In De Zijlijn
Onzinonderzoeken
De afgelopen twee dagen zag ik wat onderzoeksresultaten over uptime en sociale media die vragen bij mij opriepen.
Uptime, oei, oei, oei
Wat te denken van een artikel in Binnenlands Bestuur van vandaag waarin grote zorgen worden uitgesproken omdat gemeentelijke websites gemiddeld "slechts" 99,7 % uptime hebben.
Onderzoeker Wilbur Gans van Uptrends vindt een uptime van slechts 99,7% onvoldoende in dit digitale tijdperk. Let wel, het onderzoek duurde anderhalve maand. Met die 99,7% uptime waren de gemeentelijke websites per maand gemiddeld 2,2 uur uit de lucht (30 dagen van 24 uur = 720 uur maal 99,7 = 717,84 uur). Als we dan ook nog rekening houden met het feit dat er van 23.00 tot 7.00 uur toch aanzienlijk minder behoefte bestaat om een afspraak te maken voor verlenging van je paspoort, dan kan van die 2,2 uur per maand nog eens een derde af gehaald worden, die niemand echt hindert. Dan houden we dus 1,4 uur in een hele maand over die last kan veroorzaaken, overdag of in de vroege avond. Nou en?
De onderzoeker vergelijkt het met een commerciële site als bol.com, die omzetverlies lijdt als de website plat is. Maar ook die vergelijking gaat natuurlijk mank, omdat de gemeente een monopolie heeft. Een klant kan weglopen en zijn boek bij Amazon bestellen, maar uw paspoort kunt u alleen bij de gemeente krijgen.
Er stond ook nog een opzienbarende technische verklaring voor de problemen in het artikel. "Volgens onderzoeker Wilbur Gans van Uptrends was de meest voorkomende fout een http send failure. ‘Dat duidt op infrastructurele problemen zoals verbindingsproblemen, problemen in het netwerk of netwerkrouting.’
Nou ja, dat zal dan wel. Die kunnen opgelost worden.
En dan nog dit. Om de laatste procenten downtime weg te werken en naar 100% uptime te kruipen kost veel en veel meer dan de eerste 80, 90 % uptime. Willen we dat?
Sociale Media, Yammer
Zo las ik gisteren ook een artikel waarin het resultaat stond naar het gebruik van Sociale Media door gemeenten. Er bleken uit dat onderzoek nog veel meer sociale media te zijn dan ik tot dan toe wist. Zo werd er gekeken naar het gebruik van Facebook, Google+, Hyves, Linkedin, Pinterest, Twitter, Yammer en Youtube. De onderzoeker vond het maar niks dat sommige gemeenten alleen Twitter of Facebook gebruiken. De gemeente Leerdam gebruikt ze allemaal. En staat dan ook vol trots op de derde plaats. Hoera!
Wijdemeren zit in de middenmoot, want op plaats 55. Hier gebruikt men Twitter en Yammer. (Kent u dat, Yammer?)
Ook in dit onderzoek weer schromelijk overdreven verwachtingen van de combinatie gemeenten en sociale media. Het zou misschien wel een idee zijn om het ministerie van Binnenlandse Zaken orde in deze chaos te laten scheppen. Zou het niet handig zijn als er slechts één sociaal medium gekozen wordt om al die vluchtige berichtjes op ons af te vuren? Dat bespaart op FTE's en het maakt het ons gemakkelijker om niet een account bij al die diensten aan te moeten maken.
Laten we even met beide voeten op de grond blijven.
Rik Jungmann |