persbericht
BoekStart in de Kinderopvang
Dit project is erop gericht om als bibliotheek professioneel en intensief samen te werken met kinderdagverblijven en peuterspeelzalen.
Bibliotheekspecialisten jeugd geven in het kader van dit project pedagogisch medewerkers een praktische training rondom interactief voorlezen. Daarnaast zijn er van beide instellingen pedagogische medewerkers door een trainer uit de bibliotheek opgeleid als voorleescoördinator, waarbij zij verantwoordelijk zijn voor het neerzetten van een voorleesbeleid voor hun instelling en het onderhouden van de boekencollectie.
Een van de uitgangspunten van BoekStart in de Kinderopvang is dat voorlezen en leesbevordering een vaste plek in de kinderopvang krijgen bijvoorbeeld d.m.v. een voorleesplan.
Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Het kind ontwikkelt een gevarieerde en grote woordenschat waar het zijn hele leven profijt van heeft. Hoe eerder kinderen met boeken en voorlezen in aanraking komen, hoe beter het is
De bibliotheek zorgt voor een aantrekkelijke leesplek in de kinderopvang en een startcollectie geschikte boekjes. Zo wordt een rijke en stimulerende leesomgeving gecreëerd voor jonge kinderen vanaf 2-4 jaar.
Een ander uitgangspunt van BoekStart in de Kinderopvang is het vergroten van de ouderbetrokkenheid, zodat er thuis meer en bewuster wordt voorlezen en zij bekend worden gemaakt met de mogelijkheden van de bibliotheek.
Samen met je kind genieten van boeken; een boekje kijken, plaatjes aanwijzen en benoemen, versjes leren, verhaaltjes vertellen en ernaar luisteren. Pedagogisch medewerkers van de kinderopvang kunnen ouders hierbij ondersteunen.
Het project is mogelijk gemaakt door Stichting Lezen. |