Tijdens het debat over het wegcategoriseringsplan had Theo Reijn namens het CDA een betoog dat verdient nog even belicht te worden.
Randwegen
In onze verslaggeving schreven wij over de uitkomst van het debat en het gevolg daarvan op de Advies Commissie Verkeer (ACV). In het debat stelden alle partijen behalve DB en het CDA zich vierkant achter het wegcategoriseringsplan (WCP) zoals uitgewerkt door de ACV.WIJ ging akkoord met het plan, al werd gepleit voor de aanleg van een randweg. Wethouder Abrahamse deelde daarop mee dat er een onderzoek naar een stelsel van randwegen in de regio loopt.
DB betoogde dat men de zaak niet nu al wilde dicht timmeren op 30 km/u op de doorgaande wegen, omdat men vreesde dat bij de uitwerking van de plannen per weg de redenering gevolgd zou worden "u vond het op 27 september 2012 goed, u kunt dus nu niet iets anders willen".
50 km/u = Handhaving
Het betoog van het CDA volgde een andere lijn. Die partij was tegen de instelling van 30 km/u op de doorgaande wegen omdat daarmee alle handhaving uitgeschakeld zou worden. Reijn verklaarde: "Veiligheid = Handhaving = 50 km/u". De politie controleert wel op 50 km/u wegen, maar een 30 km/u zone moet volgens de normen zo ingericht worden dat harder dan 30 km/u rijden onmogelijk is en controle door de politie dus onnodig is. Controle met flitspalen heeft de voorkeur van het CDA, maar is te kostbaar en wordt niet toegestaan door het OM. Daarom pleitte Theo Reijn voor de aanschaf van smileyborden, zoals die op de Vreelandseweg bij de brug staan. Ze meten de snelheid en geven die weer met een smiley. Rood als te snel wordt gereden, groen, vrolijk, als men zich houdt aan de snelheid. Per smileybord zijn de kosten € 5000. Het voordeel is bovendien dat zo'n bord mobiel is en op verschillende plaatsen ingezet kan worden.
UIteindelijk vonden DB en het CDA elkaar, waarmee een meerderheid tegen het WCP ontstond.
Dossier Verkeer |