Gisteren werd de commissie RO gehouden. Opvallende punten waren brede steun voor glasvezel in Oud Loosdrecht, 30 km op N.- en Zuidereinde en revindicatie/snippergroen.
Glasvezel Oud Loosdrecht
Voor de aanleg van een glasvezelverbinding op de Oud Loosdrechtsedijk is in maart 2014 een stuurgroep opgericht met daarin Wim Lorjé (voorzitter ondernemersvereniging), Jasper Blom (eigenaar van jachthaven Het Anker) en Dick Kaas (voorzitter van vereniging van eigenaren par Smalland). De stuurgroep heeft steun verworven van particulieren, 60 bedrijven en lening bij de Rabobank. Er is € 350.000 nodig voor de aanleg. Inkomsten worden later verworven uit contributies voor het gebruik.
Merkwaardig genoeg bleek de belangstelling naganoeg afwezig bij bedrijven op het bedrijventerrein De Zodde. De aanleg zal in eerste instantie langs de Oud Loosdrechtsedijk gebeuren, waarbij later eventueel de Veendijk en de Horndijk aangesloten kunnen worden.
Recreatie, of niet?
Aan de gemeente wordt gevraagd om een bijdrage van € 20.000 in het project. Alle raadsfracties waren enthousiast over het project en graag bereid om het gevraagde bedrag te verstrekken. Wel werd er gesteggeld uit welke pot het geld moest komen uit een fonds voor recreatie of toerisme of uit een fonds voor verbetering woonomgeveing, waarbij een aantal fracties erop wezen dat de doelgroep veel breder is dan recreatie. Sterker nog, Jaap van Waveren (DB) kon zich niet voorstellen dat iemand met een kano de plas op gaat en dan een glasvezelverbinding nodig heeft. Een standpunt waarin hij gelijk heeft, want een bedrade verbinding met een kano is niet handig. Gert Zagt (DLP) wilde niet subsidiëren maar deelnemen met een participatie. Hij kreeg daar geen steun voor. Wethouder Theo Reijn hield vast aan de pot voor recreatie. Het geld komt er.
30 km zones 's-Graveland
Lide Nuissl van Werk aan de Weg sprak in naar aanleiding van een adviesverzoek van het college aan de commissie over de aard van maatregelen om 30 km zones in te voeren op het Noorder- en Zuidereinde in 's-Graveland. De uitkomst van de verkiezingen in 2014, waarbij DB afgestraft werd voor het bloembakkendebacle klonk in alle bijdragen in de commissie door. Ook in de inspraakreactie werd gewezen op de grenzen aan de haalbaarheid, zoals die in maart 2014 werd gedemnstreed door de kiezer.
Heel veel nieuwe standpunten kwamen niet naar voren. Er was sprake van een hoog déjà vu gehalte toen de argumenten naar voren gebracht werden over de Klapbrug, 30 km op het Zuidereinde zuid, het dwarsparkeren, de veiligheid, de aantallen voertuigen,doorgaand verkeer vs. lokaal verkeer, etc., etc.
Opvallend was dat het college de Verkeers Advies Commissie geruisloos heeft opgeheven. Dat besluit werd al in november genomen, maar pas per brief van 29 januari formeel bevestigd. Niet alle partijen waren even blij met dit besluit.
Dossier Verkeer 's-Graveland
Revindicatie
Wethouder Joep Frijdal schreef een wethoudersbrief over de voortgang van het project met de lieflijke naam "snippergroen" om de stand van zaken aan de commissie mede te delen. Die voortgang was niet zodanig dat de commissie er een warm gevoel aan over hield. Robby Israel (VVD) drong er bij de wethouder op aan om op zeker moment duidelijkheid te verschaffen als een zaak te lang loopt. Ook kwam als een duveltje uit een doosje dat er nog maar 400 revindicatiedossiers over zijn van de 600 waarmee Jaap van Waveren (DB) indertijd als wethouder begon. Het blijkt dat er veel dubbeltellingen in dat oorspronkelijke aantal zaten. Wethouder FRijdal verklaarde nu dat de enig juiste manier om een zaak te beoordelen is om ter plaatse te gaan kijken en de situatie op te nemen. Hij nam daarmee afstand van de beruchte kadasterkaartjes en (lucht)foto's, waarvan het vorige college nog volhield dat die kaartjes 100% goed waren, ondanks het voorbehoud dat het kadaster toen ook al maakte.
Nadat de voormalige verantwoordelijke wethouders Zagt (DLP), Van Waveren (DB) en de huidige wethouder Frijdal wat feiten en inzichten gedeeld hadden, concludeerde Robby Israel: "dat wethouder een moeilijk vak is".
|