Bij de vergaderstukken van het Gewest troffen wij het verslag van de ILG commissie over Vaart in de Vaart aan met een opvallende uitspraak van wethouder Gert Zagt.
Update 23-10-2012, 20.54: De tekst in het ILG verslag (Zoals hieronder vet geciteerd) was onjuist. Wethouder Gert Zagt bleek juist te pleiten voor openbaarmaking van het rapport. Zie de reactie van de wethouder op 20 oktober.
ILG commissie
Op 14 juni vergaderde de provinciale ILG commissie onder voorzitterschap van Frans Evers over de vaarroute door de 's-Gravelandse Vaart. Wethouder Gert Zagt was de vertegenwoordiger namens Wijdemeren. In de tekst van het verslag wordt hij aangeduid als GZ. De wethouder spreekt uit dat hij niet zoveel vertrouwen in de pers heeft, omdat die ongenuanceerde berichtgeving verzorgt.
De deelnemers aan de vergadering waren:
Aanwezig: Wiegert Dulfer (WD, Waterschap AGV), Frans Evers (FE, voorzitter ILG Gebiedscommissie AGV), Ruud Grondel (RG, Recreatieschap Groengebied Amstelland/ Gemeente Diemen), Jos Harmsen (JH, secretaris ILG Gebiedscommissie AGV), Albert Hooijer (AH, LTONoord), Dion Ket (DK, gebiedsmakelaar DLG), Belinda van der Kort (BvdK, notulen), Gerard Lont (GL, gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost), Bert van der Moolen (BvdM, Goois
Natuurreservaat), Krijn Jan Provoost (KJP, Natuurmonumenten), Ton Rewijk (TRe, ANV de Amstel/de Vechtvallei), Michiel Tromp (MT, programma Groene Uitweg) en Gert Zagt (GZ, gemeente Wijdemeren)
Over Vaart in de Vaart staat in het verslag het volgende (letterlijk citaat):
3. Advies Haalbaarheidsonderzoek ’s Gravelandse Vaart- Karnemelksloot
RG leidt dit agendapunt kort in: RG is betrokken geweest bij de voorbereiding van dit advies samen met Gert Zagt en Luc Berris, vanuit de commissie en betrokken portefeuillehouders van het Waterschap en de gemeente Wijdemeren. RG legt uit dat dit onderzoek is ingesteld als vervolg op Wensbeeld Vaarrecreatie van de Watersportorganisaties. Aanleiding was een al lang lopende discussie over de functie van de vaarwegen. Dit is geworden tot een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor meer vaarrecreatie in de ’s Gravelandse Vaart en de Karnemelksloot. De conclusie: het haalbaarheidsonderzoek geeft naar het oordeel van de betrokkenen voor de eerste fase voldoende antwoord op de vraag naar de financiële kosten en baten. En de betrokkenen zien mogelijkheden om het netwerk voor kleinschalige vaarrecreatie te verbeteren.
GZ is blij met de belangstelling vanuit de publieke tribune en alle geluiden worden gehoord en genoteerd. Dit conceptadvies is een intern stuk, dat is voor het eerst voor de commissie, maar gezien de gevoeligheid is het niet gewenst dat het proces wordt beïnvloed door ongenuanceerde berichtgeving in de pers.
KJP: wat zijn de haalbare onderdelen en wat leveren die nu op. Concreet: wat betekent dit no regret beleid voor de Noordersluis en de brug?
HB: de financiële gevolgen van aanpak van de Noordersluis zijn overzienbaar en zowel inwoners van de gemeente Wijdemeren, Naarden als Weesp en water- sporters kunnen van een betere doorgang profiteren.
FE: is er samenhang met de binnendoorvaartverbinding?
HB: ja, die is er, want via het traject kunnen kleine bootjes doorvaren naar Karnemelksloot en ’s Gravelandse Vaart. Dit wel gelet op mogelijkheden binnen KRW en Natura 2000 ambities. Verder uitzoeken wat precies wel en niet kan is onderdeel van het advies.
WD: knelpunt zit in het omwoelen van de bodem. WG vindt het een helder en duidelijk rapport.
Dossier Vaart in de Vaart |