ingezonden brief 
            Oud Loosdrecht, 15 september 2017. 
            Aan B. & W. en de raad van de gemeente Wijdemeren. 
            Geachte dames en heren, 
             In behandeling is momenteel het plan voor de  reconstructie van een deel van de Oud-Loosdrechtsedijk, rotonde Molenmeent tot  en met de rotonde bij ‘t Bruggetje. 
              Een zeer ingrijpend project waarvoor teveel tijd voor de  uitvoering wordt  uitgetrokken, veel te veel  tijd naar mijn overtuiging. 
            Als ik andere wegreparaties als voorbeeld neem, blijken er bij bijna alle  projecten standaard heel veel werkdagen ‘verloren te gaan’. Als hier aan een  wegafsluiting, met omrijdverplichting, wordt gedacht van 5 à 6 maanden, is dat zo  al een onverantwoorde belasting voor de dagelijkse weggebruikers van dit  traject! 
             Enkele van de vele voorbeelden van die hinder: 
            
              - Ouders die hun kinderen van en naar de kinderopvang,  peuterschool en/of basisschool brengen en halen zullen 4 keer per dag om moeten  rijden via Kerkelanden! Behalve de vertragingen die rond Kerkelanden hierdoor nog  zullen toenemen, de extra kosten en de vele extra tijd die dat vraagt valt het  ook nog in de winterperiode, waardoor de mogelijkheid tot fietsen, als dit al  haalbaar zou zijn, ernstig wordt beperkt.
 
              - Bezoeken aan winkels in ‘Nieuw’ is voor heel  ‘Oud’ een must.
 
                Daarvoor zal dan moeten worden omgereden met alle vervelende bijverschijnselen.  Daarbij zal menigeen dan de voor de hand liggende oplossing kiezen door in het  w.c. Kerkelanden de boodschappen dan maar te doen. 
              - Woonwerkverkeer en gewone bedrijfsritten  zullen veel meer tijd kosten.
 
              - Het vele doorgaande vrachtverkeer en dat met  bestemming Loosdrecht zal onverantwoord lang grote hinder ondervinden.
 
              - Aanrijtijden van hulpdiensten zullen ernstig  toenemen.
 
             
            Nu de aanbesteding nog moet gaan plaatsvinden wil ik U  daarom met nadruk verzoeken om het werk alleen te gunnen aan een aannemer die  bereid is een dubbele werkploeg op het werk te zitten om zo de tijdsduur te  kunnen halveren! Daarboven zal voor de werkzaamheden aan deze klus een  zesdaagse werkweek overeengekomen. 
              Bovenvermelde afspraken dienen ook lading te krijgen door er een in te stellen  boete voor termijnoverschrijding van zeker € 100.000,= per extra benodigde week. 
            Dan over de inhoud van de werkzaamheden: 
             Het voorontwerp is bij enkele informatie avonden toegelicht. De vele vragen en bezwaren  van aanwonenden bleken de tweede avond slechts ten dele verwerkt en de  discussie was dus op de tweede avond vrijwel gelijk aan de eerste. Op de tweede  vergadering werd het tijdig toesturen van het bewerkte planden toegezegd. Dat  is dus niet gebeurd. De eerste nieuwsbrief kwam begin september, het moment dat  ook U het plan ter beoordeling kreeg aangeboden. Ondanks dat het overleg met de  aanwonenden nog lang niet is afgerond. 
              Zo is de huidige ribbelrand een zegen bij iets te ver naar het voetpad sturen,  wat vrijwel iedereen weleens heeft. Deze is in het verleden mede aangelegd als  ruimtelijke buffer tussen auto’s en fietsers. 
             De nu geplande schuine rand, tussen rijweg en fietspad, blijft voor velen een  angstig toekomstbeeld oproepen. Denk ook eens aan de berijdbaarheid ervan bij  gladheid. 
              Er is geen duidelijkheid over het mogen lozen van het afstromende water van de  weg op het oppervlaktewater. Dit is op de avonden door menig grondeigenaar  aangemerkt als onverantwoord voor natuur en vee waarvoor men niet zomaar  toestemming gaat geven. In het plan wordt nu vermeld dat het voorlopig ‘nog’  niet zal gebeuren. Wat zijn de rechten van de eigenaren van de sloten die deze  vervuiling zouden moeten dulden? En wanneer krijgen zij daarover informatie? 
             Versmallen van de rijweg zal nog meer angstige momenten voor fietsers opleveren  door vooral het te dichtbij langs razen van met name groot vrachtverkeer. 
              Alle bermen toevoegen aan het voetpad kan positief zijn, al zal op veel  plaatsen blijken dat dat weinig toevoegt: er is daar geen berm nu. 
              Het omhoog brengen van voet- en fietspad zal veel angst opleveren voor de  fietsers. Daarbij zal dit omhoog brengen, aan de noordkant van de weg, de  toegang tot de percelen kunnen bemoeilijken. Ook daarover zou contact zijn (aan  mij persoonlijk toegezegd zelfs), wat niet is gebeurd. 
             Gelukkig zijn wel alle geplande obstakels op de rijweg in het eerdere plan (drempels,  midden geleiders e.a.) tot virtuele vormen gereduceerd! 
              Samengevat: Na een hoopvolle start is de procedure verworden tot doordrukken. 
              Dames en heren, deze brief zou moeiteloos 5 kantjes kunnen  zijn maar een aantal hoofdzaken zijn hierin zo al voldoende duidelijk. Het zou  te prijzen zijn als de onverwerkte adviezen en verzoeken van ons, als  gebruikers en aanwonenden, meer serieus geprobeerd worden na te komen. 
             Dank voor Uw aandacht! 
             Met vriendelijke groeten, 
             Cor Lam, 
Oud-Loosdrechtsedijk 46 B, 
1231 NB Loosdrecht. |