WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Kortenhoefsedijk ook 30 km
Kortenhoef, zo 18 maart 2012

Douwe van Essen sluit zich aan bij Wim van den Hurk over de opwaardering van de Kortenhoefsedijk in de wegencategorisering.

Dossier verkeer

ingezonden brief

Aan het slot van zijn betoog over het wegencategoriseringsplan van de gemeente Wijdemeren riep Wim van den Hurk meer “dijkers” op om hun bezwaren kenbaar te maken aan het college van burgemeester en wethouders. Bij deze geef ik daar gehoor aan. De brief met mijn bezwaren gaat maandag op de post.

Het door het college van burgemeesters en wethouders u voorgelegde wegen-categoriseringsplan is, zachtjes gezegd, geen schoolvoorbeeld van een evenwichtig en goed doordacht plan. Mijn bezwaar is primair gericht op de Kortenhoefsedijk, maar de plannen daarvoor kunnen niet los worden gezien van een aantal andere onbegrijpelijke voorstellen.

Om daar maar mee te beginnen: hoe kan het bestaan dat B&W voor het Noorder- en Zuidereinde een 30 km regime voorstelt op wegen met vrijliggende fietspaden en trottoirs, terwijl de Kortenhoefsedijk, zonder die voorzieningen, opgewaardeerd wordt naar een 50km regime?

Het is mij niet onbekend dat de zeer luide stemmen van actiegroepen van met name het Noorder- en Zuidereinde een onevenredig zware hypotheek op de verkeersplannen enerzijds en dit wegencategoriseringsplan anderzijds hebben gelegd. Maar wanneer je naar het netto effect van al die kostbare inspraak kijkt kom je toch echt niet verder dan het aanbrengen van hier en daar een bloembak en vervolgens een politiecorps dat geen snelheidscontroles zal uitvoeren, laat staan boetes zal uitdelen op wegen die totaal niet voldoen aan de inrichtingseisen die bij dit type weg horen.

Gaan we er vanuit dat onverhoopt de nieuwe Noorder- en Zuidereinde plannen wél effect zullen hebben, dan getuigt het toch van onbehoorlijk bestuur om daarmee de Kwakel en Kortenhoefsedijk impliciet tot sluiproutes te ‘promoveren’! Want B&W bestaat het echt om de actiegroepen niet alleen op ‘eigen terrein’ verregaand tegemoet te komen, maar ook om een daartoe volkomen ongeschikte weg als de Kortenhoefsedijk op te waarderen van erftoegangsweg naar gebiedsontsluitingsweg. Dat verzin je toch niet!

In het  voorgestelde wegencategoriseringsplan wordt de Kortenhoefsedijk aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg (GOW 50) met een snelheidslimiet van 50 km, terwijl de Kortenhoefsedijk tot op heden is aangemerkt als een erftoegangsweg (ETW50). Op geen enkele wijze kan het voorstel ook maar voldoen aan de minimum inrichtingseisen voor dit type weg zoals terug te vinden op pagina 11 van het wegencategoriseringsplan, te weten: vrijliggende fietspaden en trottoirs voor voetgangers.

De Kortenhoefsedijk is een zeer smalle weg zonder voetpaden en met slechts door markeringen aangegeven fietsstroken. Bovendien is deze weg gedurende een groot deel van de dag zeer druk, met in toenemende mate zwaar verkeer, vaak met aanhangers en niet zelden zwaarder dan 6 ton. Ook wordt er vaak veel te snel gereden. Fietsen en lopen op de Kortenhoefsedijk is een hachelijke onderneming. Vaak word je ingehaald door auto’s die langs jou of je kleinkinderen heen scheren om tegenliggers te ontwijken omdat ze geen seconde tijd te verliezen hebben. Dan ben je blij wanneer je slechts een klap van de autospiegel krijgt en verder alles goed afloopt.

Ik maak dus bezwaar tegen het onzalige voorstel om de Kortenhoefsedijk in het voorliggende concept-wegencategoriseringsplan ‘af te waarderen’ van ETW50 naar GOW50. In plaats daarvan zou het volkomen logisch zijn om de Kortenhoefsedijk ‘op te waarderen’ naar ETW30. Dat is dan ook mijn voorstel.

Douwe van Essen,
Kortenhoef

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief