Persbericht
KPN introduceert
een nieuwe dienst 'Crises en Rampen Services' die door de gemeente
Wijdemeren als eerste wordt gebruikt. Het afgelopen jaar werkte KPN
met gemeente Wijdemeren aan een pilot voor het ontwikkelen van een
dienst in geval zich een ramp voordoet. Deze dienstverlening zorgt
ervoor dat de gemeente in geval van nood direct over de nodige
telecommunicatie-voorzieningen kan beschikken. Zo kan de gemeente
Wijdemeren nu binnen 2 uur beschikken over een
publieksinformatienummer. Directeur Integrated & Managed Solutions,
Martijn Blanken, van KPN en burgemeester Bijl van gemeente
Wijdemeren tekenden hiervoor op 29 oktober een overeenkomst.
Tijdens een rampsituatie is het van primair belang dat politie,
brandweer, de geneeskundige hulpdienst en gemeentelijke diensten
snel en effectief hun werk kunnen doen om de gevolgen van de ramp
zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wil de gemeente ook het
contact met de betrokkenen en het publiek zo snel mogelijk in goede
banen leiden. Waar kunnen mensen terecht met vragen? Hoe wordt de
pers geïnformeerd? Hoe vindt de registratie van mogelijke
slachtoffers plaats? De normale infrastructuur is in veel gevallen
niet opgewassen tegen de enorme communicatiestroom die dan op gang
komt.
Bij rampen en crisissituaties is de communicatie vaak de zwakste
schakel. Dit blijkt uit evaluaties van rampen die zich in Nederland
hebben voorgedaan en uit evaluaties van rampenoefeningen. Bij een
ramp bellen duizenden mensen tegelijk voor informatie naar een
specifiek publieksnummer, wat vaak niet toegerust is om de
plotselinge piek op te vangen. Bovendien moet een
publieksinformatienummer worden aangevraagd dat kan leiden tot
vertragingen. Omdat KPN met de nieuwe dienst nummers op voorraad kan
houden, is dit voor de gemeente Wijdemeren nu verleden tijd.
De Crises en Rampen Service verzekert de gemeente Wijdemeren ervan
dat er zeven dagen per week gekwalificeerde crisismanagers van KPN
stand-by staan. Deze dienstverlening vindt plaats op een
abonnementsbasis tegen een laag tarief. De kosten van de
daadwerkelijke inzet van de voorzieningen waarover de gemeente wil
beschikken worden in rekening gebracht zodra de gemeente er
werkelijk gebruik van maakt. Wijdemeren maakt onder meer gebruik van
een speciaal noodnummer met callcenterfaciliteit voor publiek. Dit
noodnummer kan, nu de communicatiestructuur vooraf is geregeld,
binnen 2 uur in de lucht zijn. Afhankelijk van de behoefte kunnen
gemeenten ook andere voorzieningen afnemen die vrijwel gelijk
beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld de inrichting van een volledig
perscentrum en de plaatsing van een mobiele zendmast met extra
spraakkanalen. Zo is de dekking van mobiele telefonie bij een
calamiteit direct uit te breiden.
De gemeente Wijdemeren zocht een
oplossing om de communicatie-infrastructuur vooraf goed te regelen
zodat een publieksinformatienummer bij een ramp sneller operationeel
kan zijn. Dit bleek in Nederland niet geregeld. Wel stond KPN op het
punt een nieuwe dienst te ontwikkelen voor gemeenten en andere
instanties om de continuïteit en bereikbaarheid van deze
organisaties tijdens rampen te kunnen waarborgen. Besloten is de
handen inéén te slaan. Wijdemeren was pilotgemeente en werkte mee
aan de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening van KPN, de Crisis en
Rampen Services.
De gemeente Wijdemeren is er voorstander van op regionaal niveau
afspraken te maken met KPN zodat niet alleen de gemeente Wijdemeren,
maar ook andere gemeenten in de Gooi- en Vecht-streek, op dit
onderdeel beter zijn voorbereid op crisissituaties. |