WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Inkoop Zorg en Ondersteuning
Wijdemeren, ma 30 mei 2016 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

De gemeenten Gooi en Vechtstreek kochten in 2015 gezamenlijk voor 45 miljoen euro aan zorg en ondersteuning in voor hun inwoners.

persbericht

Verantwoorde inkoop van zorg en ondersteuning

De gemeenten Gooi en Vechtstreek kochten in 2015 gezamenlijk voor 45 miljoen euro aan zorg en ondersteuning in voor hun inwoners. Met deze gezamenlijke inkoop hebben de gemeenten en aanbieders continuïteit van zorg en ondersteuning voor inwoners gerealiseerd. Nu - een jaar na de overdracht van zorgtaken van het Rijk naar de gemeenten - blijkt ook dat de volledig geautomatiseerde administratie voor de levering van de zorg en ondersteuning in Gooi en Vechtstreek op orde is.

Gezamenlijke inkoop

De gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren kochten in 2015 gezamenlijk voor 45 miljoen euro aan zorg en ondersteuning in vanuit de Regio Gooi en Vechtstreek. Het gaat onder meer om voorzieningen zoals hulp bij het huishouden en de Wmo-taxi. Sinds 1 januari 2015 kopen de gemeenten (m.u.v. Weesp en Wijdemeren) ook gezamenlijk de begeleiding, dagbesteding, het kortdurend verblijf en grote delen van de jeugdzorg in.

Continuïteit van zorg en ondersteuning

De overdracht van taken van het Rijk naar de gemeenten is één van de grootste hervormingen van dit kabinet. De gemeenten en aanbieders Gooi en Vechtstreek hebben bij deze overdracht de continuïteit van zorg en ondersteuning voor inwoners voorop gezet. Inwoners hadden in 2015 de mogelijkheid om bij hun vertrouwde aanbieder te blijven. De gemeenten hebben het onafhankelijk klachtenmeldpunt en het Ombudsplein opgericht om inwoners te ondersteunen bij het realiseren van deze continuïteit. Over heel 2015 maakten 7.500 inwoners uit Gooi en Vechtstreek gebruik van de gezamenlijk ingekochte zorg en ondersteuning. Het onafhankelijk klachtenmeldpunt heeft in 2015 een beperkt aantal van 98 klachten geregistreerd, waarvan er 12 zijn doorgezet naar het Ombudsplein voor bemiddeling.

Administratie op orde

Met financiële steun van de provincie Noord-Holland hebben de gemeenten en aanbieders een volledig geautomatiseerde administratie neergezet voor de levering en verantwoording van de zorg en ondersteuning: het digitaal leefplein. Het digitaal leefplein ondersteunt gemeenten en aanbieders bij de toewijzing, levering, declaratie en verantwoording. Met een volledig geautomatiseerd proces beschikken de gemeenten en aanbieders over een 100% controle op de uitgaven van de ingekochte zorg en ondersteuning.

De goede samenwerking tussen gemeenten en met aanbieders heeft ertoe geleidt dat de accountant van de Regio Gooi en Vechtstreek een goedkeurende verklaring heeft afgegeven over de ingekochte, geleverde en gedeclareerde zorg en ondersteuning. Hiermee lopen de gemeenten en de aanbieders voor op het landelijke beeld over 2015 ten aanzien van de financiële verantwoording in het gemeentelijk domein van zorg en ondersteuning.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief