersbureau VIA, die ondubbelzinnig hebben aangetoond dat het aantal verkeersincidenten sterk terug loopt bij 30 km. Voorwaarde is wel dat de 30 km doeltreffend is ingericht.

Het wegencategoriseringsplan is tot stand gekomen door samenwerking van de Advies Commissie verkeer(ACV), verkeersdeskundigen, bewoners en de gemeente. De ACV is een commissie ingesteld door de gemeenteraad. Dit is in alle opzichten uniek te noemen en in lijn met de woorden zoals uitgesproken door de burgemeester in zijn nieuwjaarstoespraak van 2011. Tevens wordt hier ook een afspraak uit het coalitieakkoord nagekomen. Wij zien de stemming in de gemeenteraad dan ook vol vertrouwen op een akkoord tegemoet.

R. J. Bestevaar Voorzitter WadW.NU
E. Greve Voorzitter VBEKC

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief