WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Bezwaren tegen O.L.Dijk plan
Oud Loosdrecht, za 16 september 2017 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Cor Lam uit Loosdrecht schreef een brief aan B en W en de Raad waarin hij zijn bezwaren opsomt tegen het plan voor de Oud Loosdrechtsedijk.

ingezonden brief

Oud Loosdrecht, 15 september 2017.
Aan B. & W. en de raad van de gemeente Wijdemeren.

Geachte dames en heren,

In behandeling is momenteel het plan voor de reconstructie van een deel van de Oud-Loosdrechtsedijk, rotonde Molenmeent tot en met de rotonde bij ‘t Bruggetje.
Een zeer ingrijpend project waarvoor teveel tijd voor de uitvoering wordt  uitgetrokken, veel te veel tijd naar mijn overtuiging.
Als ik andere wegreparaties als voorbeeld neem, blijken er bij bijna alle projecten standaard heel veel werkdagen ‘verloren te gaan’. Als hier aan een wegafsluiting, met omrijdverplichting, wordt gedacht van 5 à 6 maanden, is dat zo al een onverantwoorde belasting voor de dagelijkse weggebruikers van dit traject!

Enkele van de vele voorbeelden van die hinder:

  • Ouders die hun kinderen van en naar de kinderopvang, peuterschool en/of basisschool brengen en halen zullen 4 keer per dag om moeten rijden via Kerkelanden! Behalve de vertragingen die rond Kerkelanden hierdoor nog zullen toenemen, de extra kosten en de vele extra tijd die dat vraagt valt het ook nog in de winterperiode, waardoor de mogelijkheid tot fietsen, als dit al haalbaar zou zijn, ernstig wordt beperkt.
  • Bezoeken aan winkels in ‘Nieuw’ is voor heel ‘Oud’ een must.
    Daarvoor zal dan moeten worden omgereden met alle vervelende bijverschijnselen. Daarbij zal menigeen dan de voor de hand liggende oplossing kiezen door in het w.c. Kerkelanden de boodschappen dan maar te doen.
  • Woonwerkverkeer en gewone bedrijfsritten zullen veel meer tijd kosten.
  • Het vele doorgaande vrachtverkeer en dat met bestemming Loosdrecht zal onverantwoord lang grote hinder ondervinden.
  • Aanrijtijden van hulpdiensten zullen ernstig toenemen.

Nu de aanbesteding nog moet gaan plaatsvinden wil ik U daarom met nadruk verzoeken om het werk alleen te gunnen aan een aannemer die bereid is een dubbele werkploeg op het werk te zitten om zo de tijdsduur te kunnen halveren! Daarboven zal voor de werkzaamheden aan deze klus een zesdaagse werkweek overeengekomen.
Bovenvermelde afspraken dienen ook lading te krijgen door er een in te stellen boete voor termijnoverschrijding van zeker € 100.000,= per extra benodigde week.

Dan over de inhoud van de werkzaamheden:

Het voorontwerp is bij enkele informatie avonden toegelicht. De vele vragen en bezwaren van aanwonenden bleken de tweede avond slechts ten dele verwerkt en de discussie was dus op de tweede avond vrijwel gelijk aan de eerste. Op de tweede vergadering werd het tijdig toesturen van het bewerkte planden toegezegd. Dat is dus niet gebeurd. De eerste nieuwsbrief kwam begin september, het moment dat ook U het plan ter beoordeling kreeg aangeboden. Ondanks dat het overleg met de aanwonenden nog lang niet is afgerond.
Zo is de huidige ribbelrand een zegen bij iets te ver naar het voetpad sturen, wat vrijwel iedereen weleens heeft. Deze is in het verleden mede aangelegd als ruimtelijke buffer tussen auto’s en fietsers.

De nu geplande schuine rand, tussen rijweg en fietspad, blijft voor velen een angstig toekomstbeeld oproepen. Denk ook eens aan de berijdbaarheid ervan bij gladheid.
Er is geen duidelijkheid over het mogen lozen van het afstromende water van de weg op het oppervlaktewater. Dit is op de avonden door menig grondeigenaar aangemerkt als onverantwoord voor natuur en vee waarvoor men niet zomaar toestemming gaat geven. In het plan wordt nu vermeld dat het voorlopig ‘nog’ niet zal gebeuren. Wat zijn de rechten van de eigenaren van de sloten die deze vervuiling zouden moeten dulden? En wanneer krijgen zij daarover informatie?

Versmallen van de rijweg zal nog meer angstige momenten voor fietsers opleveren door vooral het te dichtbij langs razen van met name groot vrachtverkeer.
Alle bermen toevoegen aan het voetpad kan positief zijn, al zal op veel plaatsen blijken dat dat weinig toevoegt: er is daar geen berm nu.
Het omhoog brengen van voet- en fietspad zal veel angst opleveren voor de fietsers. Daarbij zal dit omhoog brengen, aan de noordkant van de weg, de toegang tot de percelen kunnen bemoeilijken. Ook daarover zou contact zijn (aan mij persoonlijk toegezegd zelfs), wat niet is gebeurd.

Gelukkig zijn wel alle geplande obstakels op de rijweg in het eerdere plan (drempels, midden geleiders e.a.) tot virtuele vormen gereduceerd!
Samengevat: Na een hoopvolle start is de procedure verworden tot doordrukken.
Dames en heren, deze brief zou moeiteloos 5 kantjes kunnen zijn maar een aantal hoofdzaken zijn hierin zo al voldoende duidelijk. Het zou te prijzen zijn als de onverwerkte adviezen en verzoeken van ons, als gebruikers en aanwonenden, meer serieus geprobeerd worden na te komen.

Dank voor Uw aandacht!

Met vriendelijke groeten,

Cor Lam,
Oud-Loosdrechtsedijk 46 B,
1231 NB Loosdrecht.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief