... | ... |
Rik Jungmann |
Carole Denninger |
G&E/Wijdemeerse Webkrant |
Voorstudie Vreedenburgh
Kortenhoef, 30 mei 2004.
Vanaf vandaag gaat de verkooptentoonstelling van Carole Denninger in de
Oude School in Kortenhoef van start. In de Gooi- en Eemlander stond
onlangs over die expositie een groot artikel
met een afbeelding van een voorstudie van een schilderij die zij aan
Cornelis Vreedenburgh toeschrijft.
Bij de G&E is een email binnengekomen waarin de eigenaar van het definitieve schilderij, waarvan dit een voorstudie was, claimt dat de voorstudie geen echte Vreedenburgh zou zijn, maar een vervalsing. Hij deed dit omdat het artikel in de Gooi hem tegen de borst stuitte. Het echte schilderij zou veel verfijnder geschilderd zijn. Vandaag besteedde de G&E aandacht aan de email. Carole Denninger zegt dat zij weet dat het om een voorstudie gaat, die uiteraard niet zo uitgewerkt en mooi is als het definitieve doek. Omdat het niet gesigneerd is, hetgeen zij op haar website vermeldt, biedt zij het dan ook voor een prijs aan die past bij een voorstudie. Desalniettemin is zij er wel van overtuigd dat het bij dit doek gaat om een echte Vreedenburgh, wat zij afleidt uit een aantal specifieke kenmerken van het doek. Zij verkoopt het schilderij als "toegeschreven aan" Vreedenburgh. Zij legt uit wat de rol en plaats van een voorstudie is: "Het ging hem duidelijk om de sfeer en de compositie van de steiger met de bootjes. Details liet hij weg of alleen een snelle suggestie. Voorstudies werden zelden of nooit gesigneerd, want die waren in principe niet bestemd voor de verkoop. Een schilder nam een bepaald thema vaker op, soms wel 8 of 9 keer, steeds met minimale verschillen." Haar overtuiging dat het om een Vreedenburgh gaat omschrijft zij als: "Ik zelf weet haast wel zeker dat het een Vreedenburgh moet zijn vanwege de kleuren (onnavolgbaar met geel-roze ondertoon zoals Vreedenburgh alleen in 1933-1934 heeft gedaan)." |