ingezonden brief
Inspraak Provincie Noord Holland Commissie EEB punt 8.d
op 8 mei 2017
Ik spreek in als ex-gemeenteraadslid Wijdemeren jaren 2010-2014, en vertegenwoordiger van de Wijdemeren in het Plassenschap Loosdrecht in deze periode. Wijdemeren moest zich destijds ontworstelen aan jaren van preventief toezicht van de provincie en dat deed zij met succes.
De aanbevelingen ter verbetering van de samenwerking, die de heer Winsemius in 2013 op verzoek van de regio Gooi en Vecht deed, waren voor sommigen verrassend. Zijn analyse baseerde hij op de natuur en cultuur historische samenhang: Zand- en Watergemeenten.
Niet onlogisch. Gemeenten StichtseVecht en Wijdemeren zijn al decennia verbonden in Plassenschap Loosdrecht, een gemeenschappelijke organisatie, opgericht ter beheer van openlucht recreatie, natuur- en landschapsbescherming .
De Loosdrechtse plassen trokken in 2012 maar liefst ruim 600.000 unieke bezoekers. 1)
Het gebied zou overigens aanzienlijk meer bezoekers trekken als er behoorlijke openbaar vervoer verbindingen zouden zijn. Het enige buslijntje dat u naar Loosdrecht zou kunnen brengen rijdt tussen Hilversum en Mijdrecht. De bus rijdt tot half zeven s avonds en op de zondag rijden de bussen niet.
Ook zijn Wijdemeren en StichtseVecht verbonden in het landschap Oostelijke Vechtstreek, een van de Natura 2000-gebieden die onderdeel zijn van een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. Bekend onder andere als broedplaats van purperreiger en grote karekiet.
Wijdemeren zal dus ongeacht welke keuzes gemaakt worden, moeten kunnen blijven samen werken met haar natuurlijke partner aan de Vecht.
Afgelopen woensdag 3 mei werd uit de doeken gedaan wat aan jaren van aanmodderen over al dan niet fuseren, vooraf had moeten gaan : een analyse van ambtelijke organisatie van Wijdemeren.
En wat blijkt? Fusie of niet; in elk geval is er ongeveer een miljoen euro nodig om de knelpunten binnen de ambtelijke organisatie, zoals het omgaan met diverse nieuwe taken, de samenwerking met andere gemeenten en de achter lopende ICT, op te lossen.
Deze problematiek is mogelijk niet uniek voor Wijdemeren. We zijn geleidelijk in een digitale samenleving terecht gekomen zijn. In de hedendaagse gemeentelijke organisatie is een brede uitwisseling van gegevens en informatiebeveiliging onontbeerlijk. Passend in netwerk- en participatiesamenleving, inspelend op bezuinigingen en de toenemende samenwerking tussen gemeenten. Met architectuurprincipes geeft het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten de gemeenten een houvast bij het omgaan met deze veranderingen en uitgangspunten. De GEMMA-informatiearchitectuur2 over de inrichting van de informatiehuishouding is daartoe ontwikkeld.
Concluderend kan gesteld worden dat:
- Het jaren van debatteren over fusies met wie en waarom tot zover weinig zoden aan de dijk heeft gezet. De discussie leidt tot frustratie en onmacht, in plaats van inhoudelijke en organisatorische vernieuwingen.
- De grootte van een organisatie wordt minder belangrijk naarmate digitale interoperabiliteit tussen gemeenten, provincie en rijksoverheid en andere betrokkenen is gerealiseerd.
- Fuseren of niet; harmonisatie van het digitale netwerk ter bevordering van de interoperabiliteit is een eerste vereiste.
Daarom wil ik U in overweging geven:
de fusie drift te temperen en in eerste instantie een financiële en/of organisatorische impuls te geven aan harmonisatie van de digitale dienstverlening van gemeenten in de Gooi en Vechtstreek.
Tot slot :
Als kinderarts zet ik me in voor kinderen met zeldzame beperkende aandoeningen in binnen en buitenland. Vanuit mijn ervaringen kan U verzekeren dat ook voor deze kwetsbare groep harmonisatie van dataregistratie, transparantie en inter-operabilitiet in het publieke domein een aanzienlijke bijdragen zal leveren in de verwezenlijking van de universele rechten van het kind en die van mensen met een beperking.
1) Dagrecreatie Monitor Utrecht
2) www.kinggemeenten.nl/secties/over-king/over-king
De afgelopen jaren GEMMA is afgeleid van deNederlandse Overheid Referentie Architectuur(NORA). Samen met andere NORA-dochters als WILMA(waterschappen),PETRA(provincies) en EAR(Rijksoverheid) maakt GEMMA deel uit van de groeiende familie van overheids-referentiearchitecturen. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor interoperabiliteit tussen de verschillende overheden en landelijke voorzieningen. |