ingezonden brief 
            (ingekort door de redactie)
           
Helaas zijn mijn voorspellingen over de gevolgen van het  plaatsen van bloembakken op de ”vaartwegen" uitgekomen, agressie en kapitaalvernietiging.  Wat ik vorig jaar geschreven heb is terug te lezen in het  archief van de Wijdemeerse Webkrant d.d. 01-12-2012.              Nu blijkt ook dat het project door valse gegevens van  start is gegaan en de uitvoering om een 30 km zone te creëren wettelijk geen  poot om op te staan heeft. 
 Een groot gedeelte van de handtekeningen, die opgehaald  zijn door de clubjes van ontwikkelaars en voorstanders van het 30 km plan  (mensen die op zondag een veel te duur huis hebben gekocht, er op maandag achter  komen dat er verkeer door de straat komt en in deze tijd hun woning niet kunnen  verkopen), zijn onder valse voorwendselen verkregen. Ik heb namelijk ook  getekend, maar ik kreeg van meneer Huppelschoten die bij ons aan de deur kwam, de  keuze uit twee mogelijkheden om te tekenen: 30Km en bloembakken of een groene  golf, ik dacht nog: "Hoe wil je dat doen over zo’n lange afstand?", maar gewoon door  kunnen rijden leek mij wel wat, dus tekende ik voor een groene golf en met mij  velen. 
              En daar zijn we nu achter gekomen, het resultaat is een  dorp vol groene rommel op straat waar je tussendoor moet slingeren, dus dat  verstonden ze onder een groene golf.              Maar met hun zielige verhaal: ’t is zo’n herrie in de  straat met al dat verkeer en het is zo gevaarlijk voor de kindertjes en met hun  handtekeningen zijn ze naar hun vriendjes in de gemeenteraad gegaan en hebben  het bloembakkenplan er door gedrukt. 
             Een proef, beloofden onze regenten in Loosdrecht, maar nu  er zoveel protest is, zal er wel een vaste variatie komen want een goed  politicus geeft nooit zijn fouten toe en dit is arrogantie of domheid, maar na  de volgende verkiezingen ben ik toch verdwenen denken ze en is het niet mijn  probleem. 
             Maar als je een proef wil  doen om verkeersdrukte te remmen,  doe het dan goed, als je een weg wil hebben waar niet harder dan 30 wordt  gereden dan moet je die inrichten naar de normen die daar voor zijn, als  voorbeeld, de as van de weg op korte afstand een wegbreedte laten verspringen  dan krijg je een slingerende beweging maar je komt nooit!!! op de weghelft van een  tegenligger. Maar aangezien daar geen ruimte voor is, is deze optie kansloos. 
             Er zijn nog meer regels waar een 30km weg aan moet  voldoen en wil je weten wat die zijn ga je naar het politiebureau en dan weet  je ook waarom er niet op snelheid kan worden gecontroleerd. 
            Maar stel dat er door deze bloembakkengekte toch een paar  auto’s minder door de straat rijden het toch een feit blijft dat je de bewoners  uit eigen gemeente, die dagelijks van de vaartwegen gebruik maken om naar hun  werk te gaan, boodschappen te doen, ziekenhuisbezoek of een andere goede reden  hebben om van de wegen gebruik te maken, in hun bewegingsvrijheid belemmert, en maken  meer kans op schade doordat er totaal geen helderheid is wie er voorrang heeft  of niet, die bakken zijn zo neergekwakt. 
                          Op verschillende plekken staan ze zelfs op de hoek van  een straat, waar je, als je je  auto op zo’n  plek zet,  een  dikke bon krijgt, dus  daar is ook weer niet over nagedacht, want het zicht is daar zeer beperkt, maar  daar was een oplossing voor, namelijk het halveren van de hoogte van de  bakken, mooi, maar wat doen onze handige Harrie’s? Ze zetten er struiken in die  een meter hoog of hoger worden, zie je niets meer. 
             Als er dan toch tijdelijk bakken op de straat moesten  worden gezet had ze dan tegenover elkaar gezet met borden erbij wie er voorrang  heeft, dat geeft ook zekerheid over wie er schuldig is bij een aanrijding, want  dit heeft al veel problemen gegeven. En één bij Mario Wouters voor de deur. 
            Deze laatstgenoemde heeft tussen zijn vreemde ideeën om  verkeersdrukte te weren één goed idee en dat is een rondweg om het dorp. 
             Maar hier is het volgende probleem:  Natuurmonumenten. 
            Deze vereniging (die waarschijnlijk ook tegen het bakkenidee  was, want voor hun deur staan geen bakken en je mag er gewoon 50 rijden) is eigenaar  van het grootste gedeelte van alle grond in Wijdemeren en omgeving en die  zullen nooit grond afstaan om een weg aan te leggen, hoewel ze de veroorzaker  zijn van de extra drukte in het dorp door hier een bezoekerscentrum te beginnen  en hun bossen open te stellen voor iedereen. 
             Het zou nu een goed moment zijn voor de gemeenteraad van  Wijdemeren om op een of andere manier NM te dwingen om mee te werken  aan de realisatie van een rondweg, want als je ziet wat er langs de Loodijk  gebouwd is om een kikker over te laten steken, moet  het ook mogelijk zijn een verbinding te maken  tussen de Loodijk en de Vreelandse weg. Dit zou voor de raad eens een echte  prestatie zijn. 
                          Vanwege de bakken gaan mensen nu een andere weg kiezen, in dit  geval vanuit Bussum de Bussemergrindweg richting  ’s-Gravelandseweg naar Kortenhoef of Zuidereinde. Dat is te zien aan de lange rij auto’s eind van de middag  voor de verkeerslichten op de Leeuwenlaan. Het verkeer vanuit Weesp en Nederhorst  deze kant op neemt de Herenweg en de Kwakel. 
            Dit houdt in dat als er straks ook her en der op het  Zuidereinde en Emmaweg van die rommel op straat wordt gezet, het verkeer vanaf  de Vreelandseweg richting Kortenhoef zich verplaatst naar de Kortenhoefsedijk. Dan wordt het daar ook “levensgevaarlijk” en gaan de mensen die langs die wegen  wonen ook protestclubjes oprichten en begint alles weer van voren af aan. 
             En als laatste: Inwoners van Kortenhoef, houdt er rekening  mee dat eventuele maatregelen op het Zuidereinde en Emmaweg  een verstopping veroorzaakt op de Kortenhoefsedijk  en dat je eigenlijk opgesloten zit, dus laat je horen. 
            Jelmer Bierens 
          Zuidereinde ‘s-Graveland  |