ingezonden brief
Nieuwe journalistiek
In 'Iedereen Journalist' wijst Rik Jungmann op de recente ontwikkelingen in de nieuwsvoorziening. Kranten zien het einde naderen ook al zetten ze een website op naast de gedrukte versie. Er zijn nieuwe websites gekomen die het nieuws in een modern jasje steken. Kortom, er is een grote verschuiving aan de gang.
Mede naar aanleiding van het artikel in de WWK en de daarin genoemde NOS/NTR uitzending ben ik wat uitvoeriger gaan kijken naar verschillende websites waar de zogenaamde nieuwe journalistiek bedreven wordt. Welnu, dat viel niet mee. Ik geef slechts één voorbeeld.
Vette pech
In The Post Online, één van die websites die het nieuws op een nieuwe manier willen brengen, werd mijn aandacht getrokken door een tekst met de kop "Tiener heeft te grote tieten voor prom". Wat vooral opviel was de foto die erbij stond. Inderdaad, grote tieten. Heel grote zelfs. Het bleek een artikel te zijn dat begon met "Vette pech voor Brittany Minder. De tiener heeft haar prom, voor Amerikanen een uniek levensmoment, moeten missen. Brittany kreeg bij de entree te horen dat ze veel te grote tieten had voor het feest en er bovendien te nadrukkelijk mee te koop liep." Typisch zo'n tekst die gejat is van een Amerikaanse blog, gepresenteerd op de manier waarmee het Duitse BILD groot geworden is.
Die eerste alinea alleen al zegt genoeg. Ten eerste, het is een journalistieke misser als je niet uitlegt wat een 'prom' is; de meeste Nederlanders zullen niet weten dat dat het grote eindexamenfeest is in Amerika, waar je heel formeel gekleed dient te zijn. Ten tweede, en belangrijker, is dat het arme kind helemaal niet te horen kreeg dat ze "te grote tieten" had. Ze had teveel inkijk, maar dat is niet hetzelfde. Het schoolreglement was heel duidelijk over wat wel en niet acceptabel was. Ze mocht gewoon naar binnen met een sjaal om haar schouders, hetgeen ze ook deed. Ze heeft het feest echt niet hoeven missen. Een non-item, dus. Helemaal kwalijk is dat de erbij geplaatste foto niet van Brittany was, maar volgens Google geplukt is van een Russische pornosite. Het meisje zag er in werkelijkheid heel decent uit.
Borsten doen het altijd goed
Nieuwe journalistiek? Hoezo nieuw? Dit is waar BILD en de Daily Mail al jaren mee scoren: borsten op de voorpagina. Of, zoals in The Sun, op pagina 3. En voorts: schreeuwerig en misleidend jatwerk met gemanipuleerde afbeeldingen. Oók niets nieuws. Het is niet te hopen dat we het daar straks, als de NRC, de Volkskrant en Trouw het loodje gelegd hebben, mee moeten doen.
Cor Koster
Nederhorst den Berg |