| 
             
                Persbericht 
            
            KPN introduceert 
            een nieuwe dienst 'Crises en Rampen Services' die door de gemeente 
            Wijdemeren als eerste wordt gebruikt. Het afgelopen jaar werkte KPN 
            met gemeente Wijdemeren aan een pilot voor het ontwikkelen van een 
            dienst in geval zich een ramp voordoet. Deze dienstverlening zorgt 
            ervoor dat de gemeente in geval van nood direct over de nodige 
            telecommunicatie-voorzieningen kan beschikken. Zo kan de gemeente 
            Wijdemeren nu binnen 2 uur beschikken over een 
            publieksinformatienummer. Directeur Integrated & Managed Solutions, 
            Martijn Blanken, van KPN en burgemeester Bijl van gemeente 
            Wijdemeren tekenden hiervoor op 29 oktober een overeenkomst. 
             
             
            Tijdens een rampsituatie is het van primair belang dat politie, 
            brandweer, de geneeskundige hulpdienst en gemeentelijke diensten 
            snel en effectief hun werk kunnen doen om de gevolgen van de ramp 
            zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wil de gemeente ook het 
            contact met de betrokkenen en het publiek zo snel mogelijk in goede 
            banen leiden. Waar kunnen mensen terecht met vragen? Hoe wordt de 
            pers geïnformeerd? Hoe vindt de registratie van mogelijke 
            slachtoffers plaats? De normale infrastructuur is in veel gevallen 
            niet opgewassen tegen de enorme communicatiestroom die dan op gang 
            komt.  
             
            Bij rampen en crisissituaties is de communicatie vaak de zwakste 
            schakel. Dit blijkt uit evaluaties van rampen die zich in Nederland 
            hebben voorgedaan en uit evaluaties van rampenoefeningen. Bij een 
            ramp bellen duizenden mensen tegelijk voor informatie naar een 
            specifiek publieksnummer, wat vaak niet toegerust is om de 
            plotselinge piek op te vangen. Bovendien moet een 
            publieksinformatienummer worden aangevraagd dat kan leiden tot 
            vertragingen. Omdat KPN met de nieuwe dienst nummers op voorraad kan 
            houden, is dit voor de gemeente Wijdemeren nu verleden tijd.  
             
            De Crises en Rampen Service verzekert de gemeente Wijdemeren ervan 
            dat er zeven dagen per week gekwalificeerde crisismanagers van KPN 
            stand-by staan. Deze dienstverlening vindt plaats op een 
            abonnementsbasis tegen een laag tarief. De kosten van de 
            daadwerkelijke inzet van de voorzieningen waarover de gemeente wil 
            beschikken worden in rekening gebracht zodra de gemeente er 
            werkelijk gebruik van maakt. Wijdemeren maakt onder meer gebruik van 
            een speciaal noodnummer met callcenterfaciliteit voor publiek. Dit 
            noodnummer kan, nu de communicatiestructuur vooraf is geregeld, 
            binnen 2 uur in de lucht zijn. Afhankelijk van de behoefte kunnen 
            gemeenten ook andere voorzieningen afnemen die vrijwel gelijk 
            beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld de inrichting van een volledig 
            perscentrum en de plaatsing van een mobiele zendmast met extra 
            spraakkanalen. Zo is de dekking van mobiele telefonie bij een 
            calamiteit direct uit te breiden. 
            De gemeente Wijdemeren zocht een 
            oplossing om de communicatie-infrastructuur vooraf goed te regelen 
            zodat een publieksinformatienummer bij een ramp sneller operationeel 
            kan zijn. Dit bleek in Nederland niet geregeld. Wel stond KPN op het 
            punt een nieuwe dienst te ontwikkelen voor gemeenten en andere 
            instanties om de continuïteit en bereikbaarheid van deze 
            organisaties tijdens rampen te kunnen waarborgen. Besloten is de 
            handen inéén te slaan. Wijdemeren was pilotgemeente en werkte mee 
            aan de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening van KPN, de Crisis en 
            Rampen Services.  
             
            De gemeente Wijdemeren is er voorstander van op regionaal niveau 
            afspraken te maken met KPN zodat niet alleen de gemeente Wijdemeren, 
            maar ook andere gemeenten in de Gooi- en Vecht-streek, op dit 
            onderdeel beter zijn voorbereid op crisissituaties.  |