Op de website van Noord-Holland staat dat de provincie vandaag een z.g. ARHI-procedure starten om te komen tot drie gemeenten in de Gooi en Vechtstreek.  
            Ex-VVD raadslid Els Kruit tipte ons dat de reactie van Gedeputeerde Staten op de bestuurskrachtmeting gepubliceerd staat op de website van de provincie Noord-Holland. De conclusies zijn wat Wijdemeren betreft niet mals. De zwakke broeders in bestuurlijke zin zijn Wijdemeren, Weesp en de regio als bestuurlijke eenheid. De provincie wil sneller dan Deloitte voorstelde, van start gaan met herstructureringen om te komen tot drie gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek. De provincie trekt het initiatief en de regie naar zich toe, omdat de ingediende zienswijzen zo zeer uiteen lopen, c.q. geen oplossing bieden voor het gebrek aan bestuurskracht (in Wijdemeren en de regio) dat de provincie zelf in actie komt. 
            Vandaag start de provincie een z.g. ARHI procedure (Algemene Regelgeving Herindeling) waarmee net begin wordt gemarkeerd voor herindelingen in de regio. 
            Dossier Herindeling/Bestuur Gooi en Vechtstreek 
            Citaten uit de stukken op de website van de provincie en de brief die de provincie vandaag aan de gemeenten zond: 
             
            Citaten 
            Van de website: 
            Conclusies bestuurskrachtonderzoek 
            Conclusies van het bestuurskrachtonderzoek zijn onder meer dat de   lokale bestuurskracht van Wijdemeren en de regionale bestuurskracht van   de regio onvoldoende zijn. Weesp heeft een eigen onderzoek gedaan,   waaruit bleek dat ook de bestuurskracht van Weesp onvoldoende is. 
            Uit de zienswijzen van de gemeenten en gevoerde overleg daarover   bleek dat de gemeenten de bestuurskrachtproblemen van Weesp, Wijdemeren   en de regio onderkennen, maar zeer verschillend denken over de   bestuurlijke toekomst. De verschillende standpunten over de bestuurlijke   toekomst zijn lastig te combineren en verschillende gemeenten   verwachten een regierol van de provincie. 
            Uit de brief: 
             
GS besluit 
            
              -  Kennis te nemen van de ingediende reacties van gemeenten,              meerdere raadsfracties uit Blaricum, Eemnes en Laren en              provincie Utrecht op het rapport “Het resultaat telt.
 
                Bestuurskrachtonderzoek Regio Gooi en Vechtstreek.              Gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren.”; 
              -  Kennis te nemen van de ingediende reactie van de gemeente              Weesp en van de toekomstvisie van Weesp gebaseerd op de              onderzoeksrapporten Weesp in dialoog” en Bestuurskracht
 
                Weesp”; 
              -  De fase van open overleg, als bedoeld in artikel 8, eerste lid van              de Wet algemene regels herindeling, vanaf heden te starten met              de besturen van de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek;
 
              -  Het bestuur van de Utrechtse gemeente Eemnes uit te nodigen              deel te nemen aan het genoemde open overleg;
 
              -  De genoemde procedure te starten met als uitgangspunt om in              de Gooi en Vechtstreek te komen tot een bestuursmodel met              maximaal drie gemeenten ter versterking van de lokale en
 
                regionale bestuurskracht in lijn met het advies van Deloitte en              in vervolg op de adviezen ‘Samenwerking Gooi en Vechtstreek”              van Winsemius van april 2013, “Gooi en Vechtstreek: regio met            een plus!?” van jansen en Te Grotenhuis van april 2014 en ons op 23 januari 2015 aan de minister van BZK uitgebrachte advies              over de bestuurlijke toekomst van de regio; 
              -  De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek, de Utrechtse              gemeente Eemnes en provincie Utrecht met brieven te              informeren;
 
              -  P5 met brief te informeren.
 
