WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Alcoholactie boekt Succes
Wijdemeren, di 18 november 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Deelnemers aan de actie 30 Dagen zonder Alcohol blijken na afloop bewuster en minder te drinken dan daarvoor.

persbericht

GGD actie 30 dagen zonder alcohol doorbreekt gewoontegedrag

Onlangs heeft de GGD Gooi & Vechtstreek de resultaten geanalyseerd van een onderzoek onder deelnemers aan de actie “30dagenzonderalcohol”. Uit de resultaten blijkt dat de deelnemers na de actie bewuster kiezen om wel of geen alcohol te drinken. Hiernaast werd in de periode na de actie aanzienlijk minder alcohol gedronken dan vóór de actie. Hoopvolle resultaten die nader onderzoek vragen.

In 2014 organiseerde de GGD Gooi & Vechtstreek voor de derde keer de actie “30dagenzonderalcohol: makkie of uitdaging”.  Ruim 300 mensen meldden zich hiervoor aan. Daarnaast deden veel mensen in de omgeving van de deelnemers mee aan de actie. Ook werd er veel over gepraat.
Alcohol drinken is vaak een gewoonte; een borrel na het werk, een glaasje wijn bij het eten, een biertje na het sporten, een drankje voor het slapen. Om het goede voorbeeld te geven aan de jeugd en om te ervaren hoe het is om een korte periode geen alcohol te drinken, werden mensen uitgedaagd om mee te doen met de actie 30dagenzonderalcohol. De actie liep van 5 maart tot 4 april 2014.  Iedereen die zich aanmeldde ontving een startpakket en tijdens de actie diverse mailberichten met ervaringen van deelnemers en tips om het vol te houden.

Aan de deelnemers werd vooraf gevraagd een vragenlijst in te vullen met vragen over waarom men mee doet, hoeveel alcohol men drinkt en wat men verwacht van deelname. Zes weken na afloop werd gevraagd weer een vragenlijst in te vullen. Bijna alle deelnemers bleken positief over de actie: “Goed om gewoontegedrag eens te doorbreken en niet als vanzelfsprekend een glas alcohol te drinken”. Het was zeker niet voor iedereen een “makkie”, een groot deel vond het best lastig, maar was achteraf trots op zichzelf dat ze het volgehouden hadden. Veel mensen gaven aan dat de actie jaarlijks herhaald zou moeten worden en landelijk uitgezet . Waar de GGD vooral positief verrast door was, was dat mensen zelfs na zes weken ná de actie nog steeds aanzienlijk minder dronken dan ervoor. Overmatig drinken (meer dan  21 glazen per week voor mannen en  meer dan 14 glazen per week voor vrouwen) kwam niet meer voor. De resultaten lijken aan te tonen dat door deze actie 30dagenzonderalcohol gewoontegedrag doorbroken wordt en overmatig alcoholgebruik vermindert. 

Naast de GGD Gooi & Vechtstreek zijn er in diverse andere plaatsen initiatieven om mensen te stimuleren om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken. De GGD Gooi & Vechtstreek heeft als eerste organisatie uitgebreid onderzoek gedaan naar effecten van de actie.  Dit onderzoek was mogelijk door subsidie van de Academische werkplaats Sarphati Initiatief. Gezien de positieve resultaten hebben diverse GGDen belangstelling om net als de GGD Gooi & Vechtstreek in maart 2015 ook hun bevolking aan te moedigen om mee te doen met de actie. De GGD Gooi & Vechtstreek zal zelf de actie in 2015 weer uitzetten. Dus houd de website in de gaten. Hiernaast  hebben de positieve resultaten hebben er mede aan bijgedragen dat in maart 2015 ook landelijk actie gevoerd gaat worden met 30 en 40 dagen geen alcohol onder de titel IkPas. Gooi- en Vechtstreek gaat hier nauw mee samenwerken.'

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief