WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Is G&V beter dan SWW?
Loosdrecht, vr 8 januari 2016 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Liesbeth Siderius schreef een open brief waarin zij kritische vragen stelt over het opbreken van de SWW samenwerking in het sociale domein.

ingezonden brief

Open Brief

Geachte dames en heren,

Tijdens de commissie vergadering maatschappelijke zaken,  5 januari 2016 is het onderwerp Monitor Sociaal Domein StichtseVecht, Weesp en Wijdemeren  (SWW) Q3SWW1 besproken. De monitor geeft inzicht in het samenwerkingsverband van de drie gemeenten, dat zou lopen tot 1 januari 2018:

U bevordert dat iedereen kan deelnemen aan de samenleving, U betrekt inwoners en mantelzorgers.
U toetst de tevredenheid.
U zorgt voor eigen regie van de burgers.
U organiseert binnen het financieel kader ‘duurzaam financierbare zorg’.
En als je naar het zogenaamde risico beheersplan kijkt staan alle stoplichten op groen.
In Wijdemeren zijn opvallend weinig klachten.
U noemt ook problemen, maar die bent U aan het oplossen.
U houdt budget over voor de WMO taken.
De jeugdhulp kost meer dan begroot , maar dankzij een overzichtelijk kaartje is zichtbaar dat er in een gebied in Wijdemeren een relatief groot aantal jeugdzorg trajecten zijn.
De tabellen met cijfers per gemeente getuigen van transparantie.

En dan opeens blijkt in december

  • Een grote ontevredenheid bij een van Uw belangrijkste partners: de gemeente Weesp. Juist die gemeente waarmee U volgens het onderzoek van de provincie Noord Holland Uw samenwerking kan uitbreiden. Een andere inkoop per 1 januari 2017 voor Wijdemeren? Welke en waarom? Onverantwoorde nalatigheid in een nieuw systeem voor de backoffice? Onnodige vertraging en hoge kosten. Niet nakomen van bestuurlijke afspraken, worden U verweten.
  • Bovendien schrijft Staatssecretaris drs M.J. van Rijn (brief nr 883103-145274-LZ-B) dat U Uw bestuurlijke afspraken over het aanleveren van PGB budgetten niet nakomt. Met het risico dat zorgverleners niet kunnen rekenen op juiste en tijdige betaling van de geleverde jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.
    Deze ontwikkelingen baren zorgen.

Steeds nijpender wordt het antwoord op de vragen waarom U - raad en college van Wijdemeren- in 2014 een onverwachte politieke wending nam richting een fusie met Hilversum, nadat U goed en wel geïnstalleerd was voor een periode van 4 jaar:

  1. Wat is er mis met de uitvoering van de taken op gebied van het sociaal domein in een samenwerkingsverband met Stichtse Vecht en Weesp?
  2. Waarom zou een -door U beoogde- fusie met Hilversum gunstig uitpakken voor jeugdigen, ouderen en mensen met een beperking, de kwetsbaren in Wijdemeren?
  3. Welke concrete plannen heeft u tav het zorgdomein voor inwoners van Wijdemeren?
  4. Welke effecten kan Uw koerswijziging hebben op de kwaliteit en kosten van de zorg?
  5. Welke kwaliteitscriteria3 hanteert U daarbij?
  6. Hoe garandeert U de continuïteit van de zorg?
  7. Wat zijn überhaupt de voordelen van een fusie van een kleinere landelijke gemeente met een 3 x zo grote stedelijke gemeente voor de inwoners van dorpen? En waarop baseert U dat?
  8. Waarom wegen deze voordelen op tegen het niet nakomen van verkiezingsbeloften en het schenden van het coalitie akkoord?

Immers

  • Een ‘ Zelfstandig Wijdemeren’ was speerpunt nummer 1 in het verkiezingsprogramma van de VVD, die graag transparant is.
  • Het CDA hanteerde in haar verkiezingcampagne motto: ‘Samen voor een sterk Wijdemeren’.
  • Zou de raad van Wijdemeren dezelfde samenstelling hebben gehad, als U in Uw verziekingsprogramma’s voor een fusie met Hilversum ja zelfs een Gooistad/ Gooiland had uitgesproken?
  • De belangrijkste pijlers van het coalitie akkoord - namelijk een zelfstandig Wijdemeren- weerlegt U juist vanwege de taken op gebied van het sociaal domein, die aan U toevertrouwd zijn.

9. Hoe geloofwaardig bent U dan in het uitvoeren van deze taken ten behoeve van de meest kwetsbaren in onze samenleving, wanneer u meent te moeten fuseren om het beter te doen?

De monitor laat zien dat de bevolking van Wijdemeren Samen Sterk is.
Bereid en in staat om te voldoen aan Uw verwachtingen op het gebied van het sociale domein.
De meeste gemeenten zijn druk doende om met wisselend succes de decentralisatie te realiseren. Het leidt tot ongelijkheid. Echter zeker niet op basis van de grootte en aard van de gemeente.
Bovendien is gebleken dat de landelijke kaders en budgetten regelmatig aanpassing behoeven.
Het is daarom uiterst vreemd dat -nu deze transformatie nog in volle gang is-, U in samenspraak met de Provincie Noord Holland een spoedige bestuurskracht meting agendeert.

10) Hoe stelt U voor onder deze omstandigheden de uitvoering van Uw taken op het gebied van het sociale domein te meten?

Als belangen behartiger van mensen met een beperking beschouw ik de monitor als een verantwoorde weergave van de praktijk, die de kracht van de samenwerking van drie gelijksoortige gemeenten illustreert.

Ik verzoek U binnen de daarvoor gestelde termijn antwoord te geven op de 10 vragen.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Siderius
Loosdrecht

1)http://wijdemeren.raadsinformatie.nl/vergadering/235441/commissie%20Maatschappelijke%20en%20Sociale%20Zaken%2005-01-2016
2) Wijdemeerse webkrant dd 31 december 2015 : Weesp kwaad op Wijdemeren
3) https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/wmo-2015/brieven/model-basisset-kwaliteitseisen-wmo-ondersteuning-voor-zeer-kwetsbare-burgers

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief