Met dank aan
ingezonden brief
Afhouden verdiepingenplan
brengt toerisme in gevaar
Zwemmen in
Loosdrechtse plassen onveilig?
van: Ruud Buijs
Ruud Buijs
Oud raadslid voor de VVD in Loosdrecht
Dit is wat je je gaat afvragen bij
het lezen van onderstaand artikel. De informatie die ik
verzamelde is voor iedere inwoner van Loosdrecht en dus
Wijdemeren dusdanig belangrijk, dat ik u dit niet wilde
onthouden. Neemt u alstublieft de moeite om het te lezen en trek
uw conclusie!
Even in het kort waar het om draait:
Het water in onze plassen komt van de Utrechtse Heuvelrug,
schoon water dus. Voor ontwatering werden sloten naar de Vecht
en de Drecht gegraven. Op deze manier ontstond er laagveen, welk
in de 16e eeuw werd afgestoken voor turf; het begin van onze
mooie legakkers. Later in de volgende eeuwen ontstonden de grote
plassen, doordat er ook beneden het grondwater werd gebaggerd.
In de twintigste eeuw ontwikkelde zich het recreatiegebied. Door
enerzijds natuurlijke ontwikkelingen, anderzijds agrarische
bemesting is er sprake van steeds ernstiger vervuiling. Van
nature komt er zwevend slib los uit de veenonderlagen, met name
bij aanhoudend zuidwestelijke wind. Dit opwervelend stofveen
slaat neer als bagger op de van oudsher ongeveer 4,5 meter
dieper gelegen veen bodem. Rondom de Plassen zijn van oudsher
veel agrarische bedrijven gevestigd. Door veelvuldig uitrijden
van mest in tijden dat dit nog onbelemmerd kon is via het
grondwater veel fosfaat en nitraat in de Plassen terecht
gekomen. Het gaat om 1 miljoen m3 slib.
Hoe het een politiek onderwerp werd
De jachthavens vernamen van hun recreanten dat ze steeds meer
hinder ondervonden en namen in eerste instantie contact op met
de grootste lokale partij, de VVD. Toen daar onvoldoende uit
voort kwam organiseerde de Hiswa (drs. Dijks) een grote
bijeenkomst met alle fractievoorzitters en alle belanghebbenden
(VVV, Recron, SLOEP). Spijkers met koppen werden geslagen, er
kwam een actieplan en zo ontstond een projectgroep/
stuurgroep-organisatie, die 7 februari 2001 unaniem uitsprak :
"Binnen tien jaar zullen de plassen, watergangen en havens goed
bevaarbaar zijn en zal ook de helderheid van de plassen hersteld
zijn." Deelnemers: Plassenschap Loosdrecht e.o., Wijdemeren,
Provincie NH, Waterleiding-bedrijf Amsterdam en AGV
(Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht)-Adviseurs,
Natuurmonumenten, Water-sportverbond en HISWA.
Wie gingen er aan de slag?
Hoogheemraadschap Gooi & Vechtstreek (AGV) pakt het op en laat
DWR (Dienst Waterbeheer en Riolering) onderzoek verrichten.
Plassenschap Loosdrecht doet verschillende vormen van technisch
onderzoek in de nabij gelegen Stille Plas. Milieuplatform
Loosdrecht bespreekt de biologische aspecten. De raad van
Loosdrecht wordt continu geïnformeerd. Nergens vallen
tegenstanders te constateren, immers het probleem is algemeen
aanvaard. En een oplossing wordt aan de technici overgelaten. Er
zijn jarenlang geen alternatieven aangedragen uit al die
vertegenwoordigers, waarin de politiek continu betrokken was.
Dus werd afgekoerst op een breedgedragen oplossing omdat men
steeds voorzichtig maar met succes het draagvlak wist te
vergroten. Een oplossing die tachtig jaar stand zou kunnen
houden.
Wisseling van de wacht
Door een spectaculaire verkiezingsuitslag en een gemeentelijke
herindeling werden de verhoudingen volledig op zijn kop gezet.
Dit manifesteerde zich ondermeer in een compleet nieuw college
in Wijdemeren, dat nooit betrokken was geweest. Gezien de schok
die dit teweeg bracht is ook geen sprake geweest van volwassen
overdrachtsdossiers die de nieuwe wethouders hadden moeten
informeren. Men dacht dus volledig opnieuw te kunnen beginnen.
Ook kwam er een andere Gedeputeerde en verving de heer Moens (GL)
mevrouw Wildekamp (PvdA). De Provincie levert de voorzitter van
de stuurgroep.
