WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
30 Dagen zonder Alcohol
Wijdemeren, wo 23 januari 2013

Van 1 t/m 30 maart organiseert GGD Gooi en Vechtstreek weer de actie 30dagenzonderalcohol. De actie is gericht op riskant alcoholgebruik door de jeugd.

persbericht

30 dagen zonder alcohol: Ga de uitdaging aan!

Van 1 t/m 30 maart organiseert GGD Gooi en Vechtstreek weer de actie ‘30dagenzonderalcohol, makkie of uitdaging’. De actie is een onderdeel van het programma ‘Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd’.

Bij de actie worden volwassenen in het algemeen, en ouders, coaches en leraren in het bijzonder aangesproken, gezien hun voorbeeldfunctie voor de jeugd. Alle volwassenen uit de Gooi en Vechtstreek kunnen aan de actie mee doen en zich alleen of bij voorkeur met een groep collega’s, vrienden of familie aanmelden op www.30dagenzonderalcohol.nu .

Volwassen hebben een voorbeedlfunctie voor de jeugd

Bijna wekelijks wordt een jongere in de regio Gooi en Vechtstreek in het ziekenhuis opgenomen vanwege een alcoholvergiftiging. Samen willen we hier een vuist tegen maken. Dat gebeurt al door samenwerking van diverse organisaties binnen het programma Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd’. Naast regelgeving en handhaving, omvat dit voorlichting gericht op jongeren, ouders en alcoholverstrekkers. Dit keer gaan we een stap verder en spreken we volwassenenen aan op hun voorbeeldfunctie.

Dit jaar breed uitgezet

Vorig jaar is de actie als pilot klein uitgezet. Gezien de positieve reacties toen, wordt de actie dit jaar breder en eerder uitgezet. Huisartsen, jeugdartsen, apothekers, jongerenwerkers, maar ook gemeenten, scholen, sportverenigingen, sportscholen en diverse bedrijven in de regio worden aangespoord om mee te doen aan de actie en bezoekers erop te attenderen. Hiernaast worden jongeren via scholen en jongerenwerk aangespoord om volwassenen in hun omgeving uit te dagen om 30 dagen geen alcohol te drinken. De jongeren mogen zelf immers binnenkort tot hun 18e jaar niet drinken.

Hou jezelf een spiegel voor

Een glas wijn bij het eten, een biertje na het sporten… Het drinken van alcohol is vaak een gewoonte. Kunt u best wel zonder? Is dat een uitdaging of een makkie? Ervaar het zelf en doe mee met de actie ‘30 dagen zonder alcohol’. Deze actie daagt uit om in een kleine maand te ervaren hoe het is om geen alcohol te drinken. Hiermee geeft u niet alleen een goed voorbeeld aan jongeren, maar ervaart u ook zelf hoe is om bewust ‘nee’te zeggen tegen een drankje en gaat u fris de lente in. Ouder of niet, iedereen kan mee doen aan ’30 dagen zonder alcohol’.
Om het vol te houden is het verstandig om in groepsverband mee te doen aan de actie. Bijvoorbeeld met uw partner, kinderen van 16 jaar en ouder, familie, vrienden, sportmaten en/of collega’s.

Wat houdt de actie in?

  1. Spreek bij voorkeur met anderen af om mee te doen aan de actie 30dagenzonder alcohol.
  2. Meld uzelf of de groep aan via het aanmeldformulier op www.30dagenzonderalcohol.nu . U ontvangt regelmatig een aanmoediging om het vol te houden.
  3. Bedenk welke ‘beloning’ er na deze dertig dagen wacht: bijvoorbeeld iets gezelligs doen met het uitgespaarde geld en/of dat geld geven aan een goed doel.
  4. Volg de actie op twitter en deel uw ervaringen op de facebookpagina‘30dagenzonderalcohol’.
  5. Sluit de dertig dagen feestelijk af op 30 maart.

Wat levert het op?

Tijdens deze maand ervaart u hoe het is om niet vanzelfsprekend een glas alcohol te drinken. U gaat fris de lente in, staat steeds verkwikt op en spaart bovendien geld uit.
Maar bovenal: u geeft het goede voorbeeld aan de jeugd.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op www.30dagenzonderalcohol.nu.
Hier staat ook voorlichtingsmateriaal wat gedownload kan worden.

Samen aan de slag

De actie ’30 dagen zonder alcohol’ is onderdeel van het project ‘Samen aan de slag’. Dit project heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. De insteek is een integrale aanpak. Naast voorlichting omvat het regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren, maar ook op ouders, scholen en verstrekkers (zoals horeca, supermarkt, sportkantine). In het project werken gemeenten, politie, VWA, Jellinek¬Mentrum, GGD, GGz Centraal en Trimbos samen.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief