... ...
Vorig bericht

Home

Volgend bericht


Zomertentoonstelling Kunst aan de Dijk

Kortenhoef, 9 februari 2001. Het is nog winter, maar er komt ook weer een zomer. En dus komt ook de zomertentoonstelling van Stichting Kunst aan de Dijk. Hieronder meer informatie over die tentoonstelling.

KEES MAKS (1876 - 1967) in de schijnwerpers 

Van 28 mei tot en met 9 juni a.s. organiseert de Stichting Kunst aan de Dijk haar jaarlijkse schilderijententoonstelling in het Oude Kerkje aan de Kortenhoefsedijk te Kortenhoef.

De tentoonstelling is dit keer geheel gewijd aan Kees Maks, een veelzijdig schilder die 125 jaar geleden werd geboren in Amsterdam en wiens werk sinds lange tijd niet meer in de schijnwerpers heeft gestaan. De laatste grote overzichtstentoonstelling was in 1978 in het Brabants Museum in Den Bosch.

Maks is vooral bekend om zijn circus- en variétéscènes, maar de liefhebbers weten dat deze rasechte Amsterdammer, net als zijn leermeester en ateliergenoot George Breitner, graag zijn stad vereeuwigt. Opvallend is dat de boomlange aannemerszoon dan bij voorkeur een hoog standpunt inneemt: vanaf het dak van het atelier schildert hij Prinseneiland. Ook bij zijn bezoeken aan Parijs werkt hij hoog en droog op zijn hotelkamer aan stadsgezichten.


Circusballet

Vrije tijd en vermaak van de gegoede burger geven Kees Maks een leven lang stof tot schilderen. Als jong talent, baart hij opzien in Parijs bij de Herfstsalon van 1910 met zijn groots opgezette tuinscènes waarin elegante gezelschappen zich verpozen. Samen met zijn vriend Kees van Dongen bezoekt en schildert hij het uitgaansleven van Parijs, dat te zien is op talrijke circus- en variététaferelen. Teruggekomen in Amsterdam blijkt dit genre hem niet meer los te laten. Hij schildert in Carré, Tuschinsky en het Rembrandttheater. Hij is er zo bezeten van dat hij artiesten, clowns, danseressen en chanteuses, zelfs na de voorstelling in zijn atelier voor hem laat poseren.

Echtgenote Cecile Maks-Boas, die jarenlang een leidende positie bekleedt in het modehuis Hirsch, brengt de kunstenaar in contact met de beau monde van die dagen . Elegante dames laten zich graag door hem portretteren. Het brede penseel en uitbundige kleurgebruik, zo kenmerkend voor Maks, zijn ook terug te vinden in de overdadige bloemstukken die in de jaren 30 zeer gewild zijn.


Cecile Maks-Boas

De getoonde schilderijen zijn voornamelijk afkomstig uit particulier bezit; daarnaast zijn enkele werken zichtbaar uit de collectie van het Stedelijk Museum (Amsterdam). 

De Stichting Kunst aan de Dijk organiseert sinds 1981 ieder jaar een schilderijententoonstelling in het Oude Kerkje van Kortenhoef. Kunstenaars die in de omgeving van Kortenhoef gewerkt hebben, zoals Paul Gabriel, Willem Roelofs en Hendrik Weissenbruch, waren eerder het onderwerp van succesvolle exposities. Overzichten van het werk van Jan Sluijters, George Breitner, de Amsterdamse Joffers en de Vlaamse Expressionisten hebben Kunst aan de Dijk inmiddels landelijke bekendheid gegeven.

De tentoonstelling is doorlopend geopend van 10.00 uur tot 21.00 uur; zondags gesloten. 
De toegangsprijs bedraagt f 12,50; kinderen tot 12 jaar gratis. Bij goed weer is het mogelijk om aansluitend een vaartocht over de Kortenhoefse Plassen te maken (kosten: f 5,00 per persoon). 

Voor meer informatie: www.kortenhoef.nl/kunstaandedijk 


Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...