Het verkeersbeleidsplan is vanavond door de raad unaniem aangenomen met enkele milde ondergeschikte kritiekpunten.
Vol lof
Alle fracties waren vol lof over de manier waarop het verkeersbeleidsplan(VBP) tot stand is gekomen. De bewonerscomités, de ambtenaren, de verkeersadviescommissie en het college werden uitbundig bedankt. De meeste partijen vergeleken het VBP met hun eigen verkiezingsprogramma en kwamen tot de ontdekking dat veel uit dat VBP ook in de verkiezingsprogramma's stond.
Kanttekeningen
D66 was in de eerste termijn van het debat de enige partij die het VBP te vaag vond en daarom aankondigde tegen te stemmen. De aanleiding was de ledenvergadering die gisteren gehouden werd. De leden vonden het stuk te vaag en stuurde Nanne Roosenschoon daarom met de opdracht om tegen te stemmen het debat in. Felix Flameling (GL) verklaarde nogmaals dat onderzoek naar een randwegenstelsel wat hem betreft zinloos is. De € 15.000 die voor dat onderzoek is uitgetrokken is wat hem betreft weggegooid geld. Jan Verbruggen (CDA) sprak zijn twijfels uit over de uitvoerbaarheid van een aantal beleidsvoornemens. Het ging hem daarbij om de medewerking van politie, brandweer en ambulances, alsmede om de financiën. Hij vroeg of er wel voldoende geld beschikbaar is in deze tijd van bezuinigingen om de plannen te realiseren. Ook wilde hij weten of andere wegen, zoals de Kortenhoefsedijk, niet het risico lopen op extra sluipverkeer. Joep Frijdal (VVD) vond dat de planning te traag was. Hij vroeg met name snelle actie voor de fietsers bij de Klapbrug en op de Kwakel.
Niet vaag
Wethouder Abrahamse gaf, zoals altijd, een uitvoerige beantwoording van de gestelde vragen. Het woordje "vaag" dat door meerdere woordvoerders gebruikt werd, werkte op hem als een rode lap op een stier. Hij vond het VBP juist zeer concreet en was vol onbegrip over het gebruik van het woordje "vaag". Hij herhaalde dat het zijn ambitie is om in deze coalitieperiode alle projecten uit te voeren, ofwel in de komende krap drie jaar. Voor ieder project wordt een apart raadsvoorstel aan de raad aangeboden met de kosten, de consequenties voor andere wegen en de planning. Doseren met stoplichten bij 's-Graveland mag niet tot gevolg hebben dat de Dammerweg vol loopt en zware overlast krijgt, aldus de wethouder.
30 km, alleen als de weg aan de norm voldoet
Burgemeester Martijn Smit was glashelder in zijn mening over handhaving van de 30 km zones in de kernen, zoals voorgesteld in het VBP. Het Openbaar Ministerie staat op het standpunt dat een weg ingericht moet worden als 30 km zone volgens de daarvoor geldende normen. Zo'n weg zorgt in feite zelf voor de handhaving, omdat het niet goed mogelijk is om te hard te rijden. Alleen op zo'n weg, die voldoet aan de normen, is het OM eventueel bereid om de politie te laten controleren en de boeten te innen.
Op een weg waaraan wel wat aangepast is
om de snelheid te beperken, maar niet volgens de normen, zal nooit door de politie gecontroleerd worden. Zou de politie dat toch doen, dan versnippert het OM de bonnen zonder ze te innen.
Burgemeester Martijn Smit: "Als uw raad besluit tot aanpassingen aan de wegen, maar niet volgens de normen, dan kan het zomaar gebeuren dat burgers gaan vragen om handhaving. Die verzoeken zal ik dan naast mij neer leggen, gezien het standpunt van het OM. Ik wil dat nu vast gezegd hebben voor alle duidelijkheid."
Over de mening van diensten als politie, brandweer, ambulance en openbaar vervoer, zal in de raadsvoorstellen per project worden aangegeven wat de diensten vinden van de
voorgestelde maatregelen en of die invloed hebben op bijv. aanrijtijden.
D66 ongehoorzaam aan leden
Nadat de eerste termijn van het debat was afgelopen vroeg Nanne Roosenschoon (D66) schorsing aan. Na vijf minuten verklaarde hij dat hij ongehoorzaam zou zijn aan zijn ledenvergadering, en toch voor het raadsvoorstel zou gaan stemmen.
Unaniem voor
Bij de stemming bleek dat de raad unaniem voor het raadsvoorstel stemde. Drie DB leden gaven in een stemverklaring aan dat zij tegen de 30 km maatregelen uit het beleidsplan zijn. René Voigt, Henk de Kloet en Marcel Maasse maakten dat voor behoud. Felix Flameling (GL) gaf nogmaals aan dat het onderzoek naar de randwegen niet zijn steun kreeg, maar dat de rest van het beleidsplan zo positief is, dat hij toch voor zou stemen.
Dossier Verkeer 's-Graveland |