             
             
            Overwegingen 
             Wij constateren dat het bestuurskrachtonderzoek van Weesp en het 
              onderzoek Gooi en Vechtstreek tot de conclusies leiden dat de lokale 
              bestuurskracht van Weesp en van Wijdemeren onvoldoende is. 
              De lokale bestuurskracht van Blaricum en Laren is voldoende, maar de 
              BEL-constructie en de relatief beperkte schaal maken de duurzaamheid 
              daarvan een blijvend aandachtspunt.  
              Hilversum en Huizen zijn voldoende bestuurskrachtig.             
            Het bestuurssysteem van de regio Gooi en Vechtstreek als geheel is 
              relatief zwaar en duur en niet bestuurskrachtig (zie de bijlage voor een 
              overzicht van de conclusies en aanbevelingen van de onderzoeken). 
              Wij constateren ook dat het door Deloitte uitgevoerde 
              bestuurskrachtonderzoek het derde rapport is dat deze conclusie over 
              de regionale bestuurskracht trekt. De rapporten van Winsemius van 
              april 2013 en de Verdiepende verkenning van jansen en Te Grotenhuis 
              van april 2014 toonden immers al aan dat de bestuurskracht van de 
            regio Gooi en Vechtstreek tekort schiet. 
            Wij zijn van mening dat de bestuurskracht van Weesp, van Wijdemeren            en van de regio als geheel moet worden versterkt. Het rapport van            Deloitte doet daarvoor aanbevelingen. Hier hebben de gemeenten en de            provincie Utrecht op gereageerd in hun zienswijzen.  
            ... 
            Wij constateren dat de zienswijze van Wijdemeren nog geen zicht geeft 
              op een duurzame oplossing van haar lokale bestuurskrachtprobleem. Het zoeken van samenwerking voor de bedrijfsvoeringstaken kan niet 
              worden beschouwd als een antwoord op de geconstateerde lokale 
              bestuurskrachtproblemen. Deloitte constateerde immers dat “de 
              ambities vanwege de beschikbare middelen beperkt zijn en grote 
              opgaven als het aanpakken van de Loosdrechtse Plassen niet tot stand 
              komen. Tegelijkertijd zijn de woonlasten binnen de gemeente hoog. De 
              organisatorische randvoorwaarden zijn te beperkt aanwezig.” Wij willen 
              daarom, in het belang van de inwoners van de gemeente Wijdemeren, 
              tot nadere afspraken komen met Wijdemeren over de termijn en vorm 
            waarin het bestuurskrachtprobleem wordt opgelost. 
            ... 
            De aanbeveling om de gemeenten tot medio 2019 de tijd geven om zelf 
              tot onderlinge overeenstemming te komen vinden wij op grond van de 
              ingediende zienswijzen en het gevoerde bestuurlijke overleg van 7 
              december 2016 geen vruchtbare aanpak. Men is te verdeeld en te 
              weinig concreet (alléén Weesp heeft tot nu toe een termijn voor ogen 
              om in 201 7 tot een keuze voor een partner te komen) om resultaat te 
              kunnen verwachten. Het afspreken van een zeer ruime termijn betekent 
              dan veel tijdverlies. 
              Gezien de uitkomsten van het bestuurskrachtonderzoek willen wij 
              vasthouden aan het in ons advies aan de minister van BZK van 23 
              januari 2015 geformuleerde doel om te komen tot maximaal drie 
              gemeenten in de Gooi en Vechtstreek op de middellange termijn, 
              temeer omdat de stap nu naar één gemeente door Deloitte wordt 
            afgeraden en ook maar beperkt draagvlak heeft bij de gemeenten. 
            ... 
            Provinciale arhi-procedure 
             Gezien de urgentie van het oplossen van de bestuurskrachtproblemen 
              op zowel het lokale als het regionale niveau en het feit dat gemeenten 
              verdeeld zijn waardoor geen oplossing door onderling overleg kan 
              worden verwacht, hebben wij besloten de totaalregie op het proces te 
            voeren en het arhi-proces te trekken zoals Deloitte ook aanbeveelt.  
            Wij delen u dan ook mee dat wij vanaf heden open overleg starten, 
            als bedoeld in artikel 8, eerste lid van de Wet algemene regels herindeling, met de besturen van de gemeenten in de Gooi en            Vechtstreek. Wij nodigen ook de gemeente Eemnes uit hieraan deel            te nemen. 
            Het starten van de provinciale arhi-procedure brengt met zich mee            dat gemeenten op grond van artikel 5, vierde lid van de Wet arhi            zelf geen arhi-procedure mogen starten. 
             Wij wijzen erop dat de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018              doorgang vinden, ook als er uiteindelijk een gemeentelijke herindeling              zou plaatsvinden met als ingangsdatum 1 januari 2020, of 2021, of            2022 of 2023.  |