Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: Douwe van Essen

Bron: Gooi- en Eemlander


Drempels Koninginneweg

Kortenhoef, 21 februari 2003. Twee en veertig huishoudens aan de Koninginneweg in Kortenhoef vragen met steun van 3VO aan wethouder Wim Neef om meer drempels.
Wethouder Wim Neef (CDA) moet een indringend déjà vu gevoel gekregen hebben toen hij hoorde van de vraag van de bewoners. Ooit verzuchtte hij voor de lokale radio dat hij het niet prettig vond om weer in de Wijdemeerse Webkrant te staan met drempels.

(Sorry Wim... red.)


Wim Neef (CDA)

In zijn 's-Gravelandse periode als wethouder weerstond hij menige storm over drempels. Op het Hollands End in Ankeveen werden er zelfs drempels spottend omgedoopt tot "CDA"-drempels omdat ze niet hoog en niet laag waren. De één was er blij mee omdat je er toch met zestig en een goede auto overheen kon, de ander vond het niets omdat ze de snelheid niet remmen.

Hetzelfde geldt min of meer voor de grote hoeveelheid drempels op het verlengde van de Koninginneweg, de Emmaweg. Ook die drempels werden aangelegd onder het bewind van wethouder Neef, na een intensief project met de bewoners en 3VO (Kijk op de Wijk.)

Ook over de hoogte en het aantal drempels op de Koninginneweg is indertijd veel te doen geweest. Ze waren te hoog of te laag, het waren er te veel of te weinig, afhankelijk van de politieke kleur en de positie binnen de raad van 's-Graveland. Het gesteggel kreeg zijn hoogtepunt op 29 november 2001, tijdens de raadsvergadering. Raadslid en garagehouder Gerrit van de Broek (VVD) toverde toen fraaie gebroken veren van een auto op tafel, ter illustratie van wat drempels met auto's doen. In die raad werd besloten om de Koninginneweg tot 30 km zone te maken.


Gerrit van de Broek (VVD)

In de Gooi van vanavond schrijft Simone Stevens een artikel naar aanleiding van de vraag van 42 huishoudens aan de Koninginneweg om meer drempels. Jos den Ouden, de woordvoerder van de actiegroep, wil met de gemeente gaan praten over het aantal drempels op de Koninginneweg.


Dat is één...

3VO (voorheen: Veilig Verkeer Nederland)  heeft onderzoek naar de weg gedaan en komt tot de conclusie dat er erg weinig drempels zijn voor een weg die is aangewezen als 30 km zone.

Jos den Ouden gaat het rapport van 3VO gebruiken om de politiek onder druk te zetten teneinde de situatie voor fietsende kinderen te verbeteren. Om te beginnen zal hij inspreken tijdens de commissie Ruimte en Economie van 5 maart.


En dat is twee...

De situatie is volgens hem verslechterd toen de bestaande drempels verlaagd werden op verzoek van de bewoners van het Noordereind, die de achterkant van hun huis hebben aan de overkant van de 's-Gravelandse Vaart. Zij klaagden over geluidsoverlast van de drempels.

Het gevolg van het verlagen van de drempels is dat de weg nu als "racebaan" gebruikt wordt, hetgeen gestaafd werd tijdens snelheidscontroles.

Jos den Ouden pleit niet voor hogere drempels, maar wel voor meer drempels om de snelheid er beter uit te halen. Ok zou dat ertoe moeten leiden dat sluipverkeer de Koninginneweg gaat mijden.


En dat is drie...

Voor de geplaagde wethouder Wim Neef ligt de zaak simpel. De weg is ingericht overeenkomstig een raadsbesluit van de voormalige raad van 's-Graveland. Juist vanwege een motie van de VVD is toen besloten om het op deze manier te doen. Bovendien heeft de gemeente Wijdemeren geen geld en geen mankracht om deze situatie op korte termijn aan te passen. Om kort te gaan: "Het heeft geen prioriteit."

Meer?

Als u er dan nog niet genoeg van heeft, klik dan op zoek en tik het woord "drempel" in. Circa veertig pagina's over dit onderwerp uit het archief over 2000, 2001, 2002 en 2003 worden u voorgeschoteld.


Reacties

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...