ingezonden bericht
Verkeer was, is en blijft een speerpunt van DorpsBelangen.
Gelet op alle reacties, vindt DorpsBelangen (DB) het wenselijk om te reageren op alle commotie die is ontstaan na de laatste raadsvergadering op 27 september 2012. Wij hadden op het punt wegcategorisering duidelijker moeten communiceren wat bij ons leefde. Dat is niet goed gegaan en dat betreuren wij. Daarom dit persbericht.
30 km blijft 30 km
Laten we om te beginnen iets rechtzetten: DB vindt dat alle op trajecten waar het nu al 30 km is, dat ook 30 km moet blijven!
DB vindt verder dat als je iets besluit, je dat ook moet nakomen. Dat heeft te maken met betrouwbaarheid én met het wekken van verwachtingen. Of dat nu een raadsbesluit is of het eigen verkiezingsprogramma dat maakt niet uit, je moet er voor staan.
Lof voor Adviescommissie Verkeer, onvolledigheid raadsvoorstel
Juist in het kunnen nakomen van gewekte verwachtingen zat het pijnpunt van het wegcategoriserings-voorstel. Het voorstel was namelijk verre van volledig. Daarbij ging het niet om het deel dat met inbreng van de Advies¬commissie Verkeer mede op basis van inspraak tot stand kwam. Daar was juist veel lof voor.
- Het ging om wat verder nodig is voor een uitvoerbaar en betrouwbaar besluit. Een greep uit wat ontbrak:
- Duidelijkheid over op welke delen op bijvoorbeeld het Noordereinde en de Kortenhoefsedijk 30 dan wel 50 kilometer het maximum zou worden.
- Een eenduidige reactie van brandweer, politie en ambulance.
- Een klip en klaar antwoord over eventuele gevolgen voor de laatste lijnbussen die we nog hebben.
- Duidelijkheid voor de vele direct aanwonenden, overige inwoners en andere betrokkenen over de effecten van de maatregelen.
- Een concreet en onderbouwd planningsvoorstel.
- De kosten van de maatregelen en waar het geld vandaan komt.
Omdat op deze punten in het raadsvoorstel geen duidelijke uitspraken zijn gedaan, ontbreekt de basis om verantwoorde besluiten te nemen. Bij dit alles komt dat het plan heel lang op zich heeft laten wachten, terwijl de Adviescommissie Verkeer al in februari 2012 met het technische deel klaar was. Bovendien bleek dat de hulpdiensten nergens meer bij betrokken waren sinds mei 2011.
DorpsBelangen trekt al langer aan de bel
Al op 15 mei 2012 stelde DB vragen aan de wethouder verkeer over alle genoemde ontbrekende punten. Concrete antwoorden bleven tot nu toe uit. Daarmee komen we niet verder. Daarom heeft DB een gewijzigd voorstel gepresenteerd en een motie ingediend. Om tijd te winnen, om heldere antwoorden te krijgen op de hiervoor genoemde ontbrekende punten en bovenal om duidelijkheid aan iedereen te geven en besluiten te nemen die we na kunnen komen. Het was duidelijk dat de wethouder verkeer het zelf ook eens was met de kritiek. DorpsBelangen is voor verkeersveiligheid. Aan schijnveiligheid hebben we niets. Met weloverwogen besluiten waarvan de gevolgen zijn te overzien, staan wij voor verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Voorts heeft DB inmiddels in de commissievergadering van deze week bij monde van Emile Bakker aangedrongen op een snelle en uitgebreide proef. Nog dit jaar op de zogenaamde Vaartwegen. De wethouder heeft dit toegezegd want: 'de plannen liggen klaar op de plank'. We zullen hem eraan houden!
Niet alleen maatregelen, ook geld
In november 2011 heeft de raad een DB-voorstel aangenomen om jaarlijks € 150.000 te reserveren voor onderzoek en planvorming naar regionale randwegen. Dit zonder de financiering voor knelpunten in de dorpskernen in gevaar te brengen!
In praktisch iedere commissievergadering wordt door DB aan de wethouder gevraagd naar de voortgang op de verkeersdossiers. Hier moet nu eindelijk eens vaart in komen.
Verkeer was, is en blijft een speerpunt van DB!
7 oktober 2012,
DorpsBelangen
René Voigt, Fractievoorzitter |