ingezonden brief 
             
            Open Brief 
              Geachte  dames en heren, 
             Tijdens de commissie vergadering maatschappelijke  zaken,  5 januari 2016 is het onderwerp Monitor Sociaal Domein StichtseVecht, Weesp  en Wijdemeren  (SWW) Q3SWW1 besproken. De monitor geeft  inzicht in het samenwerkingsverband van de drie gemeenten, dat zou lopen tot 1  januari 2018:  
             U bevordert dat iedereen kan deelnemen aan de  samenleving, U betrekt inwoners en mantelzorgers. 
              U toetst de tevredenheid. 
              U zorgt voor eigen regie van de burgers. 
              U organiseert  binnen het financieel kader ‘duurzaam financierbare zorg’. 
              En als je naar het zogenaamde risico beheersplan kijkt staan alle stoplichten op groen. 
              In Wijdemeren zijn opvallend weinig klachten. 
              U noemt ook problemen, maar die bent U aan het oplossen.  
              U houdt budget over voor de WMO taken. 
              De jeugdhulp  kost meer dan begroot , maar  dankzij een overzichtelijk kaartje is zichtbaar dat er in een gebied in  Wijdemeren een relatief groot aantal jeugdzorg trajecten zijn. 
            De tabellen met cijfers per gemeente getuigen van  transparantie. 
            En dan opeens  blijkt in december 
            
              - Een grote ontevredenheid bij een van Uw belangrijkste  partners: de gemeente Weesp. Juist die  gemeente waarmee U volgens het onderzoek van de provincie Noord Holland Uw  samenwerking kan uitbreiden. Een andere inkoop per 1 januari 2017 voor  Wijdemeren? Welke en waarom?  Onverantwoorde nalatigheid in een nieuw systeem voor de backoffice? Onnodige vertraging en hoge kosten. Niet nakomen van bestuurlijke  afspraken, worden U verweten.
 
              - Bovendien schrijft Staatssecretaris drs M.J. van Rijn  (brief nr 883103-145274-LZ-B) dat U Uw bestuurlijke afspraken over het  aanleveren van PGB budgetten niet nakomt. Met het risico dat zorgverleners niet  kunnen rekenen op juiste en tijdige betaling van de geleverde jeugdhulp en  maatschappelijke ondersteuning.
 
                Deze ontwikkelingen  baren zorgen. 
             
            Steeds nijpender  wordt het antwoord op de vragen waarom U - raad en college van  Wijdemeren- in 2014 een onverwachte  politieke wending nam richting een fusie met Hilversum, nadat U goed en wel  geïnstalleerd was voor een periode van 4 jaar: 
            
              -  Wat is er mis met de uitvoering van de taken op gebied  van het sociaal domein in een samenwerkingsverband met Stichtse Vecht en Weesp?
 
              - Waarom zou een -door U beoogde- fusie met Hilversum gunstig uitpakken voor jeugdigen, ouderen en  mensen met een beperking, de kwetsbaren in Wijdemeren?
 
              - Welke concrete plannen heeft u tav het zorgdomein voor  inwoners van Wijdemeren?
 
              - Welke effecten kan  Uw koerswijziging hebben op de kwaliteit en kosten van de zorg?
 
              - Welke kwaliteitscriteria3 hanteert U  daarbij?
 
              - Hoe garandeert U de continuïteit van de zorg?
 
              - Wat zijn überhaupt de voordelen van een fusie van een  kleinere landelijke gemeente met een 3 x zo grote stedelijke gemeente voor de  inwoners van dorpen? En waarop baseert U dat?
 
              - Waarom wegen deze voordelen op tegen het niet  nakomen van verkiezingsbeloften en het schenden van het coalitie akkoord?
 
             
            Immers 
            
              -  Een ‘ Zelfstandig Wijdemeren’ was speerpunt nummer 1 in het  verkiezingsprogramma van de VVD, die  graag transparant is. 
 
              - 
                Het CDA hanteerde in haar verkiezingcampagne  motto: ‘Samen voor een sterk  Wijdemeren’.
 
              - 
                Zou de raad van  Wijdemeren dezelfde samenstelling hebben gehad, als U in Uw verziekingsprogramma’s  voor een fusie met Hilversum ja zelfs een Gooistad/ Gooiland had uitgesproken?
 
              - 
                De belangrijkste pijlers van het coalitie akkoord -  namelijk een zelfstandig Wijdemeren- weerlegt  U juist vanwege de taken op  gebied van het sociaal domein, die aan U toevertrouwd zijn. 
 
             
            
              9. Hoe geloofwaardig  bent U dan in het uitvoeren van deze taken ten behoeve van de meest  kwetsbaren in onze samenleving, wanneer u meent te moeten fuseren om het beter te doen?  
            De monitor laat zien dat de bevolking van Wijdemeren Samen Sterk is.  
              Bereid en in staat om te voldoen aan Uw verwachtingen op  het gebied van het sociale domein. 
              De meeste gemeenten zijn druk doende om met wisselend  succes de decentralisatie te realiseren. Het leidt tot ongelijkheid. Echter zeker niet op basis van de grootte en  aard van de gemeente.  
              Bovendien is  gebleken dat de landelijke kaders en budgetten regelmatig aanpassing behoeven.  
              Het is daarom uiterst vreemd dat -nu deze transformatie  nog in volle gang is-, U in samenspraak met  de Provincie Noord Holland een spoedige  bestuurskracht meting agendeert. 
             10) Hoe stelt U voor onder deze omstandigheden de  uitvoering van Uw taken op het gebied van het sociale domein te meten?  
            Als belangen behartiger van mensen met een beperking beschouw ik  de monitor als een verantwoorde weergave van de praktijk, die de kracht  van de samenwerking van drie gelijksoortige gemeenten illustreert. 
            Ik verzoek U binnen de daarvoor gestelde termijn antwoord  te geven op de 10 vragen. 
            Met vriendelijke groet, 
            Liesbeth Siderius 
              Loosdrecht
             
            1)http://wijdemeren.raadsinformatie.nl/vergadering/235441/commissie%20Maatschappelijke%20en%20Sociale%20Zaken%2005-01-2016 
              2) Wijdemeerse webkrant dd  31 december 2015 : Weesp kwaad op  Wijdemeren 
          3) https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/wmo-2015/brieven/model-basisset-kwaliteitseisen-wmo-ondersteuning-voor-zeer-kwetsbare-burgers  |