Wat bleek? Dat er op het eerste stuurgroep plan een wethouder
uit Wijdemeren vreesde voor geluidshinder. Dit werd vervolgens
ondervangen door na een duur extra onderzoek de methode van
onderzuigen (BosKalis) toe te voegen aan het plan. Dit heeft als
bijkomend voordeel dat er zo min mogelijk ruimte nodig is om de
verdiepingen aan te leggen. Ook zou dit na een MER (Milieu
Effect Rapportage) zonder bestemmingsplanwijziging kunnen
plaatsvinden.
De betrokken wethouder uitte met enige regelmaat nieuwe zorgen.
Zo zou door hogere golfslag de boot van de wethouder kunnen
omslaan. Ook zou het ijs niet meer dichtvriezen. DWR zou winst
maken op zandverkoop. De tuin van de wethouder zou wegzakken in
de putten. Zelfs de kerk zou gaan wegzakken. Uit niets bleken
deze argumenten te zijn gebaseerd op politiek gedragen
standpunten. Wel gingen deze geluiden rondzingen in het dorp
naar bleek uit betrouwbare bronnen. Betrokkene manipuleerde
aantoonbaar een krantenbericht over een dorpsavond, waar het
onderwerp amper werd besproken en alleen positief onthaal kreeg.
De dijkgraaf legde uit, dat in eerste instantie zelfs verlies
zou worden geleden. Vandaar dat de verdiepingen om die reden nog
wat dieper zijn komen te liggen. DWR zal dus geen winst maken.
Hij verwijst de geruchten naar het land der fabelen. Ook een
eventueel tegenvallende zandkwaliteit is het risico van DWR.
De ijsvereniging ziet geen enkel bezwaar, die weten wel hoe je
wakken kunt beveiligen.
Watersportverenigingen zijn niet bevreesd voor een golfslag van
zo'n 10 centimeter meer.
Het MER kwam en in de pers verschenen nieuwe argumenten als: het
water begint pas na twaalf jaar helderder te worden, het dorp
wordt onbereikbaar door pijpleidingen, er zal door plantengroei
geen zeilboot meer kunnen varen, maaien daarvan is te kostbaar.
Er was inmiddels zoveel onrust dat het College het niet meer
aandurfde een ontgrondingvergunning aan te vragen. Het argument
van twaalf jaar wachten klopt alleen voor een enkele van de 5
modellen, zeker niet voor alle opties, sterker: bij één model
begint het helderder worden meteen (2004) bij aanvang van het
project. Bodemplanten van 4,5 meter die zeilboten vast laten
lopen bestaan niet. Er komt bij de meest kansrijke variant maar
één pijplijn hoog boven de Veendijk langs.
B&W schrijft 13/11/2003 zonder de raad te raadplegen een brief
waarin zij afstand neemt van het plan. Deze zou 14 januari voor
het eerst in het openbaar in een commissievergadering REO worden
besproken. De raadsleden zitten min of meer voor een voldongen
feit: hun vijf (!) wethouders hebben hun standpunt al bepaald en
in het openbaar geuit. Daarvan afwijken zou de coalitie in
gevaar kunnen brengen, men is nog niet begonnen aan het
dualisme; sterker nog, in het verleden was via krachtiger
oppositie meer sprake van dualisme dan nu. En het was nog
openbaar ook.
In februari 2003 werden alle veertien vragen van B&W voldoende
beantwoord door de Stuurgroep in een expertmeeting. Toch blijken
de bezwaren niet weggenomen.
De behandeling in openbaarheid gaat plotseling niet door.
Gedeputeerde Moens neemt afstand van het Wijdemeerse
collegestandpunt en overweegt een krachtige mediator in te
zetten. Dit terwijl de pers het tegenovergestelde beweerde: het
plan zou van de baan zijn omdat de Provincie het eens was met B&W.
Na een eerste voorzichtige reactie vanuit AGV/DWR wordt nu ook
vanuit die hoek stelling genomen tegen het B&W besluit (2
december 2003). In de brief wordt gewezen op aanzienlijke
aanloopkosten.
Dat wordt hen door betrokken wethouder nu kwalijk genomen. AGV
kon alleen begrip opbrengen voor het feit dat Wijdemeren eerst
met de bevolking en met name die in Loosdrecht wilde
communiceren. Dat is een oud argument, wat eerder ook al leidde
tot het eerst uitvoeren van een MER en niet meteen overgaan op
een voorbereiding op een bestemmingsplanwijziging. De inspraak
op die MER heeft geen tegenstanders opgeleverd! Normaal vindt
een MER pas plaats NADAT een ontgrondingvergunning is
aangevraagd. Ook het feit, dat de bevolking pas zou worden
gehoord nadat B&W hadden besloten is strijdig met deze eerder zo
democratisch lijkende argumenten.
De Provincie heeft 20/10/2003 het dure SGB-gebiedsplan en
uitvoeringsprogramma 2203-2006 Loosdrechtse Plassen (Helderheid
in Beeld) vastgesteld met een Rijksbijdrage van 323.000 euro.
