Afgelopen maandag 5 mei werd begonnen met het verwijderen van de bloembakken op de Vaartwegen. Tot vreugde van de meeste volgers van het WMDBB account op Facebook.
Op de tijdlijn van Facebook werd vrijwel unaniem blijdschap betuigd met het verwijderen van de bakken. Een enkeling was er niet blij mee en vreesde dat de snelheid op de wegen weer omhoog zou gaan. Voor vele volgers was 5 mei, Bevrijdingsdag, wel erg symbolisch. De beheerder van het account schreef bij onderstaande foto: "Dag bak ! Wat kan bevrijdingsdag mooi beginnen hè !"
Jaarmarkt
De verwijdering viel samen met de voorbereidingen voor de Jaarmarkt in 's-Graveland, waarvoor de bakken weg moesten, om plaats te maken voor de kramen. Helaas gooide de overvloedige regen roet in het eten afgelopen zaterdag, waardoor het bezoekersaantal laag was.
Historie
Na de afgeblazen rondweg (1970), de stoplichten bij de Klapbrug (1986), de 17 Gumatec drempels (1990), de actiegroep Bescherm 's-Graveland en haar Bewoners, vele dure verkeerscirculatieplannen, het telematicaplan (1995), Kijk op de Wijk (2000), straatjuwelen, hier en daar fietssuggestiestroken, Doedom (2007), Werk aan de Weg (2008), deelname van enkele actiegroepleden aan de gemeenteraad, rapporten, oordelen van de hulpdiensten, de bloembakken (2013) en tientallen burgers die al die jaren veel tijd en inspanningen hebben gestoken in inspreken en meedenken zijn we tonnen en tonnen armer.
Maar is er vrijwel niets veranderd tussen 1970 en nu. Lees de geschiedenis hier nog eens na in het WWK-dossier.
De Moraal
De moraal van het verhaal? Noorder- en Zuidereinde zijn doorgaande wegen (ook voor de eigen bevolking en bevoorrading) met een regionale functie, die je nu eenmaal niet kunt afwaarderen tot een sluippaadje of een zandpad. Of je dat leuk vindt of niet. Als je het echt wilt oplossen, dan moet er een randweg komen. Tot dat moment zal je moeten handhaven (flitspalen zoals in Loosdrecht en Hilversum) en wellicht enkele maatregelen m.b.t de weg nemen.
Wordt vervolgd.
Dossier Verkeer 's-Graveland
|