De WWK had gisteren een technisch probleem met Twitter (Hootsuite). De lezers die ons volgen op Twitter zullen dat gezien hebben.
De WWK gebruikt Twitter om nieuwe berichten aan te kondigen. Dat gebeurt automatisch. De eerste 140 tekens van de inleiding en de directe link naar het worden verzonden naar Twitter. Daar wordt de tweet verspreid onder een kleine duizend volgers. (Daarnaast wordt wekelijks op zondag een weekoverzicht verspreid naar ruim driehonderd lezers.)
Nu bestaat in Twitter ook de mogelijkheid om z.g. DM's (direct messages) te versturen. Heel handig als je iets naar iemand wilt sturen zonder dat de hele wereld dat kan zien. En daar ging het gisteren compleet mis. Niet met Twitter eerlijk gezegd, maar met Hootsuite, een app/programma waarmee ook berichten via Twitter verzonden en ontvangen kunnen worden.
Na jaren trouwe dienst weigerde Hootsuite nog DM's te verzenden. Er kwam een rare foutboodschap op het scherm en dat was het. Ik meldde dat bij de support afdeling van Hootsuite. Vriendelijke mensen, maar bij ieder berichtje dat ik stuurde kreeg ik steeds van iemand anders antwoord, die dan een oplossing voorstelde die ik al drie keer eerder had gekregen. Dat schoot dus niet op.
Waarom meld ik u dit? Omdat u gisteren een deel van die conversatie met Hootsuite langs zag komen als Tweet van de WWK. Dat moet natuurlijk niet. Normaal voer je zo'n chat met een supportclub uit met DM's, op dat niemand er verder last van heeft. Maar die deden het nu juist niet meer. Vandaar dat u wat ongewone berichten van ons langs zag komen.
Is het opgelost? Nee, het blijkt een echte onvervalste bug. Maar ik heb een andere manier gevonden om toch te kunnen DM'en, dus u heeft er geen last meer van.
Maar je bent wel een hele middag en een deel van de avond bezig met zo'n flauw ICT probleempje. In de ICT is dat heel normaal overigens. Dat weet ik uit mijn jarenlange ervaring in de ICT.
Onze excuses daarvoor, het kon even niet anders.
Rik Jungmann |