In De Zijlijn 
             
            Wilma heeft groot gelijk!  
            Wie regelmatig over de Gooilandseweg (N236) tussen Weesp  en Ankeveen rijdt kent de 50 km ergernis.  
            De te smalle Vechtbrug wordt vervangen door  een nieuwe brug, iets dat hoognodig was. Langs de bestaande weg  ligt een nieuw dijklichaam c.q. talud waar de  nieuwe brug op zal worden aangesloten. Tot zover niets aan de hand. Allemaal te  prijzen activiteiten waarvoor alle gebruikers van die weg begrip hebben. 
            Hapsnap 
Waar wij allemaal, regelmatige gebruikers van de  Gooilandseweg, geen enkel begrip voor hebben zijn de hapsnap verkeersborden die  de aannemer enkele maanden geleden in de berm heeft gepoot. Zo staat er,  net na Weesp, richting Ankeveen, een bord  waarop staat dat de maximumsnelheid 50 km/u is. Negenennegentig van de honderd  keer dat je dat bord passeert vraag je je anderhalve kilometer lang af waarom  je daar geen 80 km/u zou mogen rijden. Geen werkzaamheden in uitvoering te  zien. Geen wegenbouwers in oranje hesjes te zien. 80 km stickers op de hectometerpaaltjes. De N236, Gooilandseweg ligt  er stilletjes en schoon bij zoals hij daar al tientallen jaaren ligt. (Ik kan het weten,  want toen fietste ik er vaak langs van Amsterdam naar Bussum.)  Vertwijfeld vraagt de automobilist zich terecht  af waarom je hier in ’s hemelsnaam geen 80 km per uur zou mogen rijden. 
Uitlokking 
            De situatie lokt snelheidsovertredingen uit. Een  verkeersmaatregel moet enigszins te begrijpen zijn, anders werkt hij in zijn  tegendeel. De weggebruiker die geconfronteerd wordt met een onzinnige maatregel,  zoals op dit stuk provinciale weg, ergert zich en gaat hem bewust overtreden.  En dat gebeurt dus ook. Iedereen rijdt er tachtig kilometer per uur, tot je bij  de brug komt, waar wel bouwactiviteit is en je je  dus best wel aan de snelheid wil houden.  Voorbij de brug en de afslag Nederhorst is het richting Ankeveen nog een heel  stuk hetzelfde liedje. Vijftig km/u op de oude weg zonder bouwactiviteiten in  de buurt. Hij ligt er ook daar bij als het circuit van Zandvoort 
            317 euro boete 
            Waarom schrijf ik dit? Omdat in de Gooi en Eemlander van  vanmorgen een noodkreet van Wilma Snel uit Nederhorst den Berg stond. Zij kreeg  317 euro boete omdat zij ’s avonds om kwart voor negen gewoon 80 km/u reed. Er  werd niet gewerkt, de weg lag er bij zoals hij er al jaren bij ligt. En ja, uit  eigen ervaring kan ik zeggen dat iedereen de hele dag en nacht op dat stuk 80  rijdt. Omdat het altijd zo was, omdat het op de hectometerpaaltjes staat en  omdat er geen wegwerker te bekennen is. Ook het hele weekend, als er helemaal niets  gebeurt, staan die borden van de aannemer daar. De ideale plek om de inkomsten  uit boetes op te krikken dus. En dat gebeurt dus kennelijk ook. ’s Avonds en in  het weekend. 
              Wilma is een Facebookactie gestart om de provincie te bestoken met protesten.
             
            Analyse en andere criteria 
            Henk Runhaar, die het stuk over Wilma in de krant schreef  deed ook aan wederhoor. Hij vroeg aan de politie waarom zij controleren op van die  rare tijden en terwijl er geen enkele reden voor die snelheidsbeperking is. Het  antwoord was: “Er wordt al een tijdje meerdere keren per week gecontroleerd.  Dat is noodzakelijk op basis van analyse en andere criteria. 50 geldt ook als  er geen werkzaamheden zijn. Het gaat om een traject van twee kilometer, waarbij  niet altijd te zien is of er gewerkt wordt. Als er niet gewerkt wordt is er ten  allen tijde sprake van gevaarelementen. Bijvoorbeeld oneffenheden of zand op de  weg.”: aldus een woordvoerster van de politie desgevraagd. 
            “Analyse en andere criteria.”  De hoeveelheid zonneschijn en of de peultjes  al geplukt kunnen worden. Zo lust ik er nog  wel een paar.  
            Het gevaarlijkst zijn de automobilisten die vijftig of  minder rijden, terwijl verder alle andere weggebruikers met tachtig aan komen rijden. 
            Wilma heeft volkomen gelijk! 
           Rik Jungmann  |