Rik Jungmann |
Douwe van Essen |
Wijdemeerse Webkrant |
Plannen H'sum: Meer Verkeer?
Wijdemeren, 12 november 2005 Hilversum heeft plannen ontvouwd om het vrachtverkeer over de Diependaalselaan te weren. 's-Graveland vreest overlast.
Gedurende de nacht rijdt er veel vrachtverkeer van de bloemenveiling in Aalsmeer over de Vreelandseweg, via de Diependaalselaan, naar de A27 om daar naar de A1 richting Duitsland door te gaan. Ook wordt de Johan Geradtsweg in Hilversums gebruikt om direct op de A1 bij Laren te komen. Hilversum wil met cameratoezicht en nummerplaatherkenning boetes gaan uitdelen aan vrachtwagens die door Hilversum rijden, om zo de overlast te verlagen. Noorder- en Zuidereinde drukker? Het Zuidereinde en het Noordereinde in 's-Graveland, de verbinding tussen de Vreelandseweg en de Franse Kampweg, loopt door deze maatregel flinke kans om drukker te worden. Het vrachtverkeer dat dan Hilversum niet meer in kan, rijdt dan via 's-Graveland naar Bussum om daar op de A1 uit te komen.
Wethouder Wim Neef maakt zich flinke zorgen over de Hilversumse voornemens. Noorder- en Zuidereinde verwerken op dit moment al circa 24.000 voertuigen per dag. Er loopt een onderzoek naar het verkeer en fijnstof. De maatregel van Hilversum maakt de situatie aanzienlijk erger. Hij wil dan ook dat de plannen van Hilversum regionaal worden besproken. Om de overlast ook in 's-Graveland te beperken zou ook daar cameratoezicht moeten komen. Karin Heerschop, de Hilversumse wethouder, denkt aan een aflsuitng van de Vreelandseweg bij Vinkeveen, waardoor het vrachtverkeer gedwongen wordt om over de snelweg (A2) zijn weg te vervolgen naar het Oosten.
|