WIJDEMEERSE WEBKRANT
Verkeersbordenjungle
's-Graveland, wo 22 juli 2009

Raadslid Hilbrand Korver van HKA, vraagt weer aandacht voor de verkeerssituatie rond de Klapbrug, de belijning en bebording.

ingezonden brief

Goedendag lezer.

In de gemeenteraad van juni heb ik gevraagd om de verkeerssituatie in 's-'Graveland rond de Klapbrug te verbeteren voor fietsers en voetgangers. Doordat er nu geen belijning op de weg is aangebracht is het voor fietsers en voetgangers nog gevaarlijker geworden en is het niet duidelijk waar men veilg kan staan om over te steken. De gemeente verbruikt daar de hele zomer en najaar om deze onveilige situatie zo te laten, in afwachting van het eidelijk gereed komen van de reconstructie van het Noordereinde. (Met de raad was afgesproken dat dit werk verleden jaar voor de bouwvakvakantie gereed zou zijn. )

Het kruispunt rond de Klapbrug is waarschijnlijk het gevaarlijkste kruispunt van Wijdemeren. Er komen ongeveer 10.000 auto's over. Er komen veel fietsers en voetgangers over. Er is geen vrijliggend fietspad. Het trotoir is afgezet door een aanwonende. Er is geen rode kleur op het stuk waar fietsers op de rijbaan rijden. Er zijn geen stoplichten om kinderen of bejaarde te helpen met oversteken. En nu ontbreken er zelfs alle belijningen.!!

Op mijn vraag om tijdelijke belijning aan te brengen antwoordde de wethouder dat het soms veiliger is om geen aanwijzingen te geven. Dus was zij niet van plan om opdracht te geven aan de aannemer om die tijdelijke belijning aan te brengen. Ik heb me daar erg over verwonderd dat een wethouder zomaar nieuwe methodes invoert. De redactie van WWK vond dit ook verwonderlijk.

Alleen Cor Koster vond het wel een goed idee en gaf voorbeelden van plaatsen waar men alle borden en aanwijzingen al weggehaald heeft en waar dat tot een hele goede situatie geleid heeft.

Mijn reactie hierop is: In Wijdemeren zou het inderdaad tot een verbetering van de verkeerssituatie kunnen leiden als men eerst maar eens overging tot het plaatsen van de juiste borden en het op tijd weghalen van de verkeerde borden en het weghalen van de borden na een wegwerkzaamheid enz.
Als voorbeeld het bord wat men neergezet had bij de klapbrug naar het noordelijke Noordereinde.


Midden op de foto het wit-rode verbodsbord.
Niemand mag het Noordereinde oprijden!

Dit bord betekent dat er geen voertuigen (en ook geen fietsers) in deze weg mogen, terwijl de fietsers deze weg wel moeten gebruiken om hun weg over het Noordereinde te vervolgen. Ook de auto's van mensen, die bijvoorbeeld daar bij een aanwonende willen zijn, zijn in overtreding als zij hierin gaan. (Eerder gebruikte de gemeente dat zelfde bord ook al op de Loosdrechtsedijk voor de wegwerkzaamheden aan de Heulbruggen met als gevolg veel ondernemers die brodeloos werden omdat auto's verboden werd in te rijden door dat bord. Ook de Emmaweg is zo een halfjaar onterecht afgesloten geweest.

Nog een bord wat voor de Klapbrug afgeplakt had moeten worden.


Het blauwe bord geeft de verplichte rijrichting aan.
Verderop verbiedt het rood-witte bord dat.

Er is dus veel te doen in de gemeente Wijdemeren om een duidelijke en veilige situatie te krijgen. Dat kunnen we dus niet zomaar overlaten aan iemand die de veiligheid van fietsers en voetgangers niet als belangrijkste uitgangspunt neemt.

Groeten,

Hilbrand Korver
Het Kan Anders

bron
ing. brief
foto
Douwe v. Essen
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
half bewolkt
22 gr.
windkr. 2