Reactie
Geachte redactie,
De commotie rond de straatjuwelen
op de Koninginneweg demonstreert naar mijn idee haarfijn hoe
onverantwoord hard er gereden wordt in deze woonstraat, ondanks
het feit deze al geruime tijd in een 30 km zone ligt. Het
onbesuisde rijgedrag van sommigen levert al sinds jaar en dag de
nodige gevaren op voor alle weggebruikers, waaronder veel
fietsende schoolkinderen, die dagelijks van de straat gebruik
maken.
Een verkeersobstakel knalt natuurlijk niet vanzelf tegen een
auto op; automobilisten met schade hebben gewoon veel te hard
gereden en waarschijnlijk ook niet goed opgelet. Bij normale
snelheid (zelfs nog best een stuk boven de 30 km) en een
verantwoorde afstand van de achterbumper van de voorganger kan
iedere automobilist zonder blindengeleidehond elk obstakel op de
kaarsrechte Koninginneweg van veraf zien. Voor de goede orde:
voordat de juwelen geplaatst werden, klonk evengoed regelmatig
remgepiep en gebeurden er ook ongelukken. Wat een straatjuweel
trouwens ook niet kan, is zichzelf slopen. Overigens is er – in
tegenstelling tot het bericht - geen straatjuweel gesneuveld; de
(i.v.m. de veiligheid losse) paaltjes die er voor de
zichtbaarheid bovenop zitten, zijn wel een geliefd doelwit. Een
pluim voor de dienst Openbare Werken die bijzonder attent is in
het vervangen van gesneuvelde exemplaren.
Het probleem van de Koninginneweg is dat deze slecht is
ingericht; volgens de wettelijke normen moet het voor de
gebruikers duidelijk zijn dat ze zich in een 30 km zone
bevinden. Hieruit volgt dat er eigenlijk een veel verdergaande
herstructurering van de weg nodig is, ook met het oog op de
ondeugdelijke situatie rond de vermeende voorrang op sommige
zijstraten met plateau-uitritten. De gemeente gaf aan hiervoor
voorlopig geen geld te hebben, daarom hebben een aantal bewoners
de veel goedkopere oplossing van de straatjuwelen aangedragen,
die nadrukkelijk als tijdelijk en verre van ideaal moet worden
gezien. Daarbij zou de signalering door middel van
snelheidsborden en belijning op de Koninginneweg worden
aangepast: ook op deze manier kan effectief en vrij goedkoop de
weggebruikers heel duidelijk gemaakt worden dat 30 km/u echt de
toegestane snelheid is.
Er zijn inderdaad problemen rond twee juwelen die op een wat
ongelukkige plek terecht gekomen zijn; de gemeente heeft
toegezegd deze te verplaatsen, maar er is nog niets gebeurd. Ook
van de broodnodige extra signalering en belijning is bitter
weinig terecht gekomen. Evenwel is te merken dat ondanks een
groot aantal overtreders de gemiddelde snelheid en
verkeersintensiteit in de straat lager is geworden. Daarom is
het mijns inziens veel te vroeg om de proef nu al af te breken;
de ervaring leert dat dit soort maatregelen immers de tijd nodig
heeft zich te bewijzen. Bovendien zou dan eerst een evaluatie
met alle betrokkenen, niet alleen bewoners maar bijvoorbeeld ook
3VO en Politie Gooi- en Vechtstreek, op zijn plaats zijn. Het
eerder aangehaalde vandalisme in deze discussie te betrekken
gaat niet op; het issue is hier verkeersveiligheid, als de
gemeente laat zien toe te geven aan dit soort straatterroristjes
is het eind snel zoek.
Wat wethouder Neef nu roept komt er in feite op neer dat wat hem
betreft de proef al dit voorjaar wordt stopgezet. De negatieve
wijze waarop deze gemeentebestuurder zich in deze discussie
mengt, is tekenend voor de al jaren aanhoudende onwil (of
onmacht) effectieve maatregelen te nemen om de noord-zuid
verkeersstroom door ’s-Graveland en Kortenhoef structureel
veiliger te maken. Mochten de straatjuwelen inderdaad onverhoopt
worden weggehaald, dan roep ik de gemeente op het tegendeel te
bewijzen door deze onmiddellijk te vervangen door een oplossing
waarmee zij haar wettelijke plicht de Koninginneweg duurzaam
veilig in te richten nakomt.
Carel Ris,
Koninginneweg, Kortenhoef
|