PERSBERICHT
Voorstel van college aan de gemeenteraad:
WIJDEMEREN GAAT OVER OP CENTRALE DIENSTVERLENING MET INGANG VAN
2004.
Het college van B
& W gaat de gemeenteraad voorstellen m.i.v. 1 januari 2004
over te gaan op centrale dienstverlening aan onze inwoners vanuit
het gemeentehuis aan Rading 1. Dit zou inhouden dat de loketten
voor burgerzaken in ’s-Graveland en Nederhorst den Berg gaan
sluiten. Het besluit is volgens het college nodig omdat het
openhouden van de loketten te kostbaar en erg inefficiënt is.
Het
college realiseert zich dat het gemeentehuis dusdanig decentraal
is gelegen, dat het voor
een aantal burgers moeilijk is het gemeentehuis te bereiken.
Daarom wil het college inwoners van Nederhorst den Berg zonder
eigen vervoersmogelijkheden, een taxi aanbieden om naar het
gemeentehuis te komen. Hiervoor wil het college een eigen bijdrage
vragen van € 2,50 per rit. Dit vindt het college reëel omdat
ook eigen vervoer geld kost. Inwoners van ’s-Graveland en
Ankeveen kunnen gebruikmaken van de buurtbus. Deze stopt voor het
gemeentehuis.
Besparing kosten
Gebleken is dat het openhouden van de loketten in ’s-Graveland
en Nederhorst den Berg per jaar € 138.000 kost. Daarbij komen
nog noodzakelijke extra kosten voor de veiligheid van de loketten
van € 20.000. Gezien de financiële situatie van de gemeente
vindt het college dit niet langer verantwoord. Ook qua efficiency
biedt centrale dienstverlening voordelen. Medewerkers van
burgerzaken besparen de extra reistijden en de uren die verloren
gaan door het geringe aantal klanten bij de loketten in de dorpen.
Door deze loketten te sluiten en de huidige personele bezetting te
behouden zal de dienstverlening aan de klanten in het centrale
gemeentehuis nog verder kunnen verbeteren. Daarbij voorziet het
college ook een nieuwe tendens wat betreft het gebruik van
internet bij de dienstverlening. Binnenkort zal ook Wijdemeren
hiermee een aanvang maken.
Openingstijden
gemeentehuis
De openingstijden van de loketten burgerzaken in het centrale
gemeentehuis wil het college niet veranderen. Uit onderzoek is in
het verleden gebleken dat de openingstijden in Wijdemeren, afgezet
tegen openingstijden van regiogemeenten, ruim te noemen zijn.
Daarbij hebben klanten altijd de mogelijkheid een afspraak te
maken op een voor hen geschikt tijdstip. Deze mogelijkheid bestaat
al langer en zal ook blijven bestaan.
Haal- en brengservice
In 2002 heeft het college de haal- en brengservice ingevoerd
voor mensen die, bijvoorbeeld door ziekte, niet in staat zijn het
gemeentehuis te bezoeken. Hoewel er weinig van deze service
gebruik wordt gemaakt, zal ook deze blijven bestaan. Inwoners die
van de service gebruik willen maken, kunnen dit kenbaar maken bij
het nummer van Burgerzaken, telefoon (035) 655 95 59.
Het
voorstel van het college wordt op 30 september besproken in de
raadscommissie Maatschappelijke en Sociale Zaken.
16 september 2003
|