ingezonden brief 
             
            Kruisingen Zuidereind Gevaarlijk  
            Naar aanleiding  van  het artikel toverkruisingen d.d. 26-08-2017 wil ik hierbij nog enige  aanvullingen plaatsen. 
 Allereerst moet ik zeggen dat de herinrichting van het  Zuidereinde, na vele maanden overlast voor de omwonenden, er optisch gezien  hartstikke mooi uitziet. Maar praktisch gezien zijn hierbij nog wel enkele  kanttekeningen te plaatsen. Wat mij betreft kunnen aan het lijstje van  toverkruisingen in uw artikel  ook de  kruisingen Zuidersluis/Zuidereinde, Kininelaantje/Zuidereinde en de  Burgerlaan/Zuidereinde worden toegevoegd. 
Na jaren een andere voorrangsituatie  te hebben gekend zijn hierop nu de basisvoorrangsregels van toepassing namelijk  rechts verkeer heeft voorrang. Dagelijks valt te zien tot dit tot grote  verwarring en bijna ongelukken leidt. Slechts een klein geel bordje (geen  juridische basis!) geeft aan de rechts verkeer voor gaat, maar de praktijk is  anders. Wellicht ten overvloede zou plaatsing van een verkeersbord gelijkwaardige  kruising (gevaarlijk kruispunt; J08 RVV) hierbij helderheid kunnen geven voor  alle weggebruikers en daarmee de onnodige gevaarlijke situaties voorkomen.  
Dit  zelfde geldt voor de kruisingen van de fietspaden Zuidereinde/Burgerlaan en  Kininelaantje/Beresteinseweg.  Ook hier eenzelfde  verwarrende situatie met bijna ongelukken. Ook het gele bordje op de  Beresteinseweg dat fietsers voorrang hebben vanaf de fietsbrug heeft geen  juridische status en het is zelfs nog maar de vraag of dit ook zo is?!  Tenslotte is het inkomende- en uitgaande verkeer van het Zuidereinde voor  vrachtwagencombinaties een ware ramp. Het is mij onduidelijk of dit al dan niet  bewust gedaan isom deze combinaties te ontmoedigen/te weren. De inkomende  combinaties stellen zich op naast de vluchtheuvel  kruising Zuidersluis/Zuidereinde en wachten  daar net zo lang tot het tegemoetkomende verkeer verdwenen is om dan op te  steken en van de volledige breedte van het Zuidereinde gebruik te kunnen maken  om deze bocht te nemen.  
Voor het uitgaande verkeer is het voor hen nog  gekker.  Zij wachten voor deze  vluchtheuvel tot het tegemoetkomende verkeer verdwenen is en nemen dan deze  vluchtheuvel aan de linkerkant, tegen het verkeer in, om deze bocht richting Vreelandseweg  te kunnen nemen. Dit omdat de “normale”   rijrichting dit voor hen niet toelaat.  
Kortom nogmaals optisch gezien is  deze vernieuwing een zeer fraai plaatje maar praktische gezien moeten er zo  hier en daar nog wel enkele zaken worden aangepast voor de verkeersveiligheid  van alle verkeersdeelnemers. 
Peter van Mameren 
  's-Graveland
  |