persbericht
Afspraken over verbetering vrachtverkeer in Gooi en Vechtstreek
De gemeenten in Gooi en Vechtstreek en de vervoers- en verladersorganisaties TLN en EVO ondertekenen op 26 juni het regionale Convenant Vrachtverkeer. Het convenant bevat afspraken over betere routes en het tegengaan van nachtelijk vrachtverkeer langs woongebieden, verbetering van de bevoorrading van winkelgebieden en het bevorderen van milieuvriendelijke en duurzame transportmiddelen en -methoden.
Lokale wegen geen onderdeel van transportroutes
Belangrijke afspraak is dat de lokale wegen géén onderdeel uitmaken van doorgaande transportroutes. Dit wordt nu ook overgenomen in het Kwaliteitsnet Goederenvervoer, dat op provinciaal niveau is vastgelegd. Doorgaand vrachtverkeer van bijvoorbeeld Schiphol naar Duitsland moet voortaan de N201, en dus de Hilversumse buitenring, mijden. Ook zetten de vervoersorganisaties zich in voor duurzamer goederenvervoer, door bijvoorbeeld met milieuvriendelijker vrachtwagens te rijden, grotere combinaties aan de rand van de stad te ontkoppelen of afvalstromen te combineren, zodat er minder vervoersbewegingen nodig zijn. Daarvoor willen de gemeenten de mogelijkheden bieden.
Gewestgedelegeerde Elbert Roest is blij met het convenant. “Het is een goede stap in het verbeteren van het vrachtverkeer en het verminderen van overlast in onze regio. Het is belangrijk dat we daar nu afspraken op regionaal niveau over hebben met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Verladersorganisatie EVO.”
Ook lokale ondernemers betrokken
Het convenant wordt nu door de betrokken gemeenten en vervoerders uitwerkt en uitgevoerd. Het gaat daarbij onder andere om het vastleggen van lokale logistieke routes, bevoorradingsplaatsen en –tijden en het verbeteren van de parkeerproblematiek. Omdat daarbij veel maatwerk nodig is, worden, waar gewenst, ook lokale ondernemers betrokken.
TLN-bestuurder Peter de Rooy zegt hierover: “Gezamenlijk bereiken we meer. TLN is groot voorstander van samenwerking op het gebied van stedelijk en regionaal vrachtverkeer. Met elkaar knelpunten bespreken, plannen uitwerken en maatregelen ontwikkelen levert maatwerk en draagvlak op. Vervoerders ervaren nog steeds maatregelen die efficiënt vervoer belemmeren. Dat belemmert ook duurzaamheid! We zijn daarom blij met de ondertekening van dit convenant”.
Met ondertekening van het convenant komt er niet een einde aan al het nachtelijk vrachtverkeer in de regio. Roest: “We zien dat het merendeel van het nachtelijk vrachtverkeer ook daadwerkelijk bij ons in de regio moet zijn. Bestemmingsverkeer voor de binnensteden blijft gebruikmaken van lokale wegen. Het convenant is een eerste stap. Nadere uitwerking en afspraken volgen.” |