Totaal spreekt de nota inclusief die van de Provincie van
970.000 euro aan subsidies.
Door zich terug te trekken in de ivoren toren blijkt B & W dit
niet serieus te hebben gemeend. De wethouder beweert nu ook nog
eens, dat er geen bewezen succes is, wat al werd weersproken in
de brief van DWR op 2/12/2003.
De adviseurs Watersportver-bond en HISWA , maar ook Recron,
ANWB, Horeca Nederland, KvK, VNO/NCW, MKB en
Ondernemers Collectief Wijdemeren tekenen bezwaar aan tegen
het B&W standpunt (26 november 2003).
De wethouder brengt daar tegenin dat het dossier niet bekend is.
Een slag in het gezicht van de twee adviserende instanties. Zij
noemen het College "onzorgvuldig en onbetrouwbaar". Verder
schrijven zij: "gevolgen voor economie, recreatie en natuur
zullen desastreus zijn" en "er meer dan voldoende draagvlak is".
Een andere belediging maar nu richting de oude gemeenteraad van
Loosdrecht is de opmerking van de wethouder, dat "het toen zelfs
helemaal niet in de raad is geweest". Zoals hiervoor beschreven
slaat zij ook hier de plank mis. Bekend is dat de commissie RO
waar de wethouder regelmatig en zonder tegengeluiden inzicht in
de voortgang gaf. Ditzelfde geldt voor de Plassenraad, waar met
name raadsleden uit Loosdrecht acte de présence gaven.
Ook de bevolking wordt beledigd in de brief van B&W
(13/11/2003). Er zou veel twijfel zijn. Daarvan is namelijk
nooit iets gebleken. Blijft de vraag of het oorspronkelijk
probleem nu wel wordt opgelost. De wethouder beweert van wel.
B&W heeft nog maar zeven jaar om te voldoen aan haar
beleidsdoelstelling. Zou bij dat alternatief de langdurige
gebruiksbeperking voor de watersport dan wel vermeden kunnen
worden? "Gewoon" baggeren levert compleet afgesloten gebieden op
en was als alternatief al eerder afgevallen vanwege extreem hoge
kosten (DWR).
Door het afwijzen van dit miljoenenproject, dat AGV/DWR volledig
zou bekostigen en de gemeente geen Euro zou kosten, ligt het
voor de hand dat de gemeente het nu zelf zal moeten oplossen.
Sterker: DWR waarschuwt daar al voor op 2/12/2003. Gelet op de
financiële situatie van Wijdemeren (men staat onder Provinciale
curatele) is dit een onmogelijke kaart. Conclusie:
Als dit project struikelt wordt het probleem dankzij dit College
nooit meer opgelost en wordt het alleen maar van kwaad tot
erger. Er is al 2.5 meter bagger en in delen van de Plassen is
het slib zo verontreinigd dat afvoer naar de slufter bij
Rotterdam vereist is. "Het voldoet niet aan de kwaliteitsnormen
voor onder meer zwemwater" (DWR). En toch maar durven
argumenteren, dat er afgelopen zomer prima kon worden gezwommen.
De wethouder schreef: "het is er afgelopen zomer hartstikke druk
geweest". Alsof dat iets zegt over gezond zwemmen in ernstig
vervuild water.
Fosfaat en nitraat leveren geen risico op voor de
volksgezondheid? Vissen sterven niet uit? Vogels zoeken hun heil
vervolgens niet elders? Recreanten en toeristen die alleen in
bagger en gif kunnen zwemmen en varen blijven wel komen? Boten
kunnen de havens niet meer uit? Hoe lang duurt het nog voor hier
een milieuschandaal aan het (water)oppervlak verschijnt? Alle
tekenen wijzen erop. Er zijn al eerder persberichten in die
richting geweest (heimelijke baggerafvoer 's nachts bij de
Valk). Dit verdween in de vergetelheid en werd nooit serieus
genomen door de doofpotsfeer op het gemeentehuis.
De vraag is of het bestuur van Wijdemeren wel voldoende aandacht
besteedt aan Loosdrecht. De gemeenteraad hult zich in
stilzwijgen en toont daarmee niets te hebben begrepen van wat
dualisme betekent. En dat terwijl de Provincie aangeeft een
toezegging van juist de raad nodig te hebben voor een
planologische inpassing. De raad is dus WEL aan zet.
Raad: laat je niet leiden door suggestieve argumenten, die
nergens onderbouwd zijn en dus nergens op slaan. Laat de
Provincie desnoods gewoon artikel 40 e.v wet RO toepassen en het
project doen uitvoeren ongeacht de mening van een
tegenstribbelend aanwonend wethouder.
Ruud Buijs
Ex-raadslid loosdrecht
Heulakker 1
1231 NT Loosdrecht
|