Wethouder
Wim Neef (CDA) moet een indringend déjà vu gevoel gekregen
hebben toen hij hoorde van de vraag van de bewoners. Ooit
verzuchtte hij voor de lokale radio dat hij het niet prettig
vond om weer in de Wijdemeerse Webkrant te staan met drempels.
(Sorry Wim...
red.)
Wim Neef (CDA)
In zijn
's-Gravelandse periode als wethouder weerstond hij menige storm
over drempels. Op het Hollands End in Ankeveen werden er zelfs
drempels spottend omgedoopt tot "CDA"-drempels omdat
ze niet hoog en niet laag waren. De één was er blij mee omdat
je er toch met zestig en een goede auto overheen kon, de ander
vond het niets omdat ze de snelheid niet remmen.
Hetzelfde geldt
min of meer voor de grote hoeveelheid drempels op het verlengde
van de Koninginneweg, de Emmaweg. Ook die drempels werden
aangelegd onder het bewind van wethouder Neef, na een intensief
project met de bewoners en 3VO (Kijk op de Wijk.)
Ook over de
hoogte en het aantal drempels op de Koninginneweg is indertijd
veel te doen geweest. Ze waren te hoog of te laag, het waren er
te veel of te weinig, afhankelijk van de politieke kleur en de
positie binnen de raad van 's-Graveland. Het gesteggel kreeg
zijn hoogtepunt op 29 november 2001, tijdens de
raadsvergadering. Raadslid en garagehouder Gerrit van de Broek
(VVD) toverde toen fraaie gebroken
veren van een auto
op tafel, ter illustratie van wat drempels met auto's doen. In
die raad werd besloten om de Koninginneweg tot 30 km zone te
maken.
Gerrit van de Broek (VVD)
|
In de
Gooi van vanavond schrijft Simone Stevens een artikel naar
aanleiding van de vraag van 42 huishoudens aan de Koninginneweg
om meer drempels. Jos den Ouden, de woordvoerder van de
actiegroep, wil met de gemeente gaan praten over het aantal
drempels op de Koninginneweg.
Dat is één...
3VO (voorheen: Veilig Verkeer
Nederland) heeft onderzoek naar de weg gedaan en komt tot
de conclusie dat er erg weinig drempels zijn voor een weg die is
aangewezen als 30 km zone.
Jos den Ouden gaat het rapport
van 3VO gebruiken om de politiek onder druk te zetten teneinde
de situatie voor fietsende kinderen te verbeteren. Om te
beginnen zal hij inspreken tijdens de commissie Ruimte en
Economie van 5 maart.
En dat is twee...
De situatie is volgens hem
verslechterd toen de bestaande drempels verlaagd werden op
verzoek van de bewoners van het Noordereind, die de achterkant
van hun huis hebben aan de overkant van de 's-Gravelandse Vaart.
Zij klaagden over geluidsoverlast van de drempels.
Het gevolg van het verlagen van
de drempels is dat de weg nu als "racebaan" gebruikt
wordt, hetgeen gestaafd werd tijdens snelheidscontroles.
Jos den Ouden pleit niet voor
hogere drempels, maar wel voor meer drempels om de snelheid er
beter uit te halen. Ok zou dat ertoe moeten leiden dat
sluipverkeer de Koninginneweg gaat mijden.
En dat is drie...
Voor de geplaagde wethouder Wim
Neef ligt de zaak simpel. De weg is ingericht overeenkomstig een
raadsbesluit van de voormalige raad van 's-Graveland. Juist
vanwege een motie van de VVD is toen besloten om het op deze
manier te doen. Bovendien heeft de gemeente Wijdemeren geen geld
en geen mankracht om deze situatie op korte termijn aan te
passen. Om kort te gaan: "Het heeft geen prioriteit." |