persbericht
GGD Gooi & Vechtstreek en Jellinek Mentrum weer in actie met nieuwe voorlichtingscampagne alcoholgebruik jeugd gericht op ouders.
Ouders onderschatten het middelengebruik (alcohol, cannabis en tabak) van hun kinderen. Ze hebben in de meeste gevallen een rooskleuriger beeld van het drankgebruik van hun kinderen.
Naarmate de kinderen ouder worden, staan ouders alcoholgebruik ook vaker toe, ook als kinderen nog onder de 16 jaar zijn. Daarmee raken de ouders geleidelijk hun grip en zicht kwijt op het alcoholgebruik van hun kinderen. Deze en andere gegevens zijn afkomstig uit het Peilstationsonderzoek Ouders van het Trimbos instituut, dat 9 oktober werd aangeboden aan minister Rouvoet van het ministerie Jeugd en Gezin. De aanbieding markeerde de start van een landelijke en regionale voorlichtingscampagne gericht op het verstevigen van de kennis en het bewustzijn van ouders over alcoholgebruik en hun kind(eren). Extra activiteiten in de regio voor ouders in aansluiting op de landelijke campagne
In het kader van de nieuwe campagne, bemensen de GGD en de Jellinek op woensdag 15 oktober een stand op het C&A plein in Hilversum waar actief het nieuwe campagnemateriaal wordt uitgedeeld en vragen van ouders over alcohol en opvoeding beantwoord worden. Donderdag 16 oktober gebeurt dit vanuit het centrum van Weesp (hoek Slijkstraat-Nieuwstraat). Vrijdag 17 oktober loopt het voorlichtingsteam rond bij diverse supermarkten in Huizen.
Breed regionaal project alcoholgebruik door jongeren
Bovengenoemde regionale activiteiten zijn een onderdeel van het integrale regionale project alcoholgebruik door jongeren, Samen aan de slag. In het kader van dit project organiseren GGD Gooi & Vechtstreek en de Jellinek ouderavonden op scholen om ouders te helpen met het maken van alcoholafspraken in het gezin. Het project Samen aan de Slag heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. De insteek is een integrale aanpak. Naast voorlichting omvat het project regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren, maar ook op verstrekkers, ouders, horeca, supermarkt, sportkantine en scholen. In het project werken gemeenten, politie, VWA, Jellinek, GGD, Symfora en Trimbos samen.
Landelijke najaarscampagne alcohol en opvoeding als reactie op onderzoek onder ouders
Het Peilstationsonderzoek Ouders is in 2007 uitgevoerd onder ruim 4.000 ouders en ruim 7.500 leerlingen uit alle leerjaren van het voorgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo). Het is voor het eerst dat zodanig veel ouders zijn benaderd over het middelengebruik van hun kinderen. Het onderzoek levert een uniek inzicht in de kennis, inschattingen, opvattingen en maatregelen van ouders ten aanzien van het middelengebruik van hun kinderen. De aanbieding van het rapport aan minister Rouvoet op 9 oktober is ook het startsein van de op ouders gerichte najaarscampagne die het Trimbos-instituut lanceert. Op 15 oktober verschijnt in het kader van de campagne een special van J/M het maandblad voor ouders van schoolgaande kinderen waarin ouders informatie en opvoedkundige tips kunnen lezen over alcohol en het gezin. De Alcoholspecial wordt meegeseald met het novembernummer van J/M en zal gratis worden verspreid via supermarkten.
Ouders, kinderen en alcohol
Ouders weten vaak wel dat hun kind alcohol drinkt, maar zitten er vaak naast als het gaat om de hoeveelheid. Gemiddeld drinken kinderen drie maal zoveel glazen alcohol als een ouder denkt. De uitkomsten van het regionale onderzoek dat onder tweede en vierde klassers van het voortgezet onderwijs in 2005 door de GGD is gehouden - E-MOVO - bevestigen deze gegevens.
De mate waarin ouders alcoholgebruik onder de 16 jaar schadelijk vinden, hangt af van de leeftijd van het kind en de hoeveelheid alcohol: bijna alle ouders vinden ieder weekend 5 of meer drankjes schadelijk, maar slechts 55% van de ouders vindt bijvoorbeeld ieder weekend 1 tot 2 drankjes schadelijk. Driekwart van de ouders van 12-jarige kinderen vindt dat jongeren onder de 16 jaar helemaal geen alcohol mogen drinken. Bij ouders van 15-jarigen vindt nog maar de helft dit. Een meerderheid van de ouders vindt dat een kind jonger dan 16 jaar mag beginnen met alcohol proeven, een derde van de ouders van kinderen onder de 16 jaar vindt zelfs dat kinderen voor het 16e jaar met enige regelmaat alcohol mogen drinken. Bijna de helft van de ouders vindt het goed dat hun kind thuis in het bijzijn van de ouders één glas alcohol drinkt. De regels van ouders blijken echter niet altijd duidelijk voor de kinderen. Zo vindt maar 1 op de 12 ouders het goed dat hun kind op feestjes alcohol drinkt, terwijl een kwart van de kinderen zeker zegt te weten dat dit wel mag.
Aanbevelingen naar aanleding van het onderzoek onder ouders
Niettegenstaande een afnemende tolerantie van ouders ten aanzien van jeugdig alcoholgebruik, blijkt uit het Peilstationonderzoek 2007 dat ouders nog altijd niet voldoende doordrongen zijn van met name de gevolgen van alcoholgebruik bij jonge kinderen. De onderzoeksresultaten geven voldoende argumenten om de voorlichting aan ouders te intensiveren, zowel op het inhoudelijk vlak, alsook op het vlak dat zij wel degelijk meer invloed kunnen uitoefenen op het beginnend middelengebruik. Daarbij verdient ook het eigen alcoholgebruik van ouders specifiek aandacht, omdat dit van invloed blijkt op de in het gezin gehanteerde normen over beginnend alcoholgebruik van de kinderen. Maar ook dan is het stellen van regels door ouders nog steeds effectief. |