Rik Jungmann

Douwe van Essen

Wijdemeerse Webkrant
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Avondje Wim Neef

Kortenhoef, 15 november 2005

Een dorpsbezoek aan 's-Graveland en Kortenhoef gaat altijd over verkeer, drempels, straatjuwelen en parkeerproblemen. Zo ook vanavond. Wethouder Wim Neef had het er druk mee.


Wethouder van Ruimtelijke Ordening en Verkeer
en beoogd lijsttrekker van het CDA, Wim Neef.

Al tientallen jaren domineert het verkeer de avonden die in De Dobber georganiseerd worden door de gemeente de avond. Vavavond, tijdens het dorpsbezoek was dat niet anders.

De opening kwam toen iemand de mening van het college vroeg over de plannen van Hilversum om het doorgaande vrachtverkeer te weren. Wethouder Wim Neef kon daar kort over zijn. "Wij waren verbijsterd." :sprak hij. Hij gaat de kwestie volgende week in het gewest aan de orde stellen. Inmiddels heeft hij de steun van Bussum. "Wij zijn niet accoord!!!" :zei hij met luide stem. Ook burgemeester Don Bijl zal de kwestie in het gewest aankaarten.

Oude Discussie

Uit de zaal kwam een klacht over de verkeerdruk op het Zuidereinde. "Ze bouwen voor miljoenen een viaduct voor konijnen en herten, maar als mijn kind de duer uit stapt wordt het plat gereden. Maak een weg door het gebied van Natuurmonumenten, dat is toch een commerciële instelling."

De oude discussie over het verkeer werd overgedaan. De stoplichten (plaatsen, overlast, klachten, verwijderen), de gumatec drempels (plaatsen, overlast, klachten, verwijderen) , het telematicaplan met referendum (97% tegen), de 800.000 gulden voor het maken van talloze verkeerscirculatieplannen en zelfs de randweg die begin jaren zeventig door de provincie in het streekplan gezet was, maar door verzet van 's-Graveland daaruit verdween, passeerden de revue.

De wethouder verklaarde dat er wel nagedacht wordt over oplossingen om het Noorder- en Zuidereinde te ontlasten. Een aanpassing van De Kwakel is een mogelijkheid, opdat het verkeer direct naar de Herenweg in Ankeveen en de Middenweg in Nederhorst den Berg kan.

Straatjuwelen, Drempels en Scholen

Een aanwondende van de Koninginneweg viel de wethouder aan op het zonder overleg verwijderen van een straatjuweel. De wethouder verklaarde dat een aantal bewoners hadden gevraagd om het ding weg te halen. Over enkele maanden komt er een evaluatie over nut en noodzaak van de straatjuwelen, waarna besloten wordt over het succes van het experiment. Neef zelf verklaarde overigens geen voorstander van de straatjuwelen te zijn.


Vier stuurstangen! Nog nooit meegemaakt.

De hoge drempels op de Parklaan en de Elbert Mooylaan hadden een bewoner onaangenaam verrast, toen hij voor het eerst van zijn leven een rekening kreeg voor nieuwe stuurstangen van zijn auto en die van zijn vrouw. De wethouder zegde toe dat de straten bij een herinrichting over twee tot drie jaar lagere drempels krijgen.

De problemen die zijn ontstaan op de Zuidsingel bij de Antoniusschool zullen worden opgelost als de Zuidsingel over een jaar of twee, drie geheel wordt heringericht. (Een plan van dertien jaar geleden, toen gelanceerd door wethouder Gerard Torsing.)

Bij de Curtevenne- en de Regenboogschool aan de Parklaan zal de zone waarin een stopverbod geldt, worden uitgebreid om de doorstroming van het verkeer te verbeteren als de scholen in en uit gaan.


De wekelijkse nieuwsbrief Regen Windstil 12º Naar volgende bericht