Een stukje over verkeersborden. Nut, noodzaak en onzin van het plaatsen van verkeersborden en de oplettendheid van Henk Bast.
Eerst maar de onzin. Hoe vaak gebeurt het niet, dat een aannemer naast de weg zijn eigen borden met zijn eigen verkeersvoorschriften zet, zonder dat te ontdekken valt welk gevaar er dreigt of waarom de maximumsnelheid wordt teruggebracht van 80 naar 30 km/u en dat dan, zonder dat daar ooit een einde aan wordt aangegeven.
Onzinborden
Gisteravond reden wij van de Bijlmermeer over de N236 terug naar Wijdemeren. Kortenhoef om precies te zijn. Over 's-Graveland. Onderweg kwamen wij een stuk of vijf borden tegen met een snelheidsbeperking van 80 naar 30 km/u. De reden stond er ook bij. Er zou een rijdende afzetting zijn. Het laatste bord stond voor de Vechtbrug waar de snelheid van 60 km/u ook teruggebracht was tot 30 km/u. In totaal dus, van de Bijlmer tot over de Vechtbrug, pakweg drie of vier rijdende afzettingen en 30 km/u over het hele traject, want nergens stond een "einde snelheidsbeperking" bord.
Wij zagen geen enkele rijdende afzetting. Er was nauwelijks verkeer. Ik weet niet wat u in zo'n geval doet, maar na enkele kilometers is de overtuiging ontstaan dat een aannemer maar hier en daar wat borden geplaatst heeft om er vanaf te zijn. Onzinborden dus. Dus ga je weer 80 rijden. Dom om die borden zo uit te strooien, want stel dat er toch één rijdende afzetting in de weg staat, dan ben je daar al lang niet meer op bedacht. En met 30 km/u van de Bijlmer naar 's-Graveland te sukkelen gaat toch ook wel erg ver als er niets aan de hand is.
Zoekplaatje
Henk Bast kwam bij zijn huis op de Kortenhoefsedijk onderstaande verkeersborden tegen, die zijn aandacht trokken. De borden waren daar geplaatst door een aannemer die aan het werk gaat aan een rij huizen, waarbij hij ook de halve rijbaan voor opslag gebruikte. Wat hij bedoelde was volstrekt helder, maar in de plaatsing klopte het niet helemaal. Links het officiële bord, rechts het bord in Kortenhoef. Zoek de foutjes.
Update 17-10-2015, 17.17: Wij kregen een reactie binnen: De opslag ligt op de parkeerstrook en niet op de weg. De pilons staan op het midden van de weg om de medewerkers te beschermen tegen het langsrazende verkeer